Нові можливості для бізнесу напередодні відкриття зони вільної торгівлі України з ЄС дає програма «Готові до співпраці з Німеччиною». Вона працює в межах міжурядової угоди на рівні міністерств економіки та торгівлі обох країн і є донорською (тобто цілком безкоштовною) для малого й середнього бізнесу. Партнери програми на Рівненщині — облдержадміністрація та агенція із залучення інвестицій «Інвест Ін Рівне». 

— Наша родзинка — місячне безкоштовну стажування в Німеччині. Учасник оплачує лише переїзд. І тут кілька варіантів: загальне стажування, колективне відвідування німецьких підприємств, тренінги, спрямовані на розвиток навичок, що допомагають успішно розвивати зовнішньоекономічні зв’язки, і компетенції щодо навичок ведення бізнесу в Німеччині. Є також галузеві формати, як-от охорона здоров’я чи агробізнес, де збирається група топ-менеджерів. Вони працюють російською, в усіх інших робоча мова англійська, —  розповіла директор проектного бюро програми Світлана Степащенко. — І саме це, на жаль, досі головна перепона для нашого бізнесу, хоч віднедавна рівень володіння англійською значно зріс.

Головний інженер Рівненського заводу високовольтної апаратури Любомир Косянчук стажувався в Німеччині у форматі «Енергоефективність у промисловості» англійською: каже, мову знав, але за два місяці вдосконалив знання. А ось менеджер ПрАТ «Рівнеборошно» Володимир Нікітчук потрапив у російськомовний формат «Кооперація в агросекторі». Обоє задоволені: кажуть, отримали імпульс і для особистісного та професійного зростання, й багато контактів для розвитку зовнішньоекономічних зв’язків, які тепер успішно використовують. Адже у проекті працюють 16 країн, серед яких не лише Україна та Білорусь, а й такі азійські країни, як Китай, Індія, Монголія, а ще Єгипет, Туніс, Мексика. 

Зрозуміло, що прагматичні німці працюють із ринками, що розвиваються, аби наростити власний експортний потенціал. Вони усвідомлюють, що дороги з одностороннім рухом не буває, тому відкривають для інших країн свій ринок.

До речі, зауважують фахівці, у кожної країни власна експортна стратегія, тому говорити про ринок ЄС, як це часто роблять у нас, не зовсім коректно. Слід розглядати ринки країн ЄС, бо у кожного з них своя бізнес-культура та ментальність. Якщо знехтувати цим, налагодити двосторонній рух навряд чи вдасться. Скажімо, контактам на німецькому ринку аж ніяк не сприяє поспіх, із яким звикли залагоджувати справи ми: тоді вас неодмінно в чомусь запідозрять і висловлять недовіру.

ДОВІДКА «УК»

Німеччина — головний зовнішньоекономічний партнер Рівненщини. Загальний обсяг німецьких інвестицій в її економіку — майже 60 мільйонів американських доларів, з них 46,5 мільйона — у промисловість. Найпотужніші підприємства краю з німецькими інвестиціями — «Волинь-Цемент» (група компаній «Діккергоф»), «Базальт-АГ», «Метро «Кеш енд керрі». Серед лідерів експортних позицій до Німеччини (а це 10 відсотків усього експорту краю) — скло та вироби з нього, продукція з деревини, меблі. Імпорт становить 15% загальних обсягів, здебільшого це машини та механізми.