Скоро виповниться рік, як в Україні з’явився новий центральний орган виконавчої влади — Державна міграційна служба, створена на базі Держдепартаменту у справах громадянства, міграції та реєстрації фізичних осіб МВС України і Департаменту у справах біженців Держкомітету у справах національностей та релігій. Потреба в такій службі очевидна — нарешті в рамках одного відомства буде сформовано державну базу даних у сфері міграції і створено єдину автоматизовану інформаційну систему обліку, аналізу та контролю міграційних потоків, у тому числі й внутрішніх. Але не лише це — під одним, так би мовити, дахом зосереджується і вся робота, пов’язана з питаннями громадянства України (отримання, вихід із громадянства, його втрата), надання статусу біженця, облік населення України — видача паспортних та інших документів, які посвідчують особу, реєстрація місця проживання та перебування фізичних осіб.

Становлення ДМС наближається до завершення: в основному сформовано центральний апарат, триває формування територіальних підрозділів. Відповідно до чинного законодавства нова структура вже може займатися реєстрацією місця проживання, питаннями імміграції, іноземців і біженців. З видачею внутрішніх і закордонних паспортів складніше — бракує необхідних змін у чинне законодавство, отож паспортні функції на місцях продовжують виконувати і підрозділи Держдепартаменту у справах громадянства, міграції та реєстрації фізичних осіб, що перебувають у стадії ліквідації. Тим не менше, працівники ДМС, перший заступник директора департаменту паспортної роботи та громадянства ДМС Тетяна Василівна НІКІТІНА та перший заступник директора департаменту еміграційної роботи ДМС Олександр Миколайович КЛЬОЦ погодилися поспілкуватися з нашими читачами в рамках традиційної «прямої лінії» газети, оскільки ці питання цікавлять багатьох.

Посміхніться, бо з паспортом у вас порядок. Фото Укрінформу

Ціни на паспорти однакові скрізь

Василь Іванович,
Закарпаття

— Скільки зараз коштує оформлення українських внутрішнього і закордонного паспортів?

— Український внутрішній паспорт при отриманні вперше видається безкоштовно. Якщо ви обмінюєте цей документ — сплачуєте 3.40 грн. При видачі паспорта після його втрати, крадіжки чи псування треба сплатити 17 грн. Закордонний паспорт коштує дорожче — за той, що оформляється протягом 30 днів, потрібно сплатити 170 грн. державного мита, 150 грн. за бланк і 87 грн. 15 коп. за послуги. Загалом трохи більше 400 грн.

  Коли порвана обкладинка внутрішнього паспорта, його треба міняти? Якщо так, чи потрібно подавати якісь додаткові документи? Протягом якого часу видадуть новий паспорт?

— Без обкладинки паспорт вважається зіпсованим, отже, потрібно одержати новий. Якихось особливих документів подавати не треба — достатньо принести дві фотокартки і той зіпсований паспорт. Напишете заяву і протягом місяця вам видадуть новий паспорт.

Володимир Іванович,
м. Тернопіль

— Що тепер головне — прописка чи право власності на майно?

— Це різні речі. Прописка чи реєстрація місця проживання — факт вашого проживання в певному житловому приміщенні, яке зазначається в паспорті, а право власності — це зовсім інше.

— Якщо подружжя розвелося і чоловік не прописаний в будинку, але не хоче виселятися, треба подавати на примусове виселення?

— Очевидно, що так, раз не вдається домовитися «полюбовно». З цим треба звертатися до суду.

— Чи можу я претендувати на якісь пільги при отриманні закордонного паспорта, якщо маю великий трудовий стаж  і ніколи не їздив за кордон?

— На жаль, ні.

Катерина, 
м. Одеса

— Скільки коштує закордонний паспорт, якщо людина хоче отримати його за чотири тижні? В Одесі з мене взяли 550 гривень…

— Це неправильно. Згідно з новою постановою про платні послуги, за «все про все» ви повинні були сплатити не більше 407 грн. 15 коп. У вашому випадку потрібно знати, де, хто і за що взяв з вас зайві 150 гривень. При цьому бажано надати копії квитанцій. Повідомте нам на «гарячу лінію» за телефоном у Києві 383-76-26.

Геннадій,
Кобеляки Полтавської обл.

