РЕГУЛЮВАННЯ

Нацкомісія з цінних паперів та фондового ринку   підвищить вимоги до рейтингових агентств

«Нині вимоги до діяльності рейтингових агентств (РА) мінімальні, тому Нацкомісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) ухвалила рішення ініціювати прийняття нових», — повідомив в інтерв’ю «УК» директор департаменту корпоративних відносин НКЦПФР Анатолій Амелін. Так, регулятор має намір запропонувати до розгляду законопроект, який би унеможливив необхідність обов’язкового рейтингування, передбачив відмову від системи визначення уповноважених рейтингових агентств, яка діє, та доповнення випадків використання рейтингових оцінок з регуляторною метою. НКЦПФР також перегляне підходи до нагляду та моніторингу за діяльністю РА, що знайде відображення у відповідних документах  комісії.

Справа  екс-монополіста

Як відомо, Вищий адміністративний суд України (ВАСУ) 22 жовтня зупинив виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 11 жовтня цього року щодо повернення ТОВ  рейтингове агентство «Кредит-Рейтинг» статусу уповноваженого до закінчення касаційного розгляду справи. «Кредит-Рейтинг» наголошує, що рішення ВАСУ «не скасовує прийняте 11 жовтня 2011 року рішення про відновлення агентству статусу уповноваженого» і вважає, що з урахуванням змін, внесених цього року до Кодексу адміністративного судочинства, остаточне рішення щодо статусу повинно бути прийнято ВАСУ до кінця року.  Втім, за прогнозом Української  асоціації із захисту інвесторів, кредиторів та страхувальників (УПАЗІКС), вірогідно, що в кінці цього року низка емітентів вимагатиме від екс-монополіста в судовому порядку відшкодування своїх витрат для отримання нових кредитних рейтингів.

«Кредит-Рейтинг», якого НКЦПФР позбавила статусу уповноваженого у березні цього року,  намагалося  повернути собі цей статус   двома способами: через суд та конкурс. За словами директора з  розвитку  НРА «Рюрік» Леоніда Долінського, у суді НКЦПФР має тверду позицію, тому що є грубі порушення чинних регуляторних вимог  «Кредит-Рейтингом» (зокрема відсутність публікування обов’язкової інформації про емітентів цільових облігацій у місцевій пресі, порушення щодо складу засновників). Згідно з публічною інформацією, кінцевим бенефіціаром агентства була якась компанія з Віргінських островів. Тому залишається питанням, чи захочуть реальні засновники, які за нею стоять, «вийти з тіні» і побудувати прозорий і публічний бізнес.

Хитка рівновага

«На  ринку послуг рейтингових агентств склалася ситуація  тимчасової «хиткої рівноваги». Фактично основні параметри розподілу ринку за клієнтурою збереглися з часів монопольного становища на ньому  «Кредит-рейтингу».  Тому  рішення НКЦПФР про можливість цього РА підтримувати надані рейтинги до кінця року (навіть в умовах позбавлення статусу уповноваженого РА) давало йому змогу утримувати залучену за попередні роки клієнтуру», — вважає голова ради Української асоціації інвестиційного бізнесу  (УАІБ) Дмитро Леонов.

 З огляду зокрема на неможливість РА «Кредит-Рейтинг» надавати рейтинги новим клієнтам та непевні перспективи  щодо відновлення його статусу як уповноваженого, нові клієнти обирали надавача цих послуг з решти рейтингових агентств,  які мають відповідний статус. Нині їх в Україні три: «Експерт-Рейтинг», «Рюрик», «IBI-Рейтинг». Фінансова криза та загальна стагнація фінансового ринку значно скоротила емісійну діяльність вітчизняних емітентів, тому концентрація  більшості емітентів залишалася  в обслуговуванні «Кредит-Рейтингу». Це  емітенти, які   раніше здійснили випуски цінних паперів (ЦП), та  банківські установи, для яких  наявність кредитного рейтингу інвестиційного рівня  є  умовою залучення коштів інституційних інвесторів (інститутів спільного інвестування — ІСІ, недержавних пенсійних фондів (НПФ), страхових компаній  (СК).

