ПЕРЕВІРКА

В Україні зросла вартість вантажоперевезень залізничним транспортом через зміну
структури розрахунків

Про це заявив міністр економічного розвитку і торгівлі України Петро Порошенко під час зустрічі з представниками підприємств-вантажовласників, повідомляє прес-служба Мінекономрозвитку.

На цьому заході він також повідомив, що за дорученням Прем’єр-міністра створено спеціальну комісію з перевірки обгрунтованості зростання на початку року на 30—50% витрат вантажовласників на транспортування продукції залізницею.

За висновками комісії, одним із факторів підвищення цін стало застосування в розрахунках за перевезення вантажів у вагонах залізниць (переданих на баланс заснованих на держвласності підприємств) порядку нарахування плати, встановленого для перевезення вантажів у «власних вагонах». Через додавання до тарифу плати за перевезення «власних вагонів» у порожньому стані вартість перевезень зросла на 10—14%, пояснив міністр.

Крім того, на цей процес вплинуло й  залучення до організації перевезень шести приватних експедиторських компаній, які застосовують у розрахунках додатковий підвищуючий коефіцієнт 1,3 та стягують плату за експедиторські послуги у розмірі 0,3%, констатував він, поінформувавши, що для вирішення цих проблемних питань Мінекономрозвитку підготує відповідні проекти розпоряджень Кабміну і винесе їх на розгляд уряду.

«Треба максимально спростити процедуру укладання договорів на вантажні перевезення залізничним транспортом і розробити прозору систему формування тарифів», — підкреслив Петро Порошенко.

У свою чергу під час засідання робочої групи з удосконалення організації вантажоперевезень, що відбулося цього ж дня в Укрзалізниці, заступник гендиректора Укрзалізниці Петро Науменко констатував, що перед держпідприємствами, на баланс яких передані піввагони, стоїть завдання закупити по 5 тис. нових. Але без доходів виникають складнощі не лише з їх придбанням, а й з ремонтом існуючих. Наразі в галузі, як і раніше, діє перехресне субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних, і минулорічні збитки у 6 млрд гривень у цьому сегменті дорівнюють вартості 9 тис. піввагонів.

Через старіння і величезну зношеність парку вантажних вагонів Укрзалізниця не може забезпечити вантажоперевезення у повному обсязі, констатував гендиректор Укрзалізниці Володимир Козак. За його словами, в 2012—2014 роках закінчиться термін експлуатації 30 тис. вагонів. Уже сьогодні 50% парку найзатребуванішого рухомого складу (26 тис. піввагонів) експлуатуються з подовженим терміном служби, а 6,5 тис. — обстежуються на можливість подовження життя шляхом ремонту, модернізації (що  коштує 60—70% вартості нового вагона).

 «Різниця в тарифі і дефіцит вагонів породжуватиме корупцію на ринку вантажоперевезень, стимулюватиме залучення експедиторів-посередників, а не добросовісну конкуренцію. Якщо не закладати кошти на оновлення вантажного парку, в перспективі перевозити велику частину вантажів буде просто нічим. Ситуація в галузі катастрофічна, і ми цього не приховуємо»,  — наголосив В. Козак.

— На сьогодні найбільш дієвим буде, якщо приватні підприємства і залізничний транспорт працюватимуть на рівних паритетних умовах, а до системи тарифоутворення застосовуватимуться закони економіки, які довели свою ефективність у різних країнах світу, — підсумував голова робочої групи, заступник міністра інфраструктури Дмитро Демидович. Адже на сьогодні порівняно з тарифами приватників вагони Укрзалізниці мають нижчі  тарифи.

Щодо зміни статусу піввагонів з «інвентарного» на «власний», то, за словами

В. Козака, «вона відбулась, бо раніше інвентарний парк країн СНД складали українські вагони та частково білоруські. Наш рухомий склад був спільною власністю країн СНД. Наразі за кордоном ще перебувають 10 вантажних вагонів, які за 1,5 року жодного разу не поверталися в Україну. Зі зміною статусу піввагонів на «власний» рухомий склад став більш керованим і збільшився обіг вагонів, що забезпечують потреби вітчизняної економіки».