ТЕНДЕНЦІЯ

Лізингові операції набувають популярності серед представників  малого та середнього бізнесу

«Одна з найбільших відмінностей між клієнтом лізингової компанії за кордоном і в нас — як кожен з них сприймає машину. Якщо в Європі  користувачеві автомобіля не так важливо бути власником і його орендують, то в Україні все навпаки: люди надають перевагу його купівлі», — розповідає гендиректор компанії «Порше лізинг Україна» Йозеф Граф, який сам їздить на автівці у лізингу, що дає змогу змінювати її щороку.

Такий фінансовий інструмент, як лізинг, наймолодший на території нашої країни. «Закон про лізинг» з’явився у нас 1997-го, тоді як інші фінансові послуги діяли не менш як 20—50 років. І якщо ще років із п’ять тому українцям доводилося пояснювати, що таке лізинг, то тепер користувачами цих послуг є не лише компанії з іноземними інвестиціями та великі корпоративні клієнти, а й представники середнього й малого бізнесу.

Із 2009-го обсяги продажу на вітчизняному ринку лізингових послуг щороку зростають удвічі порівняно з попереднім роком: у 2009-му їх було продано на 2,5 млрд грн, у 2010-му — на близько 5 млрд, у 2011 р. — 11,3 млрд, у першому півріччі 2012-го — 9,5 млрд. Збільшенню продажу у сфері лізингу торік сприяли великі угоди з рухомим складом у сільському господарстві й обмеження банківського кредитування.

Альтернатива автокредитування

В Україні лізингові операції набувають популярності серед представників малого та середнього бізнесу, бо саме цей сегмент страждає від нестачі фінансових інструментів і ресурсів. Обсяг ринку лізингу в Україні становить менш як $ 240 млн, тоді як  у Європі, за оцінками експертів, він досяг 119 млрд євро. Тобто наша країна має  великий потенціал для зростання цього ринку.

Рівень проникнення лізингу під час продажу автотранспорту в Європі становить 20—30% залежно від країни. «Наша асоціація починала працювати в 2005 році, коли цей показник в Україні становив 1%, у січні 2012-го він зріс до 4%, а торік у жовтні — до 8%. Нині лізинг заміщує автокредитування», — констатує голова ради директорів Асоціації лізингодавців України Роман Іваненко.

У країнах Європи лізинговий ринок у сфері фінансування активніший, ніж банківський. Найбільший рівень проникнення лізингу під час продажу автотранспорту у Великобританії (60%). Тут простежується цікава кореляція: у Англії найновіший парк автомобілів: середній вік авто — до шести  років. Найстаріші ж авто в Європі на території України: їхній середній вік —  18 років (у Латвії —15).

Вистачає грошей на таку маленьку автівку, але хочеться ж більшу.
Фото з сайту static.panoramio.com

Бізнесу заважатиме девальвація

За очікуваннями Асоціації лізингодавців України, якщо девальвація національної валюти не перевищить 10%, то заплановане зростання нового бізнесу в лізинговій галузі в 2013 році становитиме принаймні 15%. Серед ризиків, що можуть постати на шляху реалізації таких планів, —  коливання валют та нестабільність гривні. Можливе зниження темпів зростання в сегменті автолізингу, зокрема, через майже нульову динаміку українського авторинку та наявність законопроектів, спрямованих на збільшення податкового тиску на автовиробників. Якщо позитивом для розвитку ринку лізингу фахівці вважають  ухвалення Податкового кодексу та скасування плати в Пенсійний фонд під час продажу машин, що були у вжитку, то гальмують його розвиток високий рівень корупції, наявність сірого ринку та недосконалість  судової системи.

Наступного року багато компаній планують упровадження різноманітних нових продуктів, зокрема і для фізичних осіб. Насамперед це програма з операційного лізингу для роздрібних клієнтів, нова для українського споживача послуга, коли клієнт за одним лізинговим договором зможе щороку замінювати авто на нове, тощо. Деякі компанії мають наміри  збільшувати питому вагому сільськогосподарської техніки у своїх портфелях.