— Чому закордонний паспорт скрізь коштує близько 400 гривень, а в Полтаві — 600? Що це за структури ДП «Документ» і «Полтаваінформ», які стягують відповідно 100 і 48 грн? Кажуть, за бланки заяв…

— ДП «Документ» є підпорядкованим ДМС державним підприємством. Для того, аби розібратися, за що ви сплатили ці кошти, треба подати на нашу адресу копії відповідних квитанцій.

Віра Дмитрівна, 
смт Криве Озеро 
Миколаївської обл.

— Мій брат — постраждалий другої категорії від наслідків аварії на ЧАЕС (переселенець). Раніше він отримав закордонний паспорт безкоштовно, скільки має сплатити зараз за оформлення нового?

— Згідно з Декретом про державне мито, чорнобильці другої категорії звільняються лише від сплати мита — 170 гривень. Усе інше доведеться оплачувати.

Марія Шульженко,  
м. Суми

— Я щойно загубила свій закордонний паспорт, термін дії якого спливає через місяць. Чи можуть за це оштрафувати і чи вплине це на отримання нового закордонного паспорта?

— Вам треба написати заяву про втрату документа, вказавши при цьому його номер і серію, після чого ми внесемо ці дані в спеціальну базу і повідомимо Держприкордонслужбу про те, що такий паспорт у зв’язку зі втратою недійсний. Після цього вам оформлять новий. Складнощів ніяких, правда, така послуга коштуватиме дорожче.

Олена Бондарчук,  
м. Кривий Ріг

— Мій двоюрідний брат у середині 90-х років поїхав на заробітки в Якутію, де перебуває й зараз. Свій український паспорт він віддав роботодавцеві, який тепер каже, що його загубив. Тому повернутися в Україну брат не може — немає документа, який поновити можливо лише за місцем колишнього проживання в м. Іршанськ на Житомирщині. Склалася безвихідна ситуація. Підкажіть, як йому відновити паспорт, щоб повернутися на батьківщину?

— Якщо ваш брат втратив український паспорт, оформити повернення в Україну він може лише звернувшись до найближчого консульства України на території Росії. Його працівники, направивши відповідні  запити за місцем попереднього проживання, встановлять його особу і видадуть посвідчення, за яким можна повернутися додому, а потім і оформити новий паспорт.

Віра Касьянова,  
м. Дніпропетровськ

— Термін дії мого закордонного паспорта закінчується в липні ц. р. Я звернулася в паспортний стіл за місцем прописки з проханням продовжити цей термін. Але, виявляється, для цього треба сплатити близько 700 гривень. Якби я оформляла новий паспорт, нехай так і було б, але за продовження чинного… Чи не забагато?

— Судячи з усього, у вас закордонний паспорт ще старого зразка. Згідно з правилами при продовженні дії паспорта сплачується таке ж мито, як і за новий. А оскільки зараз уже видають документи нового зразка, смислу в продовженні дії старого не бачу. Подавайте заяву на отримання нового паспорта, оформлення якого коштує 400 грн. Хто з вас вимагав 700 — повідомте нам окремо, ми перевіримо, що це за ціни на Дніпропетровщині.

Наталія Олександрівна,  
м. Дніпропетровськ

— Ми робили закордонний паспорт підлітку 18 років і з нас зажадали довідку про несудимість, за яку треба заплатити близько 170 грн. Чи правомірно це?

— Ні, неправомірно. Такі довідки видаються безкоштовно, а тому цю вимогу ви можете оскаржити.

— Наші діти часто їздять на міжнародні змагання. Якщо дитячий закордонний паспорт оформляють з 14 років, то коли дорослий? Це я до того, що чула, ніби дорослий закордонний паспорт можна оформляти з 16 років…

— Так званий «дорослий» закордонний паспорт строком на десять років можна оформляти лише з 18 років. До цього віку дітям видається проїзний документ дитини, що діє три роки. Але дитині, яка часто їздить, приміром, на міжнародні змагання, може бути видано дорослий закордонний паспорт, але лише на три місяці.

Наталія Колесникова, 
м. Тернопіль

— Чи може перекладач у присутності батьків, які не володіють українською мовою, подавати документи про набуття їхньою неповнолітньою дитиною громадянства України?

— Може. В нас є багато підстав для набуття українського громадянства. Якщо дитина народжена на території України батьками-іноземцями, які не знають титульної мови, і відповідно до законодавства може набути українське громадянство, то саме в такий спосіб і подаються відповідні документи. Іншою мовою цього зробити не можна.

