Постанову «Про включення до порядку денного другої сесії Верховної Ради восьмого скликання законопроекту «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) і про його направлення до Конституційного Суду» парламентарії вчора ухвалили 288 голосами. Невідкладний документ вивчатимуть стосовно його відповідності вимогам статей 157 і 158 Основного Закону. Та цій події у сесійній залі парламенту передували дещо позаштатні ситуації. Прем’єр-міністр стоячи на трибуні цитував слова Великого Кобзаря: «Обніміться ж, брати мої, молю вас, благаю», а Президент Петро Порошенко заспівав гімн. Не стати легкою здобиччю для ворога, який не хоче бачити нашу країну на політичній мапі Європи, забезпечити демократію та розвиток місцевого самоврядування, відмежувати українців від пострадянського централізованого минулого — до цього закликав з високої трибуни перед голосуванням глава держави. Його почули й урядовці, представники дипломатичного корпусу різних держав світу, Венеціанської комісії, Ради Європи, органів місцевого самоврядування.

Себе Президент назвав суб’єктом подання постанови, а справжніми авторами — вітчизняну конституційну та Венеціанську комісії. Остання схвалила проведену в Києві роботу. На вивчення децентралізаційних змін народні депутати мали два тижні.

Петро Порошенко посилив заклик голосувати словами, що вперше в історії України Президент та уряд добровільно відступаються від повноважень виконавчої вертикалі: «Ми ділимося не владою, а відповідальністю. Будь-яка зміна компетенції органу місцевого самоврядування відбуватиметься зі змінами в розподілі фінансових ресурсів. Ми передаємо повноваження на рівень громад, а не областей. Міста, селища, села — головна одиниця адміністративного устрою України».

Він пропонує ліквідувати інститут голів держадміністрацій. Згідно з законопроектом, управління областями та районами повністю перейде до обласних та виконавчих комітетів. Їх контролюватимуть ради місцевого рівня.

«Належна повага до місцевої специфіки та традицій, яка не суперечить законам, зробить нашу країну сильнішою», — сказав глава держави, додавши, що децентралізація жодним чином не стосується оборони, національної безпеки, зовнішньої політики та контролю за дотриманням конституційних прав і свобод громадян.

Наглядатимуть за додержанням норм Конституції в районах та областях префекти. Вони не зможуть розпоряджатися фінансовими ресурсами на місцях, їх призначатимуть і звільнятимуть указом Президента за поданням Кабміну.

Право Президента розпускати місцеві ради Петро Порошенко назвав спільною прерогативою глави держави, Конституційного Суду та парламенту: «Якщо місцева рада ухвалить рішення, яке створює загрозу національній безпеці, територіальній цілісності, Президент зможе негайно тимчасово призупинити її повноваження. Раніше так можна було зробити з Верховною Радою АР Крим. Потім слово за Конституційним Судом, а згодом ВР ухвалює рішення про призначення позачергових виборів будь-якої ради чи громади».

Ця модель управління, за словами глави держави, сумісна з Європейською хартією місцевого самоврядування і доцільна у період існування військової загрози.

Петро Порошенко пояснив, що в проекті змін немає натяку на федералізацію. «Документ не може передбачати жодного особливого статусу Донбасу. Там його просто немає. Проект лише припускає можливість специфічного порядку здійснення місцевого самоврядування в окремих територіальних одиницях Донецької і Луганської областей, що визначається окремим законом. Його, до речі, ВР ухвалювала двічі. Ця норма жодною комою не виходить за межі мінських домовленостей.

Треба вміти приймати некомфортні рішення та роз’яснювати їх людям», — говорив про причини та результати ухвалення децентралізаційних змін Президент.

Окрему увагу глава держави попросив звернути на розділ 10 Конституції щодо АР Крим та попросив дослухатися до лідерів кримськотатарського народу, відтак передбачити «що Крим є національним територіальним утворенням та реалізує право на самовизначення».

Ці слова у сесійні залі зустріли оплесками, як і фразу про намір влади повернути окупований Донбас Україні виключно політико-дипломатичним шляхом.