Учорашнє урядове засідання  розпочалося з розгляду концепції реформи Державної фіскальної служби. Анонсуючи виступ міністра фінансів Олександра Данилюка, Прем’єр-міністр Володимир Гройсман заявив: «Результатом реформи Державної фіскальної служби мають бути системні зміни, покликані пожвавити економічне зростання, допомогти легальному бізнесу і викорінити сірі та чорні схеми в нашій країні».

Він уточнив, що особисто виступає за швидкі зміни, тож підтримуватиме все, що здатне бодай у якийсь спосіб знищити корупцію в органах ДФС, створити нормальний якісний діалог з підприємцями. Під якістю глава уряду передбачає зміни до підходів роботи з підприємцями представників правоохоронної системи. На його переконання, посадовці мають передовсім допомагати легальному бізнесу розвиватися. Ідеться про руйнування сірих і чорних схем. У чому саме проявляється таке кольорове різнобарв’я, Володимир Гройсман не уточнював.

Натомість він нагадав, що уряд розпочав напрацьовувати план системної реформи ДФС роком раніше спільно з міжнародними партнерами. Народилася концепція. Тепер прописані в ній рішення можуть вибудувати сучасну європейську Державну фіскальну службу в Україні. А це і технічне переоснащення, і модернізація митної служби, і зміни організаційної структури, і підвищення кадрового потенціалу. Нині, на його думку, податкова міліція, митники, економічні підрозділи поліції та СБУ створюють тільки перепони бізнесу, працюючи «на інтереси власних структур». «Такому тискові на бізнес треба покласти край, — резюмував Прем’єр. — Кожна гривня, яка не дійшла до бюджету, є втратою українського пенсіонера, лікаря, воїна».

Бізнес по-українському витіснить нелегалів

Своє завдання Володимир Гройсман озвучив так: «Економічне зростання, сприятливий бізнес-клімат, щоб підприємець, який створив робочі місця — немає значення одне, 10, 50, чи 50 тисяч, — відчував себе нормально, відчував, що він працює, щоденно робить свою роботу, сплачує податки». До речі, як саме контролюючі органи тиснуть на бізнес і в який спосіб можна все це припинити, глава уряду дізнається під час спілкування із представниками правоохоронних структур. А хороший бізнес-клімат ототожнюється з новими інвестиціями. Уряд цей аспект постійно проговорює. Нещодавно, наприклад, розглядали питання створення Служби фінансових розслідувань. Вона має ліквідувати служби, з якими бізнес стикається напряму і з боку яких традиційно відчуває тиск. Прем’єр вважає позитивом відхід у минуле податкової міліції, економічних підрозділів силових структур та ДФС. Цей законопроект чекає на рішення Національної ради реформ.

Щодо  реформи ДФС, то її планують завершити цього року. Підгрунтям змін стане технічне переоснащення: сканери, програмне забезпечення. «Реформа ДФС покликана усунути корупцію і забезпечити посилення економічного зростання в країні», — резюмував він.

Після виступу міністра фінансів Кабінет Міністрів швидко затвердив концепцію реформування системи органів, які реалізують державну податкову і митну політику. Олександр Данилюк пояснив, що, згідно з документом, зміни стартуватимуть з оптимізації структури, інформаційних технологій, антикорупційних заходів, розвитку персоналу, прозорості реформи і комунікації. Протягом двох наступних тижнів затверджуватимуть оновлену внутрішню структуру ДФС.

Гроші є, системи нема

Наступне питання порядку денного було проблемнішим та ексцентричним. Друга хвиля електронного декларування завершується 31 березня, а за несвоєчасне подання декларацій передбачена адміністративна і кримінальна відповідальність. Тож посадовці можуть чи не вперше постраждати через чиюсь халатність. Щоб розставити крапки над «і», Прем’єр запросив до слова голову Національного агентства з питань запобігання корупції. Наталія Корчак не стримала емоцій і започаткувала словесну перепалку в залі засідань уряду.

Вона спочатку стверджувала, що реєстр електронних декларацій вже запрацював і декларації подають у звичайному режимі. Потім визнала, що закритою є тільки публічна частина. Це, мовляв, допомагає зменшити навантаження на систему. Про причини виникнення збоїв у роботі реєстру електронних декларацій керівник НАЗК радила питати у системного адміністратора: «Ви не думайте, що якщо реєстр не працює, то наші працівники чекають, доки він запрацює. Ми постійно на контакті із системним адміністратором. Але системний адміністратор ухиляється від відповіді на поставлене питання».

Уряд не має повноважень звільняти керівницво НАЗК, однак має право спитати з підзвітного органу з усією суворістю. Фото з Урядового порталу

Міністри також не приховували емоцій. Вони вважають, що НАЗК виконує поставлені завдання неякісно. Терпець урвався й Володимирові Гройсману. Він настійно рекомендує всім членам Національного агентства з питань запобігання корупції піти у відставку. «Треба публічно, відкрито зробити перезавантаження, бо так ми далеко не зайдемо. Добросовісно робіть свою роботу. Ви самі не здатні організувати роботу вашого сайту, і так ставите людей перед загрозою двох років в’язниці, і таких людей сотні тисяч в нашій країні. Я свою декларацію подати не можу! —  заявив Володимир Гройсман. — Вам треба гроші — беріть їх. Ви хочете не з цим сервером працювати — придбайте новий, оголосіть тендер. У вас є 27 мільйонів гривень. Вам треба 50 мільйонів? Дамо 50. 100? Буде 100 мільйонів гривень. Забезпечте нормальне функціонування системи».

До речі, річний бюджет НАЗК становить 170 мільйонів гривень. Із цієї суми 66 мільйонів передбачено саме на модернізацію системи електронного декларування. Кошти використано не було. Чому саме, під час цього засідання ніхто не відповів. Додає експресії ще й незалежність НАЗК. Керівник органу зі спеціальним статусом має зарплату 101 тисячу гривень.

«Візьміть зробіть свою роботу, — ще раз повторив Прем’єр. — Дайте можливість людям подати свою декларацію».

Причиною проблем із функціонуванням системи електронного декларування він вважає не якісь «політичні атаки», а виключно професійну непридатність керівництва НАЗК. Тож проблему розв’язуватимуть спільними зусиллями КМУ і НАЗК. Міністерство юстиції, Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації долучаться до процесу завершення електронного декларування та озвучать пропозиції щодо вибудовування якісної роботи системи.

Наприкінці засідання урядовці ухвалили розпорядження про  надання 100 мільйонів гривень на здійснення заходів, пов’язаних з очищенням від вибухонебезпечних предметів території в Балаклії та прилеглих населених пунктах Харківщини.