Біометрія дається непросто

Олександр Березін,  
м. Євпаторія

— Чому у всіх цивілізованих країнах один платіж за оформлення паспорта, а в нас їх три тільки обов’язкових і ще з півдесятка незаконних, які нав’язують ледь не в кожному паспортному столі? Невже не можна просто підвищити держмито?

— На сьогодні у нас чинними є лише обов’язкові платежі — держмито, за бланк і за послуги. Інших немає, а тому всі вимоги сплачувати ще за щось справді є незаконними і з цим треба боротися.

— Чи планується скорочення термінів оформлення закордонних паспортів? Зараз стандартний термін його оформлення — 30 календарних днів, тоді як у більшості розвинених держав він не перевищує тижня…

— А в нас і зараз можна оформити закордонний паспорт достатньо швидко — наприклад, за три робочих дні, тільки коштує це дорожче. Як правило, наші служби йдуть назустріч тим, кому документ потрібен терміново. Загалом якихось труднощів як при звичайному, так і прискореному оформленні закордонних паспортів сьогодні не виникає. Для зручності громадян ми відкрили кілька міжрегіональних централізованих відділів видачі паспортних документів — два в Києві і по одному у Львові, Харкові та Донецьку, які працюють за принципом «єдиного вікна» і в яких кожен незалежно від місця проживання може без проблем оформити паспорт.

— А коли до Верховної Ради внесуть законопроект про біометричні паспорти? Який вигляд матиме майбутній внутрішній український паспорт — як пластикова картка на зразок європейського чи книжечка, як зараз, лише з більшою кількістю захисних елементів?

— Такий законопроект було внесено давно, його навіть прийняли у другому читанні, але Президент наклав на цей законодавчий акт вето, тому парламент зняв його з розгляду. Зараз щодо цього питання підготовлено два законопроекти, і коли до них дійдуть руки депутатів, сказати важко. Так само як і те, яким буде новий внутрішній паспорт.

— У більшості країн з нелатинською абеткою ім’я та прізвище в документах, що засвідчують особу, перекладають, а не транслітерують. Чому в нас до цього часу користуються ще радянською системою транслітерації, що призводить до появи нечитабельних імен і прізвищ?

— Є спеціальна постанова про транслітерацію. Раніше в нас одна система транслітерації була для закордонних паспортів, інша — для документів типу водійських прав, тож іноді й справді виходило різночитання персональних даних однієї й тієї ж особи. Утім, на прохання людини ми виправляли, як вона хотіла. Потім з’явилася постанова уряду і правила транслітерації сьогодні єдині. Процедура нині виглядає таким чином: якщо людина виїхала за кордон і оформила там вид на проживання, вона показує нам копію цього документа і пише заяву, аби й у паспорті було відповідним чином.

Володимир,  
м. Донецьк

— Хто буде займатися оформленням внутрішніх паспортів — Державна міграційна служба чи МВС?

— Державна міграційна служба, але тоді, коли завершиться формування територіальних підрозділів.

— А коли воно завершиться?

Зараз цей процес, що називається, йде повним ходом. Але ще потрібно внести зміни до деяких законодавчих актів. Наприклад, у Положенні про паспорт громадянина України, затвердженому  постановою ВР ще 1992 р., записано, що паспорти видають паспортні столи МВС, яких з 2002 р. не існує. Замість них було утворено Держдепартамент у справах громадянства, міграції та реєстрації фізичних осіб, але відповідних змін в Положення так і не внесли.

В нашої служби є повноваження вносити відповідні зміни до наказу, яким затверджується порядок оформлення паспортів. Ми їх розробили. Після реєстрації в Мін’юсті, в нас з’являться підстави видавати внутрішні паспорти — правда, коли, повторюю, будуть створені територіальні підрозділи ДМС, які й будуть цим займатися. 

Андрій Боренко,  
Чернігівська обл.

— Які документи потрібні, аби отримати посвідку для тимчасового проживання на території України?

