Сталася подія, яка символізує нову віху в міжнародному реноме України як провідної транзитної держави Європи. Разом з останніми метрами породи пройдено гірський перевал, який розділяє Львівську та Закарпатську області.

З нагоди завершення першої черги прокладання Бескидського тунелю до будівельників приїхали урядовці, міжнародні делегації, місцеве керівництво. Віце-прем’єр-міністр — міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадій Зубко наголосив, що нині Бескидський тунель — єдина одноколійна ділянка V Критського міжнародного транспортного коридору, який проходить територією Італії, Словенії, Угорщини, Словаччини, України та Росії. Відкриття двоколійного тунелю значно підвищить пропускну спроможність залізниці. Він стане важливим структурним елементом сучасного Шовкового шляху на території України.

Тунель, який використовується нині, збудували 1886 року з допомогою італійських фахівців. Навіть керівник будівництва, представник ПрАТ «Будівельна Асоціація Інтербудмонтаж», якого обрано на міжнародному тендері, Анатолій Ланін дивується, як із технічними засобами ХІХ століття вдалося звершити грандіозну підземну споруду.

Нині «довгожитель» без надійно застарів: крізь товщу бетону просочується вода, яка взимку леденіє і звисає додолу небезпечними бурульками. Працівники, ризикуючи життям і здоров’ям, змушені нескінченно збивати їх, дихаючи шкідливими речовинами, які залишають товарні потяги.

Анатолій Ланін додає, що через неоднорідність порід, які треба вибирати, а також особливий характер рельєфу будівництво ведуть буро-підривним способом, поєднуючи його з прохідницьким. За однією з професійних класифікацій рівень складності становить 15 із 20 балів. За одне підривання (впродовж доби — не менше шести, все залежить від руху поїздів) вивільнюють близько 360 кубометрів породи, яку вивозять за 5—6 годин. Роблять кріплення арматурою та бетонування.

Вихід із тунелю був найскладнішим етапом прохідних робіт, оскільки за лічені метри від поверхні на тунель діють найбільші навантаження. Щоб їх витримати, використовують надміцні двотаврові арки з металу. Збудують 49 ніш і 12 камер, а також три аварійні ходи. Останні з’єднають із старим тунелем, тож у разі аварійної ситуації люди зможуть скористатися цими ходами, щоб вийти на поверхню. На будівництві задіяно майже 300 фахівців. До їхніх послуг власний медпункт, рятувально-аварійна служба, їдальня. Електроенергією забезпечує Львівська залізниця. Роботи тривають цілорічно без вихідних. Стихають лише на Новий рік і Великдень.

На Бескидський тунель працює промисловість усієї України. Фінансує цей проект Європейський банк реконструкції і розвитку, частково — Укрзалізниця. Наступний етап — поглиблення тунелю на чотири метри та додаткове його укріплення — мають завершити у жовтні 2017 року. Відтак залізничники розпочнуть монтаж обладнання та укладання колій.

ДОВІДКА «УК»

Загальний кошторис будівництва становить 2 мільярди 194 мільйони гривень. Тунель матиме 11 метрів заввишки і 12 завширшки. Відкриття руху через нього заплановано в другому кварталі 2018-го.

Після здачі в експлуатацію двоколійного тунелю пропускна спроможність збільшиться із 47 до 100 пар поїздів на добу, швидкість проходження зросте із 40 до 60 кілометрів за годину.

Новий тунель буде облаштований сучасними приладами робочого та аварійного освітлення, вентиляції, відеонагляду, контрольними датчиками визначення рівня шкідливих газів, а також постійного моніторингу внутрішнього стану, засобами сигналізації та зв’язку, пожежної безпеки і системою антикорозійного захисту.