Спілкування з представниками державних установ у багатьох викликає лише негативні емоції. Щоб потрапити до потрібного фахівця, людям доводиться інколи мало не по півдня вистоювати в чергах. Та ще й ці фахівці часто поводяться так, немов роб­лять людині величезну послугу, хоч вони лише виконують свої прямі професійні обов’язки. Тому не дивно, що більшість українців воліють до мінімуму звести спілкування з представниками різних державних установ. Деякі міністерства йдуть людям назустріч і переводять частину сервісів в електронний формат. Серед новацій зокрема те, що віднедавна допомогу після народження дитини можна оформити, не виходячи з дому. Тож ми вирішили дізнатися, як це зробити швидко і без спілкування з представниками органів соціального захисту населення.

Нині в Україні 1 мільйон 346 тисяч жінок отримують допомогу при народженні дитини. З них 440 тисячам цю допомогу було призначено в 2016 році. На кожного новонародженого платять у 2017-му 41 280 гривень і кошти виплачують кількома траншами: перший — 10 320 гривень, потім щомісяця до досягнення дитиною трьох років — по 860 гривень.

Отже, раніше для оформлення першої допомоги батькам доводилося неодноразово навідуватися до органів соцзахисту і надавати їм усі необхідні документи. Проте вже з 10 березня почав працювати новий сервіс із призначення допомоги при народженні дитини в електронному режимі. 

Народження дитини – найкращий період для сім’ї, який не повинна затьмарювати бюрократія. Фото з сайту 5.ua

Головне —  без черг

«Таку допомогу отримують жінки, які народжують, — каже міністр соціальної політики Андрій Рева. — Механізм призначення цієї допомоги був класичним: жінці обов’язково потрібно було йти до органу соціального захисту населення, стояти в черзі й вислуховувати «вас тут не стояло, зайдіть завтра» тощо. Перенервувавши і врешті потрапивши на прийом до фахівця, треба було написати заяву, надати необхідні документи. Якщо нічого не забули — добре, інакше доведеться йти і доносити документи. Потім необхідно піти в банк, відкрити рахунок і знову повернутись до органу соціального захисту й повідомити його номер. І лише після цього можна було йти додому і чекати на кошти, які перекажуть на утримання дитини. Щоб спростити й поліпшити всю цю процедуру, запропонували її змінити. Ми пішли шляхом переведення надання послуги в електронний режим».

У Міністерстві соціальної політики вирішили це зробити, розуміючи, що потенційні її отримувачі — молодь до 35 років, яка активно користується гаджетами. Тому їм значно легше повідомити необхідну інформацію через всесвітню мережу, ніж вистоювати черги і спілкуватися з працівниками органів соціального захисту населення.

«Працюючи над спрощенням надання цієї послуги, ми виходили з того, що молоді мами належать до цільової групи, яка не може витрачати багато часу на оформлення документів, — сказав Андрій Рева. — Жінки, у яких є маленькі діти, прив’язані до режиму дня. Для них зайва хвилина перебування в органах державної влади — проблема навіть з точки зору харчування дитини. Третя дуже важлива річ для надання якісної послуги — потрібно мати надійних контрагентів. Тобто ми обов’язково повинні мати справу з тими, у кого є чіткий і правильний реєстр для верифікації цього процесу. Проаналізувавши всі обставини, ми дійшли висновку, що починати потрібно саме з цього виду допомоги».

Швидко і легко

Є ще однин беззаперечний плюс електронного оформлення цієї послуги. «В Україні 300 тисяч пологів, тому зрозуміло, що ця послуга буде затребувана, — зауважив президент фонду «Східна Європа» Віктор Лях. — Її впровадження дасть змогу уникнути будь-яких зловживань, оскільки єдина база даних зберігатиметься в Міністерстві соціальної політики».

Для оформлення допомоги батькові чи матері слід зайти на сайт Мінсоцполітики (e-services.msp.gov.ua) і в електрон­ному вигляді заповнити форму, яку одразу ж буде зареєстровано. Згодом її можна буде оформити на єдиному державному порталі адміністративних послуг (my.gov.ua).

«Думаю, що заповнен­ня форми, необхідне для отримання допомоги, триватиме не більш як 20 хвилин, — переконує голова Державного агентства з питань електронного урядування Олександр Риженко. — На кожному етапі заповнення заяви ми запровадили систему чату, тобто в онлайн-режимі за потреби фахівці проконсультують батьків. У тестовому режимі вже опрацьовано 350 заяв з усієї України».

У запропоновану форму необхідно внести таку інформацію: номер свідоцтва про народження дитини, дату народження, дані про батьків тощо. Заповнена в електронному вигляді заява потрапляє до інспектора, який має доступ до реєстру Мін’юсту, де її верифікують. А потім цей документ надходить на обробку, формується справа. Якщо у заявниці є електронний цифровий підпис, то далі все відбувається в електронному режимі аж до переказу коштів на банківський рахунок. Якщо ж електронного цифрового підпису немає, заявниці повідомляють час, коли вона має прийти в орган соцзахисту і підписати документи. Після цього кошти перерахують на її особистий рахунок.

Так молодим мамам і татам не доведеться витрачати час і нерви на непотрібні візити в держорга­ни, а насолоджуватися батьківством.

КОМПЕТЕНТНО

«Нова філософія сервісів»

Павло ПЕТРЕНКО, 
міністр юстиції:

— Для багатьох сімей народження дитини — чи не найбільше свято. Так складалося, що протягом багатьох років держава перетворювала це свято на біг по колу задля отримання необхідних документів. Тому Мін’юст ще в 2015 році поставив перед собою пріоритетну мету: сервіси, які стосуються кожної людини і найпрекрасніших життєвих моментів (одруження, народження дитини, отримання першого документа громадянина) повинні мати нову філософію спілкування між державою і громадянином. Тоді ми започаткували пілотний проект в обласних центрах і відкрили фронт-офіси у пологових будинках з видачі свідоцтва про народження дитини протягом 24 годин. Нині це національний проект. Уже 474 пологових будинки у всій країні надають таку послугу. Українці дуже активно нею користуються: 129 тисяч маленьких українських громадян, які народилися за цей період, отримали свої перші документи за новою процедурою (без черг, бюрократії й походів по кабінетах держслужбовців). Це 25% всіх наших новонароджених. Ми вирішили зробити приємний пакет сервісів для української сім’ї. Відтепер ви можете не лише отримати свідоцтво про народження дитини в пологовому будинку, а й прописати її (в межах пілотного проекту). 

Третій дуже важливий сервіс — отримання державної допомоги при народженні дитини. Відтепер батьки новонароджених зможуть подати документи для отримання державної допомоги в будь-який зручний час 24 години на добу 7 днів на тиждень через інтернет.