Захист прав споживачів — актуальна і болюча тема. Вітчизняні підприємці чомусь «полюбляють» обманювати українців. Можливо тому, що вони здавна звикли це робити. Адже навіть якщо невдоволений якістю товарів чи послуг покупець поскаржиться у відповідні органи, то в гіршому разі на підприємство прийде перевірка. Проте згідно з нормою закону, що ще діяла донедавна, про такий візит підприємство попередять завчасно. Тож бізнесмен матиме час, щоб підготуватись до зустрічі з контролюючими органами. Щоправда, нині перевірки може проводити лише державна фіскальна служба, в іншому разі для цього має вийти розпорядження уряду. Чи змінилася ситуація після введення таких обмежень, цікавився «Урядовий кур’єр».

Настирливість як самозахист

Підбурило нас до невеличкого розслідування кілька дзвінків від наших читачів, які скаржились на те, що їх відверто дурять. Першою в «УК» звернулася киянка Ольга. Вона скаржилась, що взяла в кредит планшет, який перестав працювати буквально одразу після того, як його придбали в одному відомому і розрекламованому мережевому магазині. Його працівники, дізнавшись про несправність, відмовлялися замінити неякісний планшет на робочий. Причому щоразу відмовки знаходились різні, а загалом казали, що, мовляв, ми не можемо це зробити, оскільки потрібен дозвіл головного офісу. Були рекомендації звернутись в гарантійну майстерню, куди наші читачі таки навідались. Щоправда, там аж так ремонтували гаджет, що навіть захисну плівку з екрана, тобто тачскріну, не зняли. І це при тому, що проблема була саме в ньому. Нашій читачці вдалося владнати цю проблему лише через місяць, коли в магазині зрозуміли, що їхні клієнти не здадуться без бою. Звертатись до чиновників із захисту прав споживачів Ольга не захотіла, оскільки вже давно перестала їм вірити.

Якщо куплений товар виявиться  неякісним, по захист своїх прав треба  звертатися до суду. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Рятівна хитрість 

Щоб з’ясувати, що робити людям, які опинилися в подібній ситуації, кореспондент «Урядового кур’єра» звернулася до Держспоживінспекції України. Начальник відділу захисту прав споживачів та реклами цієї структури Олег Кобельков пояснив, що нинішня ситуація склалася внаслідок того, що із 3 серпня цього року набув чинності закон про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» і, відповідно до статті 31 цього документа, перевірки підприємств, установ та організацій контролюючими органами, крім державної фіскальної служби, здійснюються протягом серпня — грудня 2014 року виключно з дозволу Кабміну або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки.

Ну а на те, що наш читач звертався до інспекції ще 18 липня, чиновник зауважив, що, мовляв, їхні фахівці просто не встигли провести перевірку до вступу в дію вищезгаданого нормативного акта. Адже на розгляд звернень громадян закон їм давав місяць. Тепер перевірку вони не можуть провести. Тобто можуть, але лише за згоди Кабміну або якщо сам підприємець попросить перевірити його діяльність. Годі й сподіватись, що хімчистка запросить до себе контролерів.

На запитання кореспондента, що потрібно, щоб Кабмін дав дозвіл на таку перевірку, нам порадили звертатись до уряду. Мовляв, працівники Держспоживінспекції звертались із спільним листом стосовно проблематики до уряду, але дозволу на перевірки не отримали. А для того, щоб відповідний дозвіл вийшов, має бути знов-таки розпорядження Кабміну.

— На сьогодні наші фахівці не мають права виходити на перевірки. І ми вислуховуємо багато неприємностей від людей, — наголошує Олег Кобельков. — Щось порадити споживачам щодо того, як бути в такій ситуації, я не можу. Раніше ми виходили на перевірки без такого дозволу, достатньо було лише звернення споживачів. Бо ж без перевірки нічого зробити не можна! Хоч закон «Про захист прав споживачів» у таких ситуаціях рекомендує звертатися до суду. До речі, при такому зверненні до судових органів позивач звільняється від відповідних зборів.

Також у Держспоживінспекції кореспондента переконували, що раніше майже 70% звернень після візитів контролерів вирішувались на користь споживачів.

Поспілкувавшись із працівниками Держспоживінспекції, єдиного висновку, якого ми дійшли, — інспектори дійсно дуже сумують за справжньою роботою, тобто виходом на перевірки.

Щоправда, поговоривши з кількома знайомими, розумієш, що перевірки — це, звісно, добре, але лише для когось, і цей хтось — далеко не завжди споживач. Адже часто, отримавши попередження про візит перевіряльників, підприємці цього дня просто вивішували на двері замок і табличку «не працюємо». Інколи це могла бути табличка «компанія така-то переїхала», траплялося, що наступного дня після запланованого візиту перевіряльників підприємець чи фірма «поверталась» на своє місце роботи і спокійнісінько працювали собі й далі. Тож виходить, що попри те, що перевірки відбувались, українці не почувалися захищеними. Тому одними візитами контролюючих органів цю величезну проблему аж ніяк не вирішити. Адже потрібно змінювати саму систему.

КОМПЕТЕНТНО 

«Вони не захищали права громадян, а заробляли величезні гроші»

Павло ПЕТРЕНКО,
міністр юстиції України:

— Якщо проаналізувати діяльність Держспоживінспекції, то із загального обсягу перевірок, які вони проводили, лише щодо 10% приймались остаточні рішення щодо притягнення до відповідальності відповідних суб’єктів підприємницької діяльності. До речі, цю інспекцію нині ліквідовано і створено орган за європейським зразком, що забезпечуватиме безпеку харчових продуктів і захист прав громадян.

Раніше перевірки зводились до такого: приходить інспектор, робить «наїзд» на підприємця, котрий із ним домовляється за хабар, і питання ось так вирішується. В результаті від цього страждає громадянин, який написав заяву. Адже якщо говорити об’єктивно, то інспектори не захищали права громадян, а заробляли величезні гроші. Тому я переконаний у тому, що робота цієї служби не була ефективною. Думаю, що починаючи з наступного року, коли запрацює новий орган, ми краще проаналізуємо всю статистику стосовно тих скарг, які надійшли за ці три місяці, наскільки вони були критичні й однозначно приймемо відповідні рішення.

А допоки робота новоствореного органу не налагодиться, споживачі можуть звертатись як до суду, так і до органів прокуратури, які функціонують і мають відповідні повноваження. Якщо прокурори виявлять серйозне порушення, то можуть провести перевірку і, наприклад, порушити кримінальне провадження.