Останнім часом дедалі частіше доводиться чути, мовляв, реформи в країні пробуксовують і нічого не змінюється. Щоправда ті, хто так говорить, зазвичай відмовляються бачити очевидне: зміни є. Приміром, в Україні діє одна з найбільш розгалужених в Європі мереж з надання безоплатної правової допомоги громадянам. Це 500 бюро. Приблизно 5 тисяч адвокатів щодня надають безоплатну юридичну підтримку малозабезпеченим, переселенцям, пенсіонерам, учасникам АТО. Майже 100 тисяч громадян щомісяця звертаються до цієї системи. Раніше отримати таку допомогу ці люди не могли.

Швидко і зручно

«Ми розпочали реформу виконання судових рішень, і в січні було оголошено добір для навчання претендентів на приватних виконавців. Понад 210 слухачів уже пройшли цей курс і нині можуть подавати документи для складання іспиту на отримання права займатися цим видом діяльності, — зазначив міністр юстиції Павло Петренко, звітуючи про результати роботи у І кварталі 2017 року. — Ми провели децентралізацію у сфері реєстрації актів цивільного стану. Уряд схвалив розроблений Мін’юстом законопроект щодо реформи актів цивільного стану. Суть її в тому, що ми передаємо повноваження щодо реєстрації (народження дитини, одруження, зміни прізвища) місцевим органам влади (міським радам і об’єднаним громадам). Це продовження реформи з децентралізації, розпочатої Мін’юстом у 2015 році».

Також у січні було запроваджено реєстр боржників, який є частиною реформи системи виконання судових рішень, і тепер він у публічному доступі. Він фактично виконує функцію зокрема захисту інвесторів. Адже там можна побачити інформацію про потенційних контрагентів, з’ясувати, чи вони добросовісні й чи виконують судові рішення. Цей реєстр — серйозний крок до спрощення ведення бізнесу.

Ще одна ініціатива Мін’юсту — в лютому започатковано проект «Онлайн-будинок юстиції». Користуючись цим сервісом, українці підтверджують його ефективність. Цей проект став загальнонаціональним лише цього року. Торік він був пілотним, і лише за цей період 75 мільйонів разів українці скористалися онлайн-сервісами міністерства. А це означає, що 75 мільйонів разів громадяни не спілкувалися з бюрократами. Понад мільйон онлайн-сервісів було на платній основі. Тобто через використання BankID та платіжних карток, коли людина фактично отримувала послугу держави в себе вдома чи в офісі, для чого їй не потрібно було навіть кудись ходити.

Триває й реформа пенітенціарної системи. У лютому в Києві відкрито центр ювенальної пробації.

Оминути бюрократів

Окрім цього, за ініціативи Мін’юсту було проведено скасування понад 100 бюрократичних актів, зокрема й радянських часів, які створювали бар’єри для підприємців і громадян. «Ми мали кілька позитивних рішень у міжнародному напрямі діяльності міністерства, — сказав Павло Петренко. — Підписано спільну заяву і план співпраці з міністерством юстиції Німеччини, яким ми активізували правову роботу і правову освіту. Це дуже важливо в межах національного проекту «Я маю право!». Також ми підписали меморандум зі США, за яким системі безоплатної правової допомоги передбачено мільйон доларів технічної допомоги. Це свідчить, що наші міжнародні партнери довіряють проекту, який повертає Україні справедливість».

Щодо найближчих планів — загальнонаціональний проект «Я маю право!». На жаль, нині величезна проблема українського суспільства — системне незнання громадянами своїх прав. А бюрократ, користуючись цим, або вимагає хабара, або нічого не робить. Так тривати не може. «Проект складатиметься з тематичних блоків у різних галузях. Це стосується і того, як поводитися у поїздках у країни ЄС без віз, — додає Павло Петренко. — Це і блок, який стосується прав у спілкуванні з правоохоронним органами чи іншими представниками держави, а також захисту права власності і прав споживачів. Плануємо паралельно із першими блоками зробити зріз того, яка інформація найбільше потрібна нашим громадянам».

Тож роботи попереду ще багато.