Ігор АЛЕКСЄЄВ: «Від кожного реєстратора зараз вимагаємо,  щоб не було формальних чи необ∂рунтованих відмов»

Чи потребує перереєстрації кримська нерухомість? Як не втратити свою власність у Криму? Коли нарешті перестане бути проблемним питання реєстрації оренди землі і будуть знищені посередницькі структури? Саме ці теми найбільше цікавили наших читачів під час «прямої лінії» з головою Державної реєстраційної служби України Ігорем АЛЕКСЄЄВИМ.

Голова Державної реєстраційної служби Ігор АЛЕКСЄЄВРеєстри в Криму заблоковані

Андрій ТИЩУК,  м. Черкаси:

— У мене є невеличкий будинок у АР Крим, тож я хвилююсь, як буде завтра, якщо українська документація не співпадатиме з російськими аналогами. І чи взагалі дадуть мені, мешканцю материкової частини України, можливість продати чи обміняти це житло, передати його в дар? Чи треба за нинішніх умов їхати у Крим і щось робити для посвідчення своєї власності?

— Насправді питання дуже болісне, я отримую тисячі дзвінків і запитань з цього приводу. Кабмін вживає всіх можливих заходів, щоб забезпечити право власності громадян, які на законних підставах володіють приватним майном в АР Крим, щоб не допустити його неправомірного відчуження і ситуації, про яку ви кажете.

Я б радив не губити всі документи, які у вас є на цю власність, щоб можна було довести у разі виникнення якихось непорозумінь, що це ваша нерухомість. Для посвідчення власності на будинок зараз нічого не варто робити, бо будь-які дії у цей період точно не сприятимуть вам. А щодо можливості відчуження, то це непорушне право  нерухомого майна: поки воно є, маєте можливість продати або іншим чином передати права на нього. Інше питання, чи хтось зараз захоче придбати цей будинок у Криму?

Якщо все-таки виникне потреба переоформити право власності на кримську нерухомість на іншу особу, то наразі розроблено порядок реєстрації згідно з наказом Мін’юсту № 524/5 від 14 березня 2014 року. За ним держреєстраторам нерухомості у Херсонській і Запорізькій областях надано право приймати документи для державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, що знаходиться в АР Крим, і вчиняти реєстраційні дії щодо неї. Тобто їхати для цього на півострів не треба. Також зацікавлена особа, дотримуючись порядку державної реєстрації, визначеного законодавством, може подати документи поштою до реєстраційних служб Дніпропетровської, Одеської, Хмельницької та Чернігівської областей.

— А ваша філія в Криму в якому стані зараз — працює чи у напіввійськовому?

— Люди напружені, ми щодня на зв’язку. Щоб не було неправомірних відчужень та інших неправомірних дій при захопленні приміщень, ми заблокували доступ до реєстрів у Криму.

— Все ж, якщо кримська сторона не визнаватиме українську реєстрацію, чи можливі якісь домовленості між українською та російською сторонами?

— На це запитання дозволю собі не відповісти. Зараз Кабінет Міністрів вживає всіх заходів для захисту територіальної цілісності України, для нормалізації ситуації і захисту інтересів наших громадян. Всі рішення, прийняті вищим керівництвом, Укрдержреєстр оперативно виконуватиме.

— Реєстри в Криму заблоковані, а як бути з паперовими архівами БТІ?

— Тут маємо проблему, хоч це і не питання Укрдержреєстру. Вивезти всі архіви не можемо — тут є чимало ризиків.

Скорочення штату реєстраторів не буде, бо їх і без того бракує. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Фірми-посередники мають піти  в небуття

— Як плануєте вирішувати проблемне питання реєстрації прав оренди на землю? Чи схвально сприймаєте ініціативу Мінагропроду щодо підключення до цієї роботи Держземагенства?

— Це одна із найбільш гострих проблем, які потребують розв’язання. Я вже провів кілька нарад з областями, де ситуація найбільш важка і де є великі пули земельних ділянок, договори за якими слід пролонгувати. На жаль, на місцях не вистачає кадрів, які можуть оперативно виконати цю роботу. Відтак є кілька шляхів вирішення цієї ситуації. Зокрема, це розширення штату реєстраторів на місцях, які безпосередньо займатимуться перереєстрацією договорів оренди. Другий шлях — передача цих функцій органам місцевого самоврядування або ж підключення їх до прийому та опрацювання, оцифрування документів. Якщо місцеві органи допоможуть нам з прийомом заявок та перевіркою документів, зекономимо чимало часу і реєстрація суттєво пришвидшиться. Питання на майбутнє — об’єднати кадастр із реєстром. Коли буде вибудована управлінська вертикаль, перейдемо до вдосконалення послуг, процедур та об’єднання земельного кадастру. Це одне з ключових завдань для служби на 2014 рік.

