Керівник Запорізької дирекції УДППЗ «Укрпошта» прагне вивести філіал підприємства з відсталих. Про причини ситуації, що склалася, і про підходи до розв’язання проблем наша розмова з Олегом ДОРОФЕЄВИМ.

 — Олеже  Миколайовичу, в якому стані була Запорізька філія Укрпошти?

— За підсумками першого кварталу цього року наша філія виявилася  збитковим підприємством, як і в попередній період. І не просто збитковим, а за рейтингом, який проводить Укрпошта серед своїх філій у регіонах, посіла останнє місце. Саме це і стало приводом до зміни керівництва.

Наше головне завдання — вихід на беззбиткову діяльність та отримання прибутку. Ще на представленні мене трудовому колективу звернувся до  усіх керівників відділів та своїх заступників із проханням надати пропозиції щодо подальшого розвитку підприємства, потім ретельно вивчив їх.

У дирекції багато задумів, ідей та цікавих проектів, які поступово втілюють у життя. Паралельно вникав в економіку підприємства, детально розбирався з кожною цифрою, щоб розуміти механізм її формування.

Керівник  Запорізької дирекції  ДП «Укрпошта»  Олег Дорофеєв.—  Як збирали команду?

— Мене призначили на посаду на початку квітня, а вже до кінця місяця Запорізька філія виконала план з доходів, мабуть, вперше за останні три роки. А за підсумками роботи другого кварталу ми скоротили балансовий збиток у понад 10 разів. Так, управлінські рішення дають позитивний результат, проте це має короткостроковий ефект. Насправді потрібно змінити систему. І в цьому плані  попереду величезна робота.

На посаді заступника з економіки та фінансів працює фахівець, який з економікою на «ти». До слова, із трьох колишніх заступників директора ніхто не пішов із підприємства. Кожен обійняв посаду, яка найбільше відповідає його можливостям вирішувати поставлені перед підприємством завдання.

Моє завдання — створити міцний колектив однодумців-управлінців, які  доповнювали б одне одного і працювали на прибуток підприємства, щоб працівники пошти нарешті почали отримувати премію.

—   Що можете сказати про базові больові точки?

— До 80% видаткової частини підприємства — заробітна плата співробітників, а  їх в Запорізькій дирекції понад 4 тисячі. Фактично всі зароблені кошти доводиться витрачати на зарплату, а на розвиток нічого не залишається.

Ще одна проблема — порядок формування тарифів, які мають низький рівень. Тарифи на універсальні послуги поштового зв’язку регулює держава, звичайно, в інтересах громадян — споживачів наших послуг на рівні платоспроможності. Однак встановлюючи правила гри, держава не піклується про те, щоб вони були комфортні для всіх учасників процесу. Адже якщо встановлюють збитковий тариф, то має бути розроблено і механізм його компенсації. Виходить так: відправка наприклад рекомендованого листа у Китай на комерційній пошті коштує майже 900 гривень, а у нас — 96!

Ще одна больова точка поряд із жалюгідним технічним станом приміщень і обладнанням  поштових відділень — вартість оренди. Тільки в Запоріжжі понад 30 приміщень орендуємо в міської ради. Це короткострокова оренда, яку ми змушені регулярно продовжувати. І хоч у цих приміщеннях поштові відділення існують з моменту введення будинків в експлуатацію (а це по 30—40 років), у міської влади немає практики укладати довгострокову оренду принаймні на 10—20 років. Це певною мірою обрізає нам крила в питаннях проведення капітальних ремонтів. Крім того, плата за оренду для державного підприємства, тарифи для якого регулює держава, повинна бути символічною, а в Запоріжжі вона  становить приблизно 700 тисяч гривень на рік. А це серйозні кошти для нашого підприємства, які ми могли б спрямувати на розвиток та підвищення рівня заробітної плати листонош і операторів, яка найнижча в галузі.