Здебільшого ринок лізингу зростає завдяки лізингу автомобілів. Потенційно він може бути цікавим для фінансування сільгоспвиробників та житлово-комунального господарства (ЖКГ). Місткість останнього експерти оцінюють у $ 15 млрд. Проте лізингодавці поки що побоюються працювати з такими клієнтами. Вони пояснюють це проблемою в ідентифікації лізингокористувача і його платежів. ЖЕКи і ОСББ, у яких стоять на балансі активи, показали негативну платіжну історію у 2008—2010 роках. А оскільки є небезпека, що держава, граючи в політику, захищатиме кредитора, а не лізингодавця, останні не хочуть ризикувати, щоб не стати жертвою нечесної гри.

ПРЯМА МОВА

Віталій ШАПРАН,
головний фінансовий аналітик
«Експерт-Рейтинг»:

— У 2010—2012 роках не було жодного дефолту лізингової компанії в Україні. В умовах девальвації гривні ці компанії продовжують фінансувати клієнтів. Та простежується їхня залежність від зарегульованого банківського сектору, де основним ризиком є кредитний, адже ставки за банківськими кредитами у гривнях становлять 30—40% за інфляції,  близької  до нуля. Вірогідно, у 2013-му курс долара до гривні буде збережено у діапазоні 8—9 гривень за рахунок адміністративних заходів та можливого відновлення фінансування Міжнародним валютним фондом, що буде комфортним  середовищем для роботи лізингових компаній.

Людмила ЗОЛОТАРЬОВА,
генеральний директор VAB лізинг:

— Наша стратегія — фінансування підприємств малого і середнього бізнесу, яким надаємо легкові, комерційні й сільськогосподарські автомобілі. Терміни лізингу за нашими програмами — до семи років, хоч на практиці клієнти- фізособи  розраховуються за три (юрособи, наприклад, беруть авто у лізинг на п’ять років, а розраховуються за три). Фізособи переважно обирають недорогі автівки — від 100 до 200 тисяч гривень. Вік лізингоодержувачів — від 23 років, засновників компаній — 30—40 років. Обираючи клієнтів-юросіб, зважаємо на досвід ведення бізнесу (від року), наявності землі, її оренди, карт посіву (вони дають змогу зрозуміти, що спеціалісти знають, як отримати врожай). Якщо є інформація, що клієнт був недобросовісним у банку або лізинговій компанії, — відмовляємо.

Послуги лізингових компаній стають дедалі популярнішими, бо вони оформлюють і супроводжують страховки, асистентські програми, врегульовують страхові випадки, а люди не хочуть мати таких клопотів.

Лізинг — це довгострокова оренда майна з подальшим правом викупу за  деяких податкових преференцій. В Україні розрізняють два різновиди лізингу: фінансовий (переважає) й операційний. За першого в кінці терміну оренди лізингоодержувач може викупити предмет лізингу, за другого — ні.

ДОГОВІР

Залізничний  лізинг

Вікторія БОРИСОВА 
для «Урядового кур’єра» 

Придніпровська залізниця, одна з найбільших залізниць України, придбає в лізинг у київського ТОВ «Прем’єр Лізинг» щебенеочищувальну машину майже за 82,1 млн грн. Про це інформує сайт «Державні закупівлі». Згідно із повідомленням, лізинговий договір на 7 років укладено 28 грудня 2012-го.

Придніпровська залізниця щороку перевозить понад 227 мільйонів тонн вантажів та понад 90 мільйонів пасажирів. Її експлуатаційна колійна мережа перевищує 3200 км, що становить майже 15% загальнодержавної залізничної мережі. Залізниця відправляє на внутрішній та зовнішній ринки понад 85% залізорудної сировини, значну частину прокату чорних металів, є активною ланкою міжнародного транспортного коридору Європа — Азія.

За даними ЗМІ, торік договори з ТОВ «Прем’єр Лізинг» уклало державне підприємство «Дарницький вагоноремонтний завод» на придбання у лізинг 2 тисяч напіввагонів за 2,04 мільярда гривень, а також «Український державний центр з експлуатації спецвагонів» на придбання 3 тисяч напіввагонів за 3,06 мільярда гривень.