Уже за кілька місяців почнеться найвідповідальніший етап у житті майбутньої еліти України, бо саме 24 квітня стартує найважливіший іспит за всі роки навчання у школі — зовнішнє незалежне оцінювання. Саме його результати братимуть до уваги під час вступу до ВНЗ. 

Проте на цьогорічних випускників чекають нововведення. По-перше, буде дворівнева складність тестів з української мови та літератури й математики. По-друге, цього року введено такі показники, як «тест склав» або «тесту не склав», що нівелюють сумно?звісні 124 прохідні бали. По-третє, під час зарахування абітурієнтів враховуватимуть лише результати цьогорічного ЗНО.

Є й інші нововведення, але вони не настільки істотні. Отже, хочемо чи ні, а ЗНО-2015 відбудеться навіть попри те, що тестування з української мови та літератури заплановано на 24 квітня — більш ніж за місяць до закінчення навчального року та повного виконання навчальних програм. Попри не зовсім умотивоване збільшення тривалості осінніх, зимових, а, можливо, ще й весняних канікул, ущільнення навчального матеріалу за рахунок самостійної роботи учнів, що впливає на якісну підготовку до ЗНО й суперечить Статті 53 Конституції України, за якою кожен має право на освіту й держава забезпечує доступність повної загальної середньої освіти.

Тож сезон паніки для випускників 11-х класів та їхніх батьків почався. Як же опанувати себе, щонайкраще підготуватися до тестування і скласти його?

По-перше, необхідно чітко усвідомити, що ЗНО — обов’язковий етап у житті випускника і його уникнути неможливо. По-друге, слід відігнати химерну думку, яка час від часу зринає в учнівському середовищі, що «стартові» 100 балів дають за те, що абітурієнт з’явився в пункті тестування. По-третє, потрібно чітко визначити пріоритети і наполегливо й цілеспрямовано готуватися, орієнтуючись на якнайкращий результат, періодично повторюючи: «Я знаю, що зможу це зробити і зроблю це».

Звісно, чудово, якщо батьки мають змогу допомогти дитині матеріально, сплативши послуги репетитора. А якщо ні — не варто засмучуватись, адже, як показує практика, до ЗНО можна підготуватись і самостійно.

На що ж варто звернути увагу, готуючись до ЗНО самотужки? Насамперед слід узяти програми ЗНО-2015, ретельно переглянути їх, поділити на частини, розділи і… почати наполегливо працювати, користуючись шкільними підручниками, адже в додатковій літературі не завжди подано матеріал так, як хотілося б, а ще й у довідниках трапляються недоречності, помилки.

Готуючись до ЗНО, не слід забувати і про відпочинок, адже тільки після хорошого відпочинку, прогулянки поліпшується здатність запам’ятовувати складний навчальний матеріал.

Під час підготовки до ЗНО з української мови та літератури, як і з інших предметів, варто час від часу переводити увагу з одного виду діяльності на інший. Це усуває одноманітність, зосереджує. Опрацьовуючи навчальний матеріал, варто писати невеличкі конспекти для себе, активізуючи зорову й механічну пам'ять. А ще слід систематично тренуватися на торішніх тестах, щоб звикнути до формату ЗНО. Під час такого опрацювання можна фіксувати час, щоб зрозуміти, відповіді на питання яких розділів потребують найбільше часу й уваги. Якщо ви не знаєте відповіді на якесь питання, не панікуйте, – це тільки ускладнює процес згадування інформації. Натомість варто на хвилину зосередитися. Сконцентрувавшись на завданні, забудьте про попередні запитання. Зазвичай завдання в тесті не взаємопов’язані. Якщо відповіді не знайдено, не потрібно витрачати час, краще перейти до іншого запитання, а до цього можна буде повернутися пізніше. Тест з української мови та літератури досить специфічний. Запитання з мови охоплюють, як правило, одні з найскладніших розділів для учнів (уподібнення звуків, відмінювання числівника, типи односкладних та складнопідрядних речень, закінчення іменників у родовому відмінку).

В основі тестів з літератури — найрізноманітніші деталі: жанр твору, головні герої, місце дії, цитатні характеристики персонажів. Розуміючи це, варто звернути увагу, що для вас є найслабшою ланкою. Звичайно, з літератури краще читати повний текст, але якщо ви вже не встигаєте, то читайте скорочений варіант, подивіться фільм за твором. Уважним слід бути і відповідаючи на запитання, що стосуються встановлення відповідностей. Здебільшого у самих завданнях є підказка. Відповідаючи на запитання ЗНО, слід застосовувати різні методи. Розв’язуючи тест, варто застосовувати метод винятку. Розв’язуючи завдання таким способом, абітурієнт обирає правильну відповідь не з 5—6 варіантів, а з 2—3, а визначитися з вибором у такому разі простіше. За допомогою логічного методу, що полягає у проведенні логічних операцій, можна правильно відповісти на запитання, у відповіді на яке ви сумніваєтесь.

Метод ключового слова полягає в тому, що абітурієнт може визначити в завданні слово, від якого залежатиме правильна відповідь.

Асоціативний метод у поєднанні із візуальним допоможуть пригадати зображення у підручнику, ілюстрації, таблиці, власний конспект. Насамкінець — інтуїтивний метод. Якщо жоден із методів не спрацював, спробуйте навмання відповісти на запитання: може, й поталанить.  Говорити про ЗНО можна багато, але часу мало, тож варто діяти. Варто діяти спокійно, адже тільки поміркований спокій забезпечить вам нормальний настрій на активну роботу. 

Юлія СЕРГІЄНКО,
вчителька української мови та літератури, 
для «Урядового кур'єра»