— Це буде окрема служба чи вона увійде до складу Укрдержреєстрслужби?

— Думаю, це буде Укрдержреєстр.

— Аграрії кажуть, що насправді питання з ускладненою реєстрацією оренди землі можна вирішити, але через фірми-посередники за 700-1000 гривень. Чи знаєте щось про це і чи вживали якихось заходів з подолання корупційних схем на місцях?

— На жаль, такі факти справді є. Ми знаємо, що у деяких регіонах створювались комерційні структури, зав’язані на прямому контакті з реєстраторами, які за певну плату оперативно вирішували питання з реєстрацією оренди. Зі свого боку можу сказати одне: реєстраційна служба напряму співпрацює з правоохоронними органами і всі найбільш типові і кричущі схеми на місцях припиняються. Ми вже почали роботу в цьому напрямку. Для прикладу, нещодавно у Білій Церкві затримано двох співробітників реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції на отриманні хабара.

Міністр юстиції вже писав звернення до Генпрокурора щодо окремих актів правопорушень, у тому числі у системі Укрдержреєстру. Були підготовлені й прямі звернення. Щодня на електронну скриньку та «гарячу лінію» сектору протидії корупції Укрдержреєстру надходить чимало звернень громадян про факти вчинення корупції та зловживання на місцях. Кожне з них намагаємось максимально перевірити, бо найчастіше інформація підтверджується, але трапляються й випадки наговорів.

Я дав доручення ретельніше перевіряти скарги на дії державних реєстраторів речових прав на нерухоме майно, жорсткіше реагувати на порушення законодавства у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, а також зорієнтувати роботу на упередження та недопущення випадків порушення прав заявників. Ми співпрацюватимемо з антикорупційним комітетом та правоохоронними органами. Будуть створені спеціальні групи, які реагуватимуть і перевірятимуть факти корупції, виїжджаючи на місця. Це будуть реальні кроки у боротьбі з корупцією, а не задля годиться.

— До речі, а які найбільш кричущі порушення були в Укрдержреєстрі за попередників?

— Було створено чимало посередницьких фірм з нерухомості, які за певну плату допомагали у проведенні реєстраційних дій службою та усували надумані перешкоди. Я впевнений, що такі схеми не могли проходити без відома і негласної підтримки керівників служб на місцях. Тому я прошу всіх, хто стикається з цим, інформувати Укрдержреєстр. Коли бачитиму, що в певному районі та області є такі факти, то ставитиму відповідні запитання до керівників.

Вже сьогодні можна говорити про схеми, які діяли у Києві та Київській області, де звільнені керівники. Там, як правило, людині без жодних обставин і обгрунтувань відмовляли реєструвати право власності на нього. Навіть за ідеально підготовленої документації та із залученням юристів. Звернення до суду результату теж не давали, бо судді були задіяні у корупційному ланцюжку.

Для вирішення питання людині нічого не лишалось, як платити «таксу» за кожен квадратний метр. Нині крапку у цій справі мають поставити правоохоронні органи. Бо звільнення звільненням, а винні у зловживаннях у сфері реєстраційної служби мають бути притягнені до кримінальної відповідальності. Ситуація з реєстрацією нерухомого майна чи перереєстрацією поступово покращуватиметься. Зрозуміло, це справа не одного дня.

Олег СЕНЧИЛО,  Київ: 

— Чи правомірними є дії реєстраторів, коли подаєш документи і тобі щоразу пишуть відмову через різні причини? Як на мене, логічно один раз переглянути документи, дати список зауважень і після їх усунення оформити законне право власності, а не морочити голову роками…

— Цілком з вами згоден. Ми чудово розуміємо, що людину підштовхують до корупційних дій, щоразу повертаючи їй пакет документів і не обгрунтовуючи причину відмови. Хоч обсяг документів з помилками теж чималий.