У Запорізькій області 522 поштових відділення. Серед них  є такі, що розміщені  у найвіддаленіших куточках, де немає інших структур, — ні банківських, ні державних. Там пошта для місцевих жителів — усе. При цьому  людей — потенційних споживачів наших послуг — дуже мало. І нам не вигідно утримувати там свою структуру. Такі поштові відділення для нас свідомо збиткові. Але ми змушені утримувати їх, бо це насамперед соціальне питання.

У межах розпочатої реорганізації оптимізуватимемо мережу з можливим укрупненням центрів, але неодмінно з урахуванням того, щоб кожен житель навіть найвіддаленішого куточка мав прямий доступ до поштових послуг, щоб уся територія області була охоплена листоношами. Реорганізація дасть змогу оптимізувати витрати на заробітну плату та технічну підтримку, а приєднавши відстаючі відділення до прибуткових, зможемо істотно поліпшити  і якість надання послуг.

 — Які послуги  нині мають попит у споживачів?

— Гендирекція Укрпошти приділяє особливу увагу розвитку нових напрямів. Це стосується насамперед розвитку фінансових послуг. Ми взяли на себе й надання населенню багатьох, на перший погляд, не властивих для пошти послуг, зокрема й соціальних. Наприклад з отримання необхідних довідок від держустанов. Скажімо, людині, щоб отримати державний акт на землю, тепер немає потреби ходити по інстанціях, а достатньо звернутися із заявою на пошту. Наші оператори вже підготовлені й можуть якісно проконсультувати з усіх питань, розкажуть, які документи необхідно надати в територіальний центр адмінпослуг, щоб отримати держакт. Поштою надсилаємо пакет документів за призначенням і в обумовлені законом терміни людина отримує документ.

Розвиваємо напрям з обслуговування корпоративних клієнтів: надаємо спектр поштових послуг заводам, великим промисловим підприємствам, зокрема проводимо для них корпоративну передплату періодичних видань.

Ще один  напрям діяльності — торгівля товарами широкого вжитку, особливо це актуально в сільській місцевості, де почасти немає магазинів і  саме листоноші можуть приносити товар додому на замовлення. Прагнемо збільшити показник складової торгівлі в загальному обсязі наших послуг, щоб листоноші могли отримати додатковий заробіток.

Також через відділення поштового зв’язку реалізуємо квитки на проїзд залізничним та авіатранспортом.

—  Що витісняє традиційну пресу з поштової скриньки?

— На обсяги передплатних видань істотно впливає загальна економічна ситуація, яка через збільшення витрат на друк та матеріали змушує видавців систематично підвищувати вартість періодики, а передплатників ставить перед вибором: передплатити, купувати вроздріб або читати в Інтернеті.

Є ще проблема з технічним станом абонентського господарства. Більшість поштових скриньок вимагає або серйозного ремонту, або повної заміни. Тому люди убезпечують себе від можливих втрат і не передплачують періодику. Розв’язання цієї проблеми здатне істотно поліпшити ситуацію з передплатою. За законом, за стан абонентського господарства відповідає власник житла — в нашій ситуації це міськрада, тобто ремонт слід проводити за рахунок міського бюджету. Фактично від органів місцевого самоврядування залежить, чи залишиться за українцями пальма першості як за найбільш читаючою періодику нацією. І поштове листування також залишається актуальним.

Справні поштові скриньки для пошти також вкрай важливі. Серед наших послуг — адресна доставка рекламних листівок та видань. Чи захочуть  рекламодавці з нами співпрацювати, якщо не зможемо забезпечити збереження цієї продукції?

Наталя ЗВОРИГІНА,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Олег  ДОРОФЕЄВ.  Народився 1962 року в м. Запоріжжя. 1984-го закінчив Запорізький машинобудівний інститут, ставши інженером-механіком автомобільного та сільськогосподарського транспорту. Другу вищу освіту за фахом «державне управління»  здобув у Дніпропетровському  регіональному  інституті державного управління Національної академії державного управління при Президентові України 2009-го.

З 2003 по 2011 рік працював в органах місцевого самоврядування на керівних посадах. Із 2008 по 2010-й — заступником Запорізького міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.

Із квітня 2015 року —  керівник  Запорізької дирекції УДППЗ «Укрпошта».