— Для отримання такої посвідки до територіального органу Державної міграційної служби за місцем проживання чи перебування іноземця або особи без громадянства треба подати:

— особисту заяву встановленого зразка;

— клопотання приймаючої сторони за встановленою формою (приміром, організації, яка оформляла дозвіл на працевлаштування в Україні);

— паспортний документ іноземця або документ особи без громадянства і копії сторінок з особистими даними та сторінок з візою (за наявності);

— переклад цих сторінок українською мовою, засвідчений в установленому законом порядку;

— документ на право власності (свідоцтво про державну реєстрацію права власності) на житло, яке надається іноземцеві чи особі без громадянства для подальшого перебування та його копія. Якщо житло знаходиться в державній або комунальній власності — довідка, видана житловим органом і розглянута територіальним підрозділом ДМС;

— 4 фотокартки розміром 3,5 х 4,5 см іноземця чи особи без громадянства;

— квитанція про сплату державного мита.

Для продовження терміну перебування в Україні письмові звернення іноземців чи осіб без громадянства та приймаючої сторони подаються не раніше, ніж за десять і не пізніше, ніж за три дні до закінчення терміну дії реєстрації за місцем проживання цих осіб до територіальних органів ДМС. Якщо йдеться про таких осіб, які прибули з транзитною візою, то термін їхнього перебування продовжується в разі вимушеної затримки на території України у зв’язку з надзвичайними обставинами на період, необхідний для усунення таких обставин і за наявності документа, що підтверджує причину і тривалість затримки.

Тимчасова реєстрація —  річ відповідальна

Штефан Куронь, 
м. Любомль Волинської обл.

— Іноземець одружився на українці. Коли він отримує право оформити посвідку на постійне проживання в Україні?

— Право на постійне проживання іноземний чоловік чи дружина отримують через два роки перебування в шлюбі. Зараз (якщо іноземець в’їхав в Україну після 26 грудня минулого року, коли набрав чинності новий Закон «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства») іноземцеві видаватиметься посвідка на тимчасове перебування на рік, потім ще на один і лише після цього — на постійне проживання.

Денис Якович Підопригора, 
смт Лозова Харківської обл.

— Що воно таке — реєстрація за місцем перебування? Для чого вона взагалі потрібна?

— Як система обліку населення за місцем проживання реєстрація неохідна для підтримання юридичного зв’язку між особою і державою з метою забезпечення умов для реалізації своїх прав і свобод, а також для виконання ними обов’язків перед іншими особами, державою і суспільством.

Фізичні особи, які мають намір перебувати більше одного календарного місяця за межами адміністративно-територіальної одиниці, в якій зареєстровані, повинні обов’язково зареєструватися, якщо мають невиконані майнові зобов’язання, накладені в адміністративному порядку чи за рішенням суду; призиваються на дійсну військову службу і не мають відстрочки; беруть участь у судовому процесі в будь-якій якості. Щодо реєстрації за місцем перебування інших осіб, законом така обов’язковість не встановлена.

Юрій,  
м. Самбір Львівської обл.

— Як відомо, вже тривалий час замість прописки у нас було запроваджено так звану «декларативну» систему реєстрації місця проживання чи місця перебування. Чи правда, що для цього достатньо письмової заяви, паспорта з відміткою про зняття з реєстраційного обліку за попереднім місцем проживання, квитанції про сплату держмита і двох екземплярів талона про зняття з реєстрації з попередньої адреси?

— Для самої процедури реєстрації цього «набору» достатньо. Але ж реєстрації передує процедура вселення в житлове приміщення, для якої необхідно подати документи, що підтверджують право на проживання в житловому приміщенні — ордер, чи свідоцтво на право власності даним приміщенням, чи договір найму (оренди), згоду власника (наймача) та членів його сім’ї.

— Скажіть, наскільки обов’язково реєструватися за місцем проживання? І яка відповідальність передбачена за проживання без реєстрації?

— Громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які проживають на території України, в разі зміни місця постійного проживання зобов’язані подати документи для реєстрації в 10-денний строк після прибуття на нове місце проживання. Така обов’язковість передбачена Законом «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні». А Кодексом України про адміністративні правопорушення за проживання без реєстрації передбачена така відповідальність — попередження або штраф від 17 до 51 гривні.

Віталій Гнатович, 
селище Нове на Кіровоградщині

— В який строк після виповнення громадянинові 25-ти або 45-ти років необхідно вклеїти фотокартку в паспорт?

— Після досягнення відповідного віку громадянин повинен протягом місяця звернутися для вклеювання фотокартки. Звернення після завершення місячного терміну вважається порушенням законодавства (ст.197 КУпАП, проживання по недійсному паспорту), що передбачає адміністративну відповідальність.