Наразі недоліки системи виправлені. І я відповідально заявляю, що ми від кожного реєстратора зараз вимагаємо, щоб не було формальних чи необгрунтованих відмов. Відмова має базуватися на винятковому поясненні причин і роз’ясненні, що треба донести, який документ не наданий, не засвідчений чи неправильно оформлений.

На те, щоб пояснити що і до чого, спочатку реєстратор витрачатиме 5 зайвих хвилин, але згодом аналіз опрацювання документів дасть економію часу, бо вже не треба буде перевіряти всі документи, а лише ті, де були допущені помилки. Та й питання, яке не вирішувалось роками, буде закрите. До реєстраторів, які не дотримуватимуться нових правил і надалі надаватимуть формальні відмови, вживатимуться жорсткі дисциплінарні заходи, аж до звільнення.

Вадим КОПИЛ, Макарівський район, Київська область:

— Служба реєструє акти на землю, але посередницькі структури як були, так і лишились. Коли їх позбудетесь?

— Нині ми активно співпрацюємо з правоохоронними органами і будемо вживати жорстких і невідкладних заходів для боротьби з корупцією та всіма псевдоділками-посередниками. Єдине, про що я просив би громадян, які стикаються з такими проблемами, інформувати про це Укрдержреєстр через «гарячу лінію» або листами-зверненнями.

Ми робитимемо виїзні перевірки на місцях і контролюватимемо керівників. Звісно, охопити все й одразу неможливо. Але якщо будуть звернення, то можу гарантувати, що за кожним фактом буде проведена об’єктивна перевірка. Це будуть справжні перевірки незалежними фахівцями правоохоронних органів і антикорупційного комітету, а не відсилання на область: «знаємо, що у вас корупція, перевірте», як було раніше. Адже якщо така схема є на місцях, то сумніваюсь, що керівники реєстраційної служби району чи області про це не знають. Тому за виявлення таких фактів вживатимемо відповідних заходів до керівництва на місцях.

Як ви знаєте, по Києву і Київській області проблема була найгострішою. Тому одним із моїх перших рішень було подання на звільнення керівника реєстраційної служби Київської області. Найближчими днями буде призначено нового керівника, і весь тягар відповідальності за якісну роботу у області ляже на нього. Ми зробимо все можливе, щоб побороти корупційні схеми.

— Будемо чекати, бо вже набридло у пресі читати про швидке і доступне оформлення прав власності, а у реальному житті бачити перешкоди, які за плату вирішують чиїсь підприємства «роги і копита»…

— Я розумію причину вашого обурення. Однак, щоб розмова була продуктивною, я попросив би вас поділитись назвами підприємств, до яких вас відсилають, аби ми могли звернутись із офіційною заявою щодо цього факту до Генпрокурора.

Жорстка економія і максимальне спрощення

Ігор НОВАК,  Київ:

— Що робиться і чи робиться взагалі, щоб люди могли нормально вилучити обтяження по іпотеці? Я робітник банку, клієнт погасив кредит, тож протягом п’яти днів згідно законодавства я маю зняти обтяження. Та приходжу у реєстраційну службу вже п’ятий день, сьогодні прийшов о 6-15 ранку і був 24-ий у черзі. Тобто максимум 10 людей у день обробляється…

— Я отримав у спадок службу у дуже «розібраному» стані. Єдине, що побачив, особливо по Києву, це непомірну корупцію. Я думаю, ви розумієте, чому виникають такі черги? Бо, як правило, відбувається опрацювання позачергових документів. Вже найближчими днями у реєстраційній службі Києва буде призначено нового керівника, якому буде поставлене конкретне завдання — забезпечити максимально оперативний прийом документів і їх опрацювання. Процес затягується ще й тому, що не всі реєстратори мають відповідні кваліфікаційні якості і можуть опрацьовувати документи, є певні непорозуміння та саботаж. Прохання до людей — дати службі час на врегулювання ситуації: максимум — місяць, мінімум — півмісяця. У нас вже є розуміння першочергових кроків щодо поліпшення ситуації.

— Корупція корупцією, але лише дві людини приймає заяви: одна — від фізосіб, інша — від юросіб. Фізично дві людини не можуть прийняти стільки заяв, коли весь Київ їх подає. Це знущання над людьми.

— Проблема Києва є найбільш складною, хоч кількість звернень і послуг, що надаються службою, найбільші по Україні. Кадровий дефіцит у нас справді є, але є й мораторій на заповнення вакантних посад, враховуючи жорстку економію. Єдине, що ми можемо зробити, це відрядити на тиждень-два певну кількість людей з регіонів або центрального апарату, аби закрити найбільш проблемні точки.

