У серпні Верховна Рада ввела збір на альтернативні палива з великим вмістом спиртів. Ухвалення такого рішення далося парламенту з другого разу: у квітні цю ініціативу уряду не пропустив парламентський Комітет з економічної політики. Це свідчить про опір, який чинили  цій пропозиції  в умовах, коли країна вкрай потребує додаткових коштів. При цьому парламентським лобістам вдалося домогтися зниження ставки акцизу на альтернативне пальне  із запропонованих Кабміном 139 євро/т до 99 євро/т.

Саме акциз є причиною одвічної боротьби груп впливу навколо спиртової та паливної галузей. Боротьба за те, як відібрати  у держави цей податок. А коли два підакцизних товари — бензин і спирт зливаються воєдино, тема стає в рази цікавішою.

Ціна питання

В Україні вже кілька років чинна законодавчо підкріплена програма з підтримки випуску нетрадиційних енергоносіїв. У галузі  моторних палив  ідеться  про додавання в бензин не менш як 30 відсотків невуглеводневих компонентів, якими в контексті мети програми виступає біоетанол,  або зневоднений етиловий спирт. Донедавна  виробників цих видів пального було звільнено від акцизного збору, вони також мали  пільги з інших податків.

Це давало змогу реалізувати альтернативне пальне дешевше звичайного і залишало можливість для непоганого заробітку. Учасники ринку та експерти неодноразово акцентували увагу податкових органів про велику ймовірність зловживань у цій галузі. Були серйозні передумови вважати, що під виглядом альтернативних палив ділки почали реалізовувати звичайний бензин, аби  не сплачувати з нього податки. Як виявилося, все набагато  серйозніше.

Спирт — наліво…

Відповідної уваги податківців до цієї сфери дочекалися тільки після зміни влади. Після вивчення діяльності ДП «Укрспирт» було виявлено ??схему списання спирту на виробництво біоетанолу, звільненого від акцизного податку. «За наявними документами, вони розлили понад 300 мільйонів пляшок необлікованої горілки, попри те, що лінії з виробництва біоетанолу зовсім не було», — заявив перший заступник голови Державної фіскальної служби України Володимир Хоменко. За його оцінками, держбюджет недоотримав внаслідок таких схем майже 3,5 мільярда гривень. У зв’язку з цим екс-голові Укрспирту Олександрові Харту пред’явлено кримінальну підозру і його оголошено в розшук.

«Ми активно його шукаємо для подальшого притягнення до кримінальної відповідальності. І не тільки його, а й осіб, які брали участь у незаконних схемах», — зазначив Володимир Хоменко, уточнивши, що схемою керували нардеп Юрій Іванющенко і його бізнес-партнер Іван Абрамов.

Після цих викриттів  стає зрозумілою риторика Укрспирту, який останніми роками активно лобіював нарощування виробництва біоетанолу. Держпідприємство кілька років тримало Мінфін в облозі  з вимогою виділити близько 250 мільйонів гривень на модернізацію спиртзаводів для випуску біоетанолу.

Під цю програму в 2012 році навіть було ухвалено закон про обов’язкове додавання не менш як 5 відсотків біоетанолу в моторні бензини (він набув чинності з 1 січня 2014 року, але через брак біоетанолу так і не запрацював). Очевидно, що чим більші масштаби виробництва, тим більше можливостей з випуску «лівої» горілки.

...бензин — теж

Виникає запитання: якщо біоетанол виробляли і відвантажували  тільки на папері, то що додавали в альтернативні палива і чи відповідають вони в такому разі стандартам? Дива не сталося. Проведені влітку цього року незалежні експертизи альтернативних палив на столичних автозаправних станціях показали наявність у них замість передбачених 30—50 відсотків біоетанолу  до 27 відсотків метилового спирту ( отрута сильної дії). Також виявлено завищення в 4—5 разів масової частки бензолу — ще одного токсичного компонента.

Так, на альтернативних паливах виходить подвійний заробіток: спочатку не сплачують акцизу на етанол в розмірі 70,53 гривні за літр(!), а згодом не сплачують акциз на бензин (198 євро за тонну), який видають за альтернативне паливо з біоетанолом. За фактом розвиваються два стійких тіньових ринки, які спустошують державний бюджет на величезні суми. За підрахунками Консалтингової групи А-95, обсяг втрат держави сягає 200 мільйонів гривень на місяць.

Альтернативне пальне  — лише «сірий» сегмент нелегального виробництва нафтопродуктів, який останнім часом зростає великими темпами. Стимул для цього — 50-відсоткове зростання цін на бензин і дизельне пальне  внаслідок девальвації гривні. Крім того, вже є ознаки того, що посилено підроблятимуть  не лише традиційно ходовий  до цього бензин, а й дизельне пальне (ДП). Річ у тому, що в квітні акциз на ДТ було підвищено удвічі, до 98 євро за тонну, і це створює хорошу мотивацію для «тіньових» виробників. Відповідно можна очікувати, що «акцизні» втрати держ?бюджету збільшуватимуться.

Характерно, що найбільші центри виробництва пального  фальсифікату розташовані в Києві та Київській області — найбільшому ринку споживання нафтопродуктів країни. Інший великий ринок — схід — з відомих причин закрився. Як свідчать дані з перевезення нафтовантажів  залізницею, найбільше сировини для випуску підробок пального — газоконденсату, стабільного бензину, октанозбільшуючої присадки до пального — над?ходять на нафтобази у Васильківському та Переяслав-Хмельницькому районах столичної області. При цьому їхні обсяги набагато більші, ніж продаж альтернативних палив, які декларують продавці.

З огляду на критичну ситуацію з наповненням державного бюджету уряду необхідно посилити контроль за ринком нафтопродуктів, а лазівки для легалізації сумішевих альтернативних бензинів слід перекрити шляхом подальшого підвищення акцизів на цю групу пального аж до вирівнювання зі ставками податку на традиційні нафтопродукти. Перші успіхи податківці вже показали на прикладі роботи з Укрспиртом, цю боротьбу за акцизи необхідно продовжити на «паливному» фронті. 

Сергій КУЮН,
керівник консалтингової групи «А-95»,
для «Урядового кур’єра»