Верховна Рада України у другому читанні ухвалила закон «Про правовий режим забезпечення прав і свобод громадян на окупованих територіях України», яким визначається статус цих територій, встановлюється на них особливий правовий режим, а також визначаються особливості діяльності держорганів, підприємств, установ і організацій. За підтримку законопроекту № 4473-1 проголосувало 228 народних депутатів України.

Хто відшкодує збитки?

Відповідно до закону, тимчасово окупованою територією визнаються території Автономної Республіки Крим та Севастополя, повітряний простір над ними, а також внутрішні води і територіальне море України, включаючи підводний простір, їхнє дно і надра.

Державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до Конституції та законів України, їхні посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Діяльність будь-яких органів, їх посадових і службових осіб на тимчасово окупованій території вважається незаконною, якщо ці органи або особи створені, обрані або призначені у спосіб, не передбачений законодавством України.

Будь-який акт (документ, рішення), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не матиме правових наслідків.

Закон передбачає, що тимчасово окупована територія є невід’ємною частиною території України і на неї поширюється українське законодавство, однак відповідальність за порушення прав людини на ній покладається на Російську Федерацію. Відшкодування матеріальної та моральної шкоди, заподіяної внаслідок тимчасової окупації України, юридичним і фізичним особам, громадським об’єднанням, громадянам України, іноземцям у повному обсязі покладається на Росію як на державу, яка здійснює окупацію. При цьому Україна повинна всіма можливими засобами сприяти відшкодуванню матеріального і морального збитку з боку Російської Федерації.

Спікер Олександр Турчинов запропонував створити в уряді посаду міністра чи віце-прем’єра з питань окупованих територій. «Буде міністр чи віце-прем’єр-міністр із питань Криму і буде створено окремий департамент з питань окупованих територій», — сказав він із трибуни парламенту.

Норма законопроекту про спеціальні дозвільні документи зумовила найжорсткіші дискусії в парламенті. Фото з сайту supercoolpics.com

Примусового громадянства Україна не визнає

Представляючи допрацьований законопроект, голова Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин Валерій Пацкан зазначив, що в процесі роботи над документом враховано зауваження міжнародних організацій, а саме Міжнародної організації мігрантів, Управління Верховного комісару з питань біженців, Організації Об’єднаних Націй.

«Ми докорінно змінили і забезпечили права громадян, які перебувають на тимчасово окупованій території, переселяються з неї. Це стосується отримання документів, які підтверджують статус громадянина України, посвідчують особу чи її спеціальний статус; зайнятості населення, пенсійного забезпечення, загальнообов’язкового державного соціального страхування та інших соціальних послуг, — розповів народний депутат. — Ми визначали особливості припинення проходження громадянами України військової служби у військових формуваннях та правоохоронних органах України, які розташовані в Автономній Республіці Крим. Гарантували права на переведення на роботу нашої судової гілки влади з Автономної Республіки Крим на територію України і забезпечили переведення суддів в інші суди».

Як підкреслив Валерій Пацкан, під час підготовки законопроекту до нього внесено 272 поправки і всі їх враховано. Крім того, із законопроекту вилучено статтю 10 про «колабораційну діяльність». Натомість за пропозицією Мін’юсту внесено додаткову статтю 12, якою регулюється територіальна підсудність судових справ щодо судів на території Криму.

«Тобто ми забезпечуємо правовий механізм регулювання, щоб наші громадяни в подальшому мали право апелювати до європейських судів», — сказав В. Пацкан.

Питанням, що турбувало депутатів найбільше і з приводу якого були найжорсткіші дискусії, — є норма про те, що приїхати до Криму можна тільки за спецдозволом, виданим СБУ чи МВС. Депутати відмовилися від цієї норми. В’їзд на окуповану територію для громадян України не потребуватиме спеціальних дозвільних документів, а здійснюватиметься за пре?д’явленням паспорта. «Лише буде фіксація факту перетину, але жодних спеціальних дозволів. Така сама фіксація буде щодо іноземних громадян і осіб без громадянства», — запевняє народний депутат України Сергій Соболєв.

Відповідно до закону, Україна не визнає примусового присвоєння іноземного громадянства жителям окупованої території. Документом також прописано, що за фізичними та юридичними особами зберігається право власності на майно, якщо воно придбане відповідно до законів України.

Парламент підтримав і поправку Міністерства юстиції про те, що майнові угоди жителів Криму повинні здійснюватися за межами окупованої території. При цьому будь-яка угода, укладена з порушенням вимог законодавства України, вважається недійсною. За словами міністра юстиції Павла Петренка, це робиться для того, щоб «не допустити порушення прав наших громадян, бо на території Криму будуть фіктивні процедури зі зміни права власності».

Доходи залишать місцевим бюджетам

Того самого дня Верховна Рада розширила права Автономної Республіки Крим та міста Севастополь у сфері бюджетної політики і підвищила фінансову самостійність і автономію бюджетів АРК, фактично закріпивши їхнє самофінансування. За відповідні поправки до Бюджетного кодексу України проголосувало 249 народних депутатів.

Згідно з ухваленими змінами, всі доходи, що сплачуються на території АРК і Севастополя, зараховуватимуться до їхніх бюджетів у повному обсязі. Як повідомив перший заступник міністра фінансів Анатолій Мярковський, ідеться про 59 видів надходжень, зокрема ПДВ, податок на прибуток, акцизи, рентні платежі.

Закон надає право місцевій владі визначати видатки та кредитування бюджету в межах надходжень без застосування механізму вирівнювання, тобто без втручання центрального уряду в процес формування бюджетів АР Крим і Севастополя.