— Вже 12 година, а обслуговується лише четверта людина. Вилучити обтяження фізично нереально. Клієнт може подати на нас у суд…

— Я докладу всіх зусиль, щоб найближчим часом покращити ситуацію.

— Як плануєте боротись із чергами та зі суттєвим скороченням фінансування служби? Вже зараз нам пишуть з регіонів про те, що бракує паперу, а у принтерах немає фарби… А Олена з Лисичанська пише нам у електронному листі, що у держбюджеті не передбачені кошти на утримання центрів адмінпослуг, які надають понад 50 видів послуг… У місцевому центрі вже немає бланків… Чи будуть забезпечені коштами центри адмінпослуг?

— Яке саме фінансування буде виділене на утримання служби та центрів адмінпослуг, поки не можу сказати. Бо ще немає секвестру бюджету («пряма лінія» проводилася 20 березня. — Авт.). Можу сказати лише те, що особисто відстояв у Мінфіні штат служби і витрати на зарплати. У нас не буде кадрових скорочень. І це було непросто, бо, як сказав Прем’єр-міністр, нас усіх чекає жорстка економія, і цей рік буде дуже складним у плані фінансування. Вже сьогодні переглядаємо статті витрат на матеріально-технічне забезпечення і розвиток служби, скорочуємо їх, плануємо продати на торгах відомчу автівку.

Крім того розуміємо, що навантаження на реєстраторів дуже високе і робота, яку вони виконують, дуже непроста. Є багато підробок документів, а також таких, що не відповідають встановленим зразкам. Усі їх треба перевірити і опрацювати. Я вважаю, що це подвиг — виконувати таку роботу за існуючу нині зарплату. Але сьогодні така ситуація, коли зарплати підняти не можемо, хоч і треба було б.

Тому й надалі уніфікуватимемо і спрощуватимемо процедури та реєстраційні дії. Приміром, розробляємо реєстраційний формуляр, в який будуть вписані відповіді на запитання, які треба буде підкреслити в анкеті, аби людям не треба було по півгодини писати заяви на коліні в реєстраційних службах. Плануємо також зробити так, аби контакт між громадянами і працівниками був мінімальним. І щоб прийом документів і реєстрацію здійснювали різні люди. Це суттєво полегшить життя реєстраторам та громадянам, зменшить черги і допоможе нам у боротьбі з корупцією. 

Під час інвентаризації майна ми виявили на складах певну кількість комп’ютерного обладнання та обладнання для електронного керування чергою, що були закуплені, але чомусь не були встановлені. Ми передаватимемо їх у регіони, бо більшість реєстраторів на місцях працюють на старих комп’ютерах, а у багатьох немає навіть сканерів для передачі даних у Київ за певними процедурами. Я вже не кажу, як би спростили життя громадянам електронні черги, які б не давали змоги комусь пролізти поза  чергою.

Питання з фінансуванням справді складне та гостре. Уже сьогодні маємо проблеми з оплатою орендованих приміщень. Вже є борги за комунальні послуги, орендну плату, хтось відмовляється продовжувати оренду за умовну гривню. Зараз активно веду перемовини з керівниками облдержадміністрацій, які можуть максимально посприяти у продовженні оренди та знаходженні нових приміщень для реєстраційних служб, щоб вони не опинились на вулиці. 

— Коли нарешті можна буде отримати витяги з Інтернету?

— Це питання найближчої перспективи. Воно буде вирішене, щойно внесуть відповідні зміни до законодавства та відповідно доопрацюють програмне забезпечення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. (Верховна Рада 25.03.2014 року відхилила депутатський законопроект «Про відкритість даних з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно», а урядовий ще тільки розробляється. — Авт.).

— Ви вже бачите стратегію розвитку Укрдержреєстру?

— Першочерговими завданнями служби є боротьба з корупцією, об’єднання Державного реєстру права та Державного земельного кадастру (бо реєстри, які діяли до 2013 року і так вже об’єднані в рамках Державного реєстру речових прав на нерухоме майно), спрощення наявних процедур за максимального використання інформаційних технологій, Інтернету, смс-розсилок. На інноваційні технології у нас теж немає грошей. Але є сподівання, що керівники найбільших операторів стільникового зв’язку простягнуть нам руку допомоги у цьому питанні.

