Міністр юстиціїОлена ЛУКАШ
Олена ЛУКАШ

Чим закінчилася скандальна історія з державними реєстрами, яким чином держава захищає персональні дані громадян, які зберігаються в цих електронних базах? І чи можуть люди більше не хвилюватися, що хтось зможе використовувати цю інформацію на свій розсуд? На ці та інші питання в ексклюзивному інтерв’ю «Урядовому кур’єру» відповіла міністр юстиції Олена ЛУКАШ.

Вибори за євростандартами

— Олено Леонідівно, до саміту у Вільнюсі лишилося кілька тижнів. Які ключові моменти євроінтеграційної роботи міністерства?

— Ми проаналізували проект Угоди про асоціацію з ЄС, залучивши до цієї роботи провідних вітчизняних науковців. Аналіз підтвердив, що положення Угоди не суперечать Конституції України, відповідають як національному законодавству, так і міжнародним зобов’язанням України. Крім того, проведений аналіз дав змогу визначити коло питань першочергового значення, які мають бути враховані під час організації процесу виконання Україною Угоди.

Такий аналіз дозволив дійти висновків, зокрема, щодо відсутності в проекті Угоди про асоціацію положень, які б обмежували право України на участь у зонах вільної торгівлі з іншими державами та інших міжнародних утвореннях, відсутність порушень Україною міжнародних зобов’язань перед державами-членами Митного союзу в разі підписання Угоди про асоціацію.

У разі підписання Угоди, як ви розумієте, це лише початок роботи України та міністерства, після цього нас очікує копітка робота із приведення законодавства у відповідність до вимог ЄС.

— У парламенті в першому читанні проголосовані зміни до виборчого законодавства. Чи були враховані рекомендації Венеціанської комісії та ОБСЄ? Я знаю, міністерство проводило досить інтенсивну інформаційну роботу щодо обговорення цих питань.

— Один із ключових пріоритетів діяльності міністерства, до якого ми прагнемо, — прозорість. І це повною мірою стосується обговорення процесу вдосконалення виборчого законодавства. Тема виборів і внесення змін у відповідне законодавство завжди дуже гостро й занадто емоційно сприймається нашим політикумом і суспільством.

Міністерство виявило ініціативу й організувало цикл «круглих столів», на яких спільно з відомими вітчизняними політиками, науковцями, юристами обговорювали почасти контраверсійні рекомендації європейських експертів з Венеціанської комісії та ОБСЄ/БДІПЛ, інших іноземних фахівців. І будь-хто може прочитати стенограми цих обговорень, ми їх розміщуємо на офіційному сайті міністерства.

Наша ініціатива була схвально оцінена європейськими партнерами, її результати стануть платформою для подальших напрацювань з метою гармонізації виборчого законодавства України. Саме наші напрацювання щодо виборчих процедур були підтримані депутатами 8 листопада 2013 року.

До нотаріусів сформують електронну чергу

— Сьогодні чимало розмов навколо лібералізації й реформування роботи нотаріату. Чи стануть послуги нотаріусів доступнішими для населення?

— Мінімізація витрат населення й спрощення надання нотаріальних послуг — один із ключових пріоритетів роботи міністерства, яке зорієнтоване на задоволення потреб та інтересів громадян. При цьому особлива увага приділяється захисту прав та інтересів соціально незахищених верств населення. Я особисто контролюю цю сферу для забезпечення її максимальної прозорості й ефективності.

Правила професійної етики, які діяли раніше, зобов’язували всіх нотаріусів, незалежно від їх матеріальної спроможності, сплачувати членські внески до Нотаріальної палати. Навіть державні нотаріуси, зарплата яких трохи перевищує мінімальну, мали сплачувати внески на рівні із приватними. Не сплатив внески — Нотаріальна палата мала право на подання до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату про анулювання свідоцтва на право займатися нотаріальною діяльністю. Ми покінчили з цим. Тепер підставою для анулювання свідоцтва може бути лише неналежний фаховий рівень нотаріусів чи порушення законодавства.

— Недавно Мін’юст провів іспити для нотаріусів. Стати нотаріусом цього року хотіла рекордна кількість людей. З чим це пов’язано?

— Так, удвічі більше, ніж в усі попередні роки. Люди повірили в нашу реформу, в те, що головним критерієм на іспитах можуть бути знання, — я це саме так пояснюю. Вони приїхали з різних областей, міст і містечок, вони готувалися, хвилювалися і вперше не зазнали жодних штучних перешкод, щоб скласти іспит. Люди повірили в чесні й відкриті іспити, і що ми їм це забезпечимо.

Сьогодні, вважаю, нотаріат потребує максимальної нашої підтримки, бо він уже успішно зарекомендував себе у сфері нерухомості, під час роботи з реєстрами. Зараз ми плануємо за допомогою нотаріусів надавати витяги з держреєстрів речових прав, щоб люди не стояли в реєстраційних службах, і таким чином зменшити чергу.

Я вважаю, що нотаріус — одна з тих професій, яка демонструє велику відповідальність перед громадянами, суспільством, перед новими нормами закону, і повинна бути готова до виконання додаткових повноважень з реєстрації та закриття бізнесу, надання витягів із реєстрів тощо.

Тобто, з одного боку, ми будемо підтримувати нотаріат, з іншого — захищати громадян і вдосконалювати законодавство. Ринок, наприклад, стане більш цивілізованим, якщо ми введемо єдині тарифи за послуги в усіх регіонах, захистивши людей від цінових «турбулентностей».

Підтримки потребує й державний нотаріат, бо на якийсь час ми про нього забули, а він працює із малозабезпеченими категоріями населення.

— Розкажіть про це докладніше.