 «Пряму лінію»
підготував і провів
Олександр БІТТНЕР 
«Урядовий кур’єр»

 

ДОСЬЄ «УК»               
                                   
Тетяна НІКІТІНА

Народилася в Астраханській обл. (Росія). В 1987 році закінчила юридичний факультет Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка. З 1978 по 2009 рік працювала в органах внутрішніх справ, полковник міліції у відставці. У 2009 році – в Державній міграційній службі України.

 

 

                                   
Олександр КЛЬОЦ

Народився в 1969 р.  на Хмельниччині. В 1995 р. закінчив Одеський інститут МВС, у 2003-му Національну академію внутрішніх справ. З 2008 р. – начальник відділу забезпечення видачі паспортів у централізованому порядку ДДГІРФО МВС України.  З 2011 р. – на нинішній посаді.

 

 

ЦІКАВО ЗНАТИ

♦ Подобається це нам чи не подобається, але, незважаючи на всі застороги і бар’єри, для представників так званого «третього світу» транзитна привабливість України перед «кидком» у Європу щороку лише зростає. На цьому тлі вимальовується ще одна маловтішна тенденція — трохи розібравшись у ситуації, частина нелегальних мігрантів вирішує за краще не спокушати майбутньої долі і осісти там, куди дібралися — в нашій країні. За деякими даними, до яких приписують експертів ООН, зараз на українській території проживає близько 7 млн нелегалів — переважно громадян Китаю, В’єтнаму, Пакистану, Афганістану, Нігерії, Єгипту, Сомалі та низки інших африканських країн. З початком роботи Державної міграційної служби правозахисники пов’язують надії, що новому органу вдасться навести лад і в цій сфері, попервах хоча б у статистиці, оскільки зараз Держкомстат фіксує лише число іноземних громадян, які за рік відвідали Україну. Для довідки: торік кількість закордонних гостей перевищила 21 млн.

♦ Не секрет, що підробка слабо захищених документів з вклеєною фотографією в Україні вже набула загрозливого характеру. Існує цілий ринок підроблених дипломів, водійських та різних інших посвідчень,  свідоцтв про народження, одруження чи розірвання шлюбу. Між тим, всі ці посвідчення та свідоцтва в їх нинішньому українському вигляді для цивілізованого світу давно стали анахронізмом. Зупинити ці процеси можна лише запровадженням електронних документів, як це робиться в більшості країн. У нас з цим складніше. 9 лютого Верховна Рада в черговий раз відхилила законопроект «Про документи, що посвідчують особу, її спеціальний статус і підтверджують громадянство України», в якому йшлося про біометричні закордонні паспорти для українців. Правда, відразу після цього Прем’єр-міністр Микола Азаров пообіцяв, що Кабмін невдовзі підготує новий законопроект, в якому будуть враховані всі зауваження зацікавлених сторін. 15 лютого прес-служба Мін’юсту повідомила, що проект закону «Про документи України, що засвідчують особу і підтверджують громадянство України, дають право на виїзд і в’їзд до України» схвалено на засіданні уряду і найближчими днями його буде внесено на розгляд парламенту.

♦ 15 лютого уряд своїм розпорядженням встановив офіційну квоту імміграції до країни на нинішній рік — 8217 іммігрантів. Зокрема, понад 1600 осіб може прийняти Київ, понад тисячу — Одеська область, понад 850 — Харківщина, більше, ніж 600 — Донеччина і 400 — Крим. Найменшу квоту передбачено для Волинської (32) і Сумської (49) областей. Столиця також може прийняти 25 діячів науки і культури, імміграція яких відповідає інтересам України, інші регіони — по десять. Найбільші преференції передбачено для батьків, чоловіка або дружини і неповнолітніх дітей іммігрантів, а також для тих, хто є братом або сестрою, дідом чи бабою, онуком чи онучкою громадян України. Зате без обмежень багато регіонів готові прийняти осіб, «які здійснили іноземну інвестицію в українську економіку іноземною конвертованою валютою на суму не меншу за 100 тис. доларів США, зареєстровану у встановленому урядом порядку».

ПРЕС-ЦЕНТР «УК»

З питань органiзацiї та проведення «прямих лiнiй» i «круглих столiв» «Урядового кур’єра» звертатись до керiвника прес-центру Анни ШИКАНОВОЇ за електронною адресою: imrich@ukcc.com.ua.