А ще я дав доручення активізувати роботу з міжнародного співробітництва. Думаю, найближчим часом вийдемо на підписання міждержавних договорів з Естонією, Латвією, Грузією і перейматимемо найкращі практики цих країн.

Роман СОКОЛОВСЬКИЙ, Кіровоград:

— За рішенням виконавчого комітету Кіровоградської міськради від 18 лютого 2014 року я перевів частину будинку 166 квадратних метрів з житлового приміщення у нежитлове — спортивно-оздоровче комерційне. У державній реєстраційній службі сказали, щоб зареєструвати окреме нежитлове приміщення, потрібно мати на нього окремий техпаспорт. А щоб його отримати, приміщенню треба присвоїти нову адресу. А для цього потрібен висновок про те, що така адреса потрібна. Хто такий висновок дає? І чи не здається вам, що це якась корупційна схема? Хіба не достатньо рішення міськради? Як мені зареєструвати це приміщення?

— Адреса об’єкта нерухомого майна є його основним ідентифікатором в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, тому документ про присвоєння адреси об’єкту, який реєструється, є обов’язковим. Тим більше в описаному випадку, оскільки в результаті надання утворився новий об’єкт нерухомості. Щодо порядку отримання адреси, то, на жаль, наше законодавство часом справді створює передумови для корупційної складової. Ці документи вам справді треба отримати. Аби отримати висновок, треба звертатись у виконком органу місцевого самоврядування, а адресу дає міськархітектура. Ви вже звертались?

— Так, але там мені кажуть: шукайте людину, яка може дати вам висновок. Як на мене, це неправильно.

— Чи можете з цим питанням письмово звернутись на моє ім’я? А я спробую звернутись у відповідні органи у Кіровограді, щоб це питання було вирішене максимально швидко.

Лідія КОМАРНИЦЬКА,  Київ:

— Які документи треба подавати для реєстрації права власності на квартиру у новобудові (куплена за договором купівлі-продажу майнових прав)? У постанові Кабміну цей перелік фактично не змінився і не визначений… Які документи має подавати забудовник, а які покупець?

— Така проблема справді була. До 1 січня 2013 року забудовник передавав в органи місцевого самоврядування оригінали трьох основних документів: документ на земельну ділянку під новобудовою, документ про реєстрацію та документ про присвоєння поштової адреси. Другий екземпляр оригінальних документів залишався у самого забудовника. Відповідно при реєстрації права власності на квартиру, збудовану до 1 січня 2013 року, у власника було два шляхи: звертатись за засвідченими копіями документів або до забудовника, або до органів місцевого самоврядування. Зрозуміло, я радив би громадянам прямо звертатись за копіями до забудовників, бо органи самоврядування зараз завантажені іншими проблемними питаннями і тому можуть затягувати з видачею копій.

Зверну увагу на те, що Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (затвердженим постановою КМУ від 17.10.2013 № 868) чітко визначено, які саме документи мають подаватися забудовником будинку, а які набувачем квартири у ньому, а також розрізнено перелік таких документів залежно від часу побудови об’єкта.

— А якщо забудовники відмовляються надавати їх?

— Це їхній прямий обов’язок, що має бути прописаний у відповідному договорі. Без цих документів квартира не може бути зареєстрована. Якщо нечисті на руку забудовники створюють якісь перешкоди, раджу звертатись до правоохоронних органів.

Якщо ж об’єкт нерухомості збудований після 1 січня 2013 року, то документи, що стосуються будинку в цілому, мають подаватися забудовником.

ДОСЬЄ «УК»

 

Ігор АЛЕКСЄЄВ. Народився 23 квітня 1986 року у Києві. У 2009-му з відзнакою закінчив юридичний факультет Київського національного університету імені Тараса Шевченка (магістр права). З квітня 2009-го по серпень 2010-го працював науковим  співробітником у Державному науково-дослідному інституті митної справи. З листопада 2010-го по грудень 2012-го — юридична практика. З 5 березня 2014 року  – голова Державної реєстраційної служби України.

«Пряму лінію»  провела та підготувала  Галина ІЩЕНКО, 
«Урядовий кур’єр»

ПРЕС-ЦЕНТР «УК»

З питань органiзацiї та проведення «прямих лiнiй» i круглих столiв «Урядового кур’єра» звертатись до керiвника прес-центру Анни  ШИКАНОВОЇ на електронну адресу:  imrich@ukcc.com.ua