— З першого дня роботи я наполягала на активізації державних нотаріальних контор, бо перед цим нова концепція роботи нотаріату передбачала створення єдиного нотаріату, наслідком якого могло стати скорочення державних нотаріальних контор. При цьому сьогодні в державних нотаріальних конторах обслуговуються люди похилого віку, пенсіонери, які ще ментально не готові взагалі чути слова «приватний нотаріус», «приватний підприємець». Вони довіряють виключно органам державного нотаріату. Безумовно, люди повинні мати альтернативу: іти їм до приватного чи державного нотаріуса. І цю довіру потрібно плекати і підтримувати.

У нас є програма, яку ми незабаром представимо. Вона ніяк не відобразиться на державному бюджеті, але створить нормальні, цивілізовані умови для запису на прийом, облаштування електронної черги для громадян. Тож наші державні нотаріальні контори ми будемо підтримувати і засобами технічного прогресу.

Інформація в реєстрах залишилася недоторканою

— Олено Леонідівно, чим закінчилася скандальна історія з державними реєстрами? Вони працюють у нормальному режимі?

— Остаточні висновки про ситуацію, яка виникла на початку жовтня із реєстрами, робитимуть правоохоронні органи і суди. Головне ж, що блокування реєстрів припинено, інформація в реєстрах залишилась недоторканою, повною, такою, як вона і була. А тими, хто це вчинив, займаються правоохоронці. Попередні керівники ДП «Інформаційний центр» уже знаходяться у міжнародному розшуку, на території держави не з’являються, зі слідством не співпрацюють, але для мене головне, що громадяни та ті особи, які мали доступ до реєстрів, більше не відчувають незручностей, а спокійно реєстрами користуються.

Хочу наголосити, що дані реєстрів, про що так дехто переживав, насправді в тій історії нікого не цікавили. Коли ти отримуєш мільйони доларів і нічого при цьому не робиш, тебе абсолютно не цікавлять якісь довіреності, виконавчі дії щодо когось, чи є там у когось шлюб, розлучення і таке інше. Їх цікавило лише присвоєння державних коштів, які вони отримували як роялті — так званих авторських платежів. Коли вони атакували реєстри, то створили так звані «сервери ліцензування» — спеціальні електронні пристрої, не передбачені технічним завданням при створенні реєстрів, і які, по суті, надавали команди для роботи будь-якого реєстру: — Чи можна увімкнутися? — Бізнесмен каже: — Можна! — А можна запитати інформацію? — Можна! — А можна вимкнути комп’ютер? — Можна! — йде команда із сервера ліцензування. — А можна перерахувати 90 мільйонів гривень? — Проведімо аудит! — Тоді не можна! — І вся країна зависає, тобто сам реєстр не атакувався, атакувався маршрут, доступ до нього. Встановлені були електронні команди, які забороняли користувачам входити до цих реєстрів, приблизно так вчиняють пірати.

На сьогодні команда фахівців ДСТЗІ ,СБУ, прокуратури, МВС працює над цими питаннями. Реєстри були відновлені майже за кілька днів. Ось коротко про те, що відбулося.

— А який напрямок у своїй подальшій роботі ви вважаєте найголовнішим?

— Найголовніше — підвищення стандартів життя людей. Президент України поставив дуже конкретне завдання — максимальний захист соціально вразливих верств населення та належний державний сервіс. І ми зробимо все, щоб змінити ситуацію на краще. Це стосується стягнення аліментів, погашення боргів із зарплати, виконання судових рішень. Люди похилого віку, інваліди, чорнобильці, одинокі матері мають відчувати, що держава про них піклується.

Цього тижня ми започаткували систему відеоконференцій з нашими управліннями в регіонах. Мета — постійно тримати в полі зору проблеми і максимально швидко їх усувати. Регулярне онлайн-звітування керівників головних управлінь юстиції та відповідних служб, подальший аналіз наданої ними інформації сприятиме швидкому реагуванню міністерства на наявні проблеми та можливі загрози для нашого пріоритету №1.

Наголошую, стягнення аліментів та погашення боргів із зарплати, діяльність нотаріусів — те, що ми перезавантажимо у першу чергу.

Ми не сидітимемо, зачинившись у кабінетах. Країні потрібне вдосконалення багатьох стандартів — починаючи від законодавчих і завершуючи стандартами життя. А для цього, повірте, і наснага, і бажання у нас є. Я завжди кажу: дорогу здолає той, хто йде.

Тетяна БОДНЯ,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Олена ЛУКАШ. Народилася 1976 року у місті Рибниця. Закінчила Академію праці та соціальних відносин ФПУ. З травня 2000 року працювала юристом ТОВ «Агентство «Іменем Закону». 2001 — 2003 роки очолювала це підприємство. З 2004 до 2005 року – старший викладач кафедри цивільних та кримінально-правових дисциплін Української академії зовнішньої торгівлі. З червня 2005-го — юрист ТОВ «Юридичне агентство «Лібера». З травня по жовтень 2006 року — народний депутат України. В цьому ж році призначена на посаду першого заступника Міністра Кабінету Міністрів — начальника Управління правового забезпечення Секретаріату Кабінету Міністрів. З листопада 2007 року — народний депутат України. З березня 2010-го — перший заступник Глави Адміністрації Президента України — Представник Президента України у КСУ, а з квітня 2011-го — радник Президента України — Представник Президента України у КСУ. З грудня 2012 року по червень 2013-го — Міністр Кабінету Міністрів України. Указом Президента України від 4 липня 2013 року призначена міністром юстиції.

Від редакції. «Урядовий кур’єр» вітає міністра юстиції Олену Лукаш з днем народження, який вона відзначає сьогодні, 12 листопада. Зичимо їй міцного здоров’я, особистого щастя, невичерпної енергії та наснаги в усіх добрих справах.