Через специфіку роботи я перебував у відрядженні кілька місяців. Отже, вдома не жив та комунальними послугами не користувався. Але квитанції на сплату справно надходили у мою поштову скриньку. Розкажіть, будь ласка, докладніше, чи повинен я платити за те, чим не користувався? Чи можу я у подальшому якось домовитися з комунальниками, щоб на час моєї відсутності мені не нараховували плату за житлово-комунальні послуги?

Владислав МОРОЗОВ,
м. Донецьк

Ольга РОМАНЮК, заступник міністра з питань житлово-комунального господарства:

- Відповідно до статті 20 Закону "Про житлово-комунальні послуги" споживач має право одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг; одержувати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання, порядок надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо; на несплату вартості житлово-комунальних послуг за період тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім'ї при відповідному документальному оформленні, а також за період фактичної відсутності житлово-комунальних послуг, визначених договором у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів.

Порядок надання комунальних послуг, порядок обліку та оплати цих послуг здійснюються відповідно до правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів від 21.07.2005 року N 630 (далі - Правила).

Статтею 29 Правил передбачено, що споживач має право на зменшення розміру плати у разі тимчасової відсутності його та/або членів сім'ї на підставі письмової заяви споживача та офіційного документа, що підтверджує його/їх відсутність (довідка з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби, відбування покарання), а також несплату вартості послуг за період тимчасової відсутності (у разі відключення виконавцем холодної та гарячої води і опломбування запірних вентилів у квартирі (будинку садибного типу) та відновлення надання послуг шляхом зняття пломб за свій рахунок протягом доби згідно з письмовою заявою.

У свою чергу виконавець зобов'язаний зменшувати розмір плати за послуги в разі тимчасової відсутності споживача та/або членів його родини на підставі його письмової заяви та офіційного документа, що підтверджує його/їх відсутність, та відновлювати надання послуг за письмовою заявою споживача шляхом зняття пломб із запірних вентилів у квартирі (будинку садибного типу) протягом доби.

Щодо сплати за утримання житла, то чинним законодавством не передбачено звільнення від оплати за нього в разі відсутності мешканців у зв'язку з проживанням за іншою адресою, оскільки послуги з утримання будинку та прибудинкової території, які сплачують і наймачі, і власники квартир, виконуються незалежно від присутності мешканців квартир.

Також законодавством не передбачено зменшення плати за опалення квартир за згаданих обставин, оскільки відключення системи опалення окремої квартири багатоквартирного будинку на період тимчасової відсутності споживача може призвести до погіршення санітарно-гігієнічних умов суміжних помешкань, порушень санітарно-технічних вимог і правил експлуатації будинку і, як наслідок, призвести до порушення прав власників інших квартир.

Також, відповідно до Правил та типового договору про надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджених постановою Кабінету Міністрів від 10 грудня 2008 року N 1010, споживач має право на несплату вартості послуг, а виконавець зобов'язаний зменшувати розмір плати за послуги в разі тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім'ї на підставі письмової заяви і документа, що підтверджує його відсутність, - довідки з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби чи відбування покарання.

Спори щодо задоволення претензій споживачів розв'язуються у суді. Споживач має право на досудове розв'язання спору шляхом задоволення пред'явленої претензії. Якщо через низький рівень доходів ви не маєте можливості оплачувати житлово-комунальні послуги, радимо звернутися до відділу субсидій за місцем проживання для отримання субсидії на оплату житлово-комунальних послуг.