Тернопільський молокозавод свою виробничу історію розпочав писати майже 60 років тому. В 1990-х, коли українська економіка стала на рейки ринкових відносин, багатьом підприємствам цієї галузі так і не вдалося піднятися, вижити.

Візитівка міста

Здавалося, що й молочникам важко буде виборсатися з господарських проблем. У 1999 році колектив очолив Віталій Ковальчук.  До того він уже попрацював у бізнесі, набув певного досвіду, відповідних знань і розуміння, як діяти в нових економічних умовах. Віталій Володимирович зумів разом з колективом не лише зберегти завод, а й поставити виробництво на високий сучасний технологічний рівень. Каже, все завдяки тому, що визначили п’ять основних непорушних засад своєї діяльності: чесність у стосунках зі споживачем, натуральність, якість продукції, її харчова безпека й, звісно, впровадження інновацій.

Тоді в Україні з’явилася торгова марка «Молокія». Нині «Молокія» — один з лідерів на віт­чизняному ринку свіжої молочної продукції, вона стала візитівкою Тернополя. Серед понад 200 молокозаводів країни тернополяни впевнено тримаються в десятці — п’ятнадцятці з переробки сирого молока. Його щодня тут переробляють до 350 тонн.

Четверті-п’яті в Україні і з виробництва питного молока (його фасують в упаковки). 150—180 тисяч кілограмів, або приблизно 400 тисяч упаковок, щоденно розвозять у торговельні заклади 14 областей. Якщо взяти до уваги, що середньостатистична родина — це три особи, то понад мільйон українців щоденно споживають продукцію «Молокії». Підприємство — найбільший платник податків у Тернополі до місцевого бюджету та роботодавець (працює тут понад тисяча осіб).

Нині на заводі виготовляють майже 50 найменувань молочної продукції. Упродовж десятиріччя «Молокія» першою в Україні постачала до крамниць корисне для дітей і дорослих молоко з йодованим білком. Щоправда, продукт довелося зняти з виробництва через невідповідність обсягів переробки молока й попиту на ринку. Два роки тому почали випуск білого йогурту, якого ніхто більше в нашій країні не виробляє. Тут також першими в Україні і п’ятими в Європі впровадили технологію очистки молока-сировини Fresh Milk. Завдяки цьому продукція марки «Молокія» має унікальний смак і користь, усе молоко  ґатунку «екстра».

На заводі вирішили провести дослідження питного молока, яке виробляють з однієї й тієї самої сировини, і відправити в польську лабораторію. Як стверджує Віталій Ковальчук, результати засвідчили, що молоко «Молокія» трохи солодше, в ньому майже на 7% більше лактози — молочного цукру, ніж у молоці, яке пастеризують при температурі 80 градусів, понад 10% — при 85 градусах.

Голова правління ПрАТ «Тернопільський молокозавод» Віталій Ковальчук хоче, щоб українці споживали безпечну продукцію. Фото автора

Якість і безпека понад усе

Очищення молока стало першою інновацією, яку впровадили на підприємстві. І було це п’ять років тому. Саме тоді тернопільські молочники налагодили тісну співпрацю з німецькою компанією GEА, одним з найбільших інженерних інноваційних центрів із проектування й виробництва обл­аднання для харчової промисловості. Спочатку з цією закордонною фірмою взялися за оновлення заводу й виробництво свіжої молочної продукції в рідкому вигляді (молоко, кефіри, сметана, йогурти). Нинішнього березня завершили реконструкцію першої частини цеху з випуску кисломолочного сиру.

Віталій Ковальчук згадує, як п’ять років тому делегація підприємства приїхала на один з німецьких заводів, який переробляє 5 тисяч тонн молока. Побачили бактофуги, що очищують молоко. «Навіщо вони, коли і так мають чисте молоко?» — поцікавилися в директора. «Хочу, щоб німці споживали безпечну продукцію», — почули українці у відповідь.

Ця фраза, зізнається Віталій Володимирович, запала йому в душу: «Німецький виробник турбується про співвітчизника, а ми хіба не повинні дбати про українського споживача?»

Незабаром на Тернопільському молокозаводі встановили єдині у нашій країні бактофуги з Німеччини. Це  дороге обладнання, одна бактофуга  коштує 200 тисяч євро. Відтоді «Молокія» продукує молоко європейського рівня захисту, адже бактофуга забирає 99% шкідливих бактерій, які з’являються з рук, повітря, посудини, в яку доять, самої корови тощо.

Система харчової безпеки для тернопільських молочників — справа надто важлива, пріоритетна. Усвідомлюють: щоб досягти європейських стандартів, постачальник сировини має подбати про механізоване доїння, здорову худобу, відповідні для неї умови, навчений обслуговуючий персонал. Уже 1999 року тернопільський молокозавод вирішив заготовляти молоко у  великих фермерських господарствах. Тепер співпрацює з чотирма такими сільськогосподарськими товаровиробниками у Тернопільській та деяких сусідніх областях. Має  невелике підприємство у Жмеринці на Вінниччині, яке заготовляє молоко здебільшого від населення й одразу ж проводить первинну обробку сировини. Згодом це молоко перепродують іншим заводам, використовують для виробництва масла і казеїну. До слова, казеїн експортують до Німеччини, Польщі, Нідерландів та США.

ПрАТ «Тернопільський молокозавод» активно співпрацює з німецькою, польською, італійською, данською компаніями. Чимало його виробничників відвідують молочні підприємства в інших країнах, щоб  запозичити досвід, повчитися у закордонних колег. «Молокія» власні здобутки презентувала торік для всіх молокопідприємств нашої країни під час всеукраїнського семінару «Інновації в молочній галузі».

Молокозавод цієї весни завершив черговий етап модернізації. Тепер «Молокія» свою продукцію виробляє на найсучаснішому обладнанні, за найбільш м’якими температурними режимами в інноваційній упаковці Pure-Pak Sense. Її в Україні поки що не використовує жоден з молочних виробників. Така упаковка більш екологічна  порівняно з попередньою, її  можна легко скласти, що дає змогу зменшити обсяг відходів.

Споживачі не могли не зауважити, що продукція марки «Молокія» отримала й нове оформлення. У дизайні переважають зелені відтінки, які, за словами директора з маркетингу Оксани Стець, символізують передусім свіжість продуктів і, звісно ж, траву, яку споживає корова. Також на упаковці можна побачити так звані молочні краплини. Краплину кожного молочного продукту сфотографували і використали її в новому дизайні упаковки. Вийшло досить цікаво, адже кожна з краплин має різну густину і форму.

ПРЯМА МОВА

Костянтин ГРУБИЧ,
експерт зі здорового харчування,кулінар, телеведучий:

— Якось не міг знайти потрібного мені кисломолочного сиру, щоб приготувати сирники. Усе розвалювалося, не ліпилося. У крамниці побачив такий продукт, прочитав, що виробили його на тернопільському молокозаводі. Досі такого підприємства не знав, але сир купив. І після того цій марці не зраджую. Сирники із сиру «Молокія» добре ліпляться, смажаться й виходять дуже смачними.

Звернув увагу також на йогурти. «Молокія» виробляє цю продукцію без підсолоджувачів, натуральну, чисту, термостатну або питну.

Переконався, що на Тернопільському молокозаводі з точки зору харчової безпеки — європейського рівня організація праці. Тут усе в трубах, усе заховано, скрізь чистота, працівники одягнені у відповідний спецодяг.