Цікаво, що російське Національне рейтингове агентство, яке  планує отримати в ДКЦПФР статус уповноваженого, вважає своїм основним місцевим конкурентом… «Кредит-Рейтинг». Своєю ж конкурентною перевагою росіяни називають «відсутність інших інтересів в Україні» та «московську прописку» аналітиків. Втім, у разі  «виходу» Національного рейтингового агентства  на наш ринок у нього є всі шанси опинитися в стані аутсайдерів, у якому тепер ситуативно перебувають вітчизняні РА. Вони, маючи статус «уповноважених», залучать клієнтуру, яка піде від «Кредит-Рейтингу», і переманити цих клієнтів  від них буде не менш складно, ніж від «Кредит-Рейтингу» сьогодні (для отримання  статусу  потрібен принаймні рік роботи).

 «Шанси  «Кредит-Рейтингу» повернути статус уповноваженого в найближчі 3—6 місяців нульові. Попри те, що екс-монополіст виграв апеляційний суд, регулятор не став опускати руки і подав касацію. В результаті у  НКЦПФР з’явилися всі підстави, щоб відмовити «Кредит-Рейтингу» в участі в конкурсі, адже РА продовжує судиться з регулятором», — каже головний аналітик РА «Експерт-Рейтинг» Віталій Шапран. За його прогнозом,  регулятор проведе конкурс уже на початку 2012 року, поповнивши лави уповноважених РА тими,  хто на той момент відповідатиме  правилам 2007-го,  після чого перепише правила регулювання.

Оцінки,  які важливі  для громадян

Протягом останніх років НКЦПФР  забезпечила  демонополізацію ринку рейтингових послуг і посилила нагляд за роботою уповноважених РА. Вони стали публікувати рейтинг-листи у відкритому доступі в офіційному виданні  регулятора. Серед  напрямів  реформування ринку рейтингових послуг — пропозиція  сконцентрувати  90% уваги не на рейтинговому агентстві  як юрособі, а  на рейтинговому процесі. На думку директора рейтингового агентства «IBI-Rating»  Григорія Перерви, РА мають приділяти більшу увагу популяризації рейтингових послуг не лише серед професійних учасників ринку, а й серед населення. Саме громадяни повинні стати основними користувачами рейтингових оцінок, приймаючи рішення про розміщення своїх коштів.

«У листопаді—грудні спостерігаються  «зрушення» на ринку послуг  РА. Шлях, обраний для захисту РА «Кредит-рейтинг»  (відновлення статусу через суд), замість врахування вимог НКЦПФР свідчить про певні перешкоди щодо уникнення виявлених регулятором порушень, тож вірогідна втрата кредиту довіри клієнтів, які почнуть змінювати надавача рейтингових послуг,  щоб самим не опинитися в колі порушників  регулятора та не втратити ресурсної бази, отриманої від інституційних інвесторів», — підкреслює Д. Леонов.  Отже, незалежно від того,  відновить РА «Кредит-Рейтинг» статус уповноваженого чи ні,  частину клієнтів (або в найгіршому разі — всю клієнтуру) воно втратить. Їх приваблюватимуть  інші РА.

КОМПЕТЕНТНО

                                   
Дмитро ЛЕОНОВ,

голова ради Української асоціації 

інвестиційного бізнесу (УАІБ):

— Регуляторові варто зосередитись на просуванні закону «Про рейтингування», якого не вдається остаточно сформулювати та ухвалити вже понад п’ять  років. Ним  слід вирішити дві групи  питань: визначити вимоги до рейтингування різних РА за одними принципами та раціонального застосування рейтингових послуг. Їх запровадження на нашому ринку  супроводжувалося лобіюванням РА, що призвело до істотного нахилу в бік обов’язковості (примусовості) використання цих послуг емітентами та інституційними інвесторами. На наш погляд,  держава вже демонструє більш збалансовану позицію в останніх актах законодавства, зокрема стосовно пенсійної реформи, в яких інвестиційна придатність фінансового інструменту альтернативно оцінюється або наявністю рейтингу інвестиційного рівня, або обігом на біржі, що відповідає вимогам  НКЦПФР. Отже, в цьому разі рейтинг стає не умовою залучення коштів, а є перевагою фінансового інструменту в боротьбі за кошти інвестора.