Тарифи на газ планують підняти в два етапи: найближчим часом і в четвертому кварталі 2015 року або у першому кварталі 2016-го. Міністр енергетики Володимир Демчишин вважає, що було б доцільно вийти на щоквартальне коригування цін на газ для населення за європейськими розцінками. Утім, міністр не уточнив, яким може бути перше підвищення цін, пославшись на те, що встановлення тарифів — компетенція Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг.

Не називала цього показника і міністр фінансів України Наталія Яресько. Вона стверджує, що разом із підвищенням цін на блакитне паливо для населення зростуть і витрати бюджету на компенсацію підвищених тарифів для тих верств населення, доходи яких не дають змоги платити за газ ринкову ціну.

«У змінах до бюджету на 2015 рік на ці компенсації заплановано витратити 12,5 мільярда гривень, — каже вона. — Це одна із найбільш витратних статей у змінах до бюджету. Крім того, уряд розробив спрощену систему отримання компенсацій, яку найближчими днями подадуть на розгляд уряду».

Конкретнішою була голова правління НБУ Валерія Гонтарева: відповідно до програми з МВФ, підвищення тарифів планують дуже різке — на 280% на газ і приблизно 66% — на тепло.

Людям доведеться добре зекономити на чомусь, щоб сплатити рахунки за газ. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Історія питання

Підвищення тарифів на газ та опалення вже не перший рік є однією з головних умов, які МВФ висуває для співпраці з Україною. В МВФ пояснюють це тим, що тарифи на газ для населення, нижчі за ринковий рівень, нині субсидують із державного бюджету і створюють багатомільярдний дефіцит «Нафтогазу».

Коли наприкінці квітня 2014 року Київ відновив співпрацю з МВФ за програмою stand-by, однією з умов цього стало підвищення цін на газ для населення. Уже з 1 травня 2014 року (з 720 до 1089 гривень за тисячу кубометрів). Потім з 1 червня НКРЕ підвищила і тарифи на електро?енергію на 10—40% залежно від обсягів споживання. З 1 липня 2014 року на 40% зросли тарифи на опалення.

Ще торік навесні уряд затвердив графік підвищення тарифів та узгодження їх із ринковими, згідно із якими наступне підвищення цін на блакитне паливо мало б відбутися лише у травні 2016 року. Коментуючи питання підвищення тарифів як складової домовленостей з МВФ, експерти енергетичного ринку звертають увагу, що світові ціни на газ разом із цінами на нафту останнім часом знизилися.

Очікувалося також, що разом із вимогою підвищити тарифи до ринкового рівня якусь частину свого кредиту для України МВФ надасть саме на виплату компенсацій чи підвищення енергоефективності. Але поки що погоджена загальна сума кредиту за програмою розширеного фінансування, яка становить 17,5 мільярда доларів на чотири роки, покриває лише сплату попередніх боргів. А як же компенсації та енергозбереження?

Думки розділилися

«Ціни варіюватимуться для трьох категорій громадян залежно від обсягу споживання», — констатує директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич. Він вважає, що перший етап підвищення цін на газ для населення відбудеться з 1 квітня, а на гарячу воду і тепло — з 1 травня.

«Другий етап подорожчання, вірогідно, буде влітку. Ціни підвищуватимуться і після анонсованих двох хвиль, які становлять тільки половину очікуваного стрибка. Багато залежатиме і від валютного курсу: якщо він ростиме, знадобляться подальші коригування», — упевнений експерт.

Підвищення цін на газ для населення передбачає зниження дефіциту «Нафтогазу», але поки не затверджено фінансового плану компанії, складно говорити про результат. Його буде видно наприкінці року. Не варто забувати, що мільйону домогосподарств доведеться платити субсидії. Також не відомо, наскільки впаде рівень розрахунків, а це відбудеться обов’язково.

Директор енергетичних програм Центру світової економіки і міжнародних відносин НАН України Валентин Землянський стверджує: підвищення тарифів не дасть нічого, крім соціального вибуху. Він вважає, що уряду потрібно шукати гроші для розв’язання двох головних проблем: покриття збитків НАК «Нафтогаз України» і порятунку вітчизняної електроенергетики, яка опинилася у важкому становищі через війну на Донбасі (дефіцит вугілля) і конфлікту з РФ (ціна на імпортний газ і електроенергію). На покритті збитків НАК, як і приведенні комунальних тарифів до ринкового рівня наполягає МВФ, від якого сподіваємося отримати великий кредит.

Водночас директор спеціальних проектів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев переконаний, що тарифи потрібно підвищувати і сприйняти це як належне. Він вважає, що це може врятувати вітчизняний видобуток вуглеводнів. На його думку, низькі тарифи роблять економічно не вигідним енергозбереження. Тому в очікуванні підвищення тарифів радить населенню ставити лічильники на все що можна і вживати всіх заходів з енергозбереження, щоб знизити свої витрати. А уряду експерт пропонує підвищувати тарифи поступово, за кілька етапів, щоб не отримати провалів в оплаті.

«Питання у тому, чи є у держави фінансова спроможність продовжувати надавати приховані субсидії заможним побутовим споживачам та промисловості, які неправомірно використовують газ, передбачений для населення», — констатує експерт.

До речі, якщо нині природний газ для потреб населення (у разі використання його для приготування їжі та/або підігріву води) коштує (за наявності газових лічильників) 1,089 гривні за метр кубічний, то після подорожчання, за попередніми підрахунками, доведеться платити 4,138 гривні за кубометр. Якщо лічильника немає, то за використаний на приготування їжі газ доведеться платити не 15 гривень на місяць, а 62. Нині центральне опалення за тарифом 9,20 грн/м кв. обходиться в 460 гривень для квартири площею 50 квадратних метрів. Після підняття тарифів метр квадратний коштуватиме приблизно 15,27 гривні, а за опалення такої квартири доведеться заплатити більш як 760 гривень.

Шокова терапія в газопостачанні для населення викликала багато запитань. Зрештою, до 1 квітня отримаємо всі відповіді й почнемо звикати до нових цінових реалій.