За результатами 2014 року обсяг українського ринку прямого продажу становить 4 мільярди гривень (без ПДВ). Після складного періоду, яким для індустрії став перший квартал, гравці зуміли адаптуватися до реалій, і вже в четвертому кварталі 2014 року ринок продемонстрував упевнене зростання — 4,1% порівняно з аналогічним періодом 2013-го. Таку інформацію повідомили в Українській асоціації прямого продажу (УАПП). 

«Прямий продаж — приваблива в Україні й у всьому світі індустрія не лише в стабільні часи, а й під час кризи. У 2014 році він забезпечив близько 900 мільйонів гривень надходжень у вигляді податків до бюджетів різних рівнів в Україні», —  зазначає голова ради директорів УАПП Томаш Мурас. 

Торік регіонами-лідерами з прямого продажу залишалися Київ, Дніпропетровська, Донецька, Одеська та Харківська області. Найбільше зростання продажу продемонстрували Закарпатська (понад 27%), Івано-Франківська (майже 14%), Одеська та Львівська (обидві — понад 13%), Волинська й Херсонська (обидві — близько 10%) області.

Нині в рамках УАПП в Україні працюють понад 1 мільйон дистриб’юторів, кожен з яких має можливість не тільки купувати продукцію, а й розвивати власний бізнес для отримання додаткового або основного доходу. За даними асоціації, кількість дистриб’юторів-чоловіків торік зросла з 13% до 15% (у світі цим видом бізнесу займаються 20% чоловіків). «Якщо відсоток чоловіків у бізнесі збільшується, там є гроші», — говорить Томаш Мурас.

За його словами, середній вік українських лідерів прямого продажу зазвичай менший, ніж у Європі (55 років), — 46—48 років. Збірний образ лідера ринку прямого продажу — високоосвічена людина (вчитель, кухар, колишній військовий, математик). А в деяких компаніях з’являються навіть сімейні династії: мама—донька, батько—син. 

В Українській асоціації прямого продажу УК уточнили, що середній показник винагороди дистриб’ютора 2014-го становив 6 тисяч гривень за квартал. Більшість з них працюють неповні 8 годин на день (для них це додатковий заробіток). Згідно з дослідженням УАПП, дистриб’юторами ставали переважно споживачі продукції компаній прямого продажу, які купували так товари 1,5—2 роки. Близько 80% підприємців здобули перший досвід бізнесу саме у сфері прямого продажу. 

КОМПЕТЕНТНО

Ксенія ЛЯПІНА,
голова Державної

регуляторної служби України

— Прямий продаж — важливий сегмент підприємницької діяльності  для молоді, жінок і тих, хто має основну роботу й розпочинає свій  мікробізнес. Це спосіб спробувати себе у справі, не ризикуючи значними коштами, тому його потрібно розвивати.

Добре, що є Асоціація прямого продажу, котра опікується проблемами людей, для яких цей бізнес не професійний, а, додатковий вид заробітку і захищає їхні інтереси. Ми запросили її до співпраці в нашу профільну групу. Для представників цього сегмента бізнесу важливі не стільки регуляторні проблеми, скільки ті, що пов’язані з курсовою нестабільністю, позаяк мікробізнес не має запасу міцності, щоб керувати фінансовими потоками.

Через останні зміни в законодавстві представників прямого продажу можуть зарахувати до третьої категорії бізнесу за спрощеним  оподаткуванням і  з липня 2015 року примусити мати касовий апарат («спрощенців» другої категорії ця новація стосуватиметься з 1 січня 2016 року). Але навряд чи це доцільно для підприємців, обсяг продажу яких за місяць становить 200—1000 гривень. Такі новації можуть зруйнувати систему прямого продажу.

ДОВІДКА «УКі»

Українську асоціацію прямого продажу (УАПП) створено 2001 року.  Її членами є українські «дочки» міжнародних компаній Amway, Avon, Herbalife, Mary Kay, Oriflame, Faberlic, Tiens, Nu Skin. УАПП входить до Європейської асоціації прямого продажу (SELDIA) і до Всесвітньої федерації асоціацій прямого продажу (WFDSA).