НЮАНСИ

Не всі доходи декларуються та оподатковуються

Триває декларування доходів, отриманих громадянами торік. Фахівці Міністерства доходів і зборів нагадують, що відзвітувати у тому числі мають ті, хто у 2012-му отримав у спадок, здавав в оренду або продавав нерухомість. Але це стосується не всіх орендодавців, продавців і спадкоємців.

Інформація надходить  від нотаріусів 

Загалом за пільговою — нульовою — ставкою оподатковується майно, успадковане інвалідом першої групи, дитиною-інвалідом, особою, що має статус дитини-сироти або позбавленої батьківської опіки, а також майно, отримане від спадкодавця першого ступеня споріднення. Членами сім’ї фізичної особи першого ступеня споріднення вважаються її батьки, чоловік або дружина, діти, в тому числі усиновлені. Як уточнили «УК» у контактному центрі інформаційно-довідкового департаменту податкової служби, у разі оподаткування майна за нульовою ставкою подавати декларацію не потрібно.

Усі інші громадяни, які успадкували майно, повинні за місцем реєстрації подати податкову декларацію або у письмовому вигляді, або в електронному (для цього потрібно мати цифровий підпис). Ставка податку становить 5 або 15 (17)% від вартості успадкованого.   

На сайті податкової служби є деякі роз’яснення, що стосуються нюансів декларування спадщини та сплати податків. Зокрема, якщо неповнолітній дитині від бабусі дісталася квартира, то нерухомість оподатковується і подавати річну податкову декларацію потрібно. Як пояснюють фахівці, звільняються від цього обов’язку (незалежно від видів та сум отриманих доходів) платники — неповнолітні або недієздатні особи, що перебувають на повному утриманні інших осіб або держави станом на кінець звітного податкового року. Але зобов’язання, в тому числі грошові, виконуються батьками (усиновителями), опікунами (піклувальниками). Розмір ставки податку, що застосовується до об’єкта спадщини, залежить від родинних стосунків членів сім’ї фізичної особи і спадкодавця.  А оскільки бабуся вважається членом сім’ї, що має другий ступінь споріднення, то батьки повинні подати декларацію від імені неповнолітньої дитини та сплатити податок на доходи фізичних осіб у розмірі 5 %.

Успадкування майна від нерезидента або нерезидентом в Україні обійдеться в 15 або 17 % вартості отриманого. Саме такий податок потрібно заплатити в державну казну. Ставка 15% застосовується, якщо загальна сума доходів, отриманих у звітному податковому місяці, не перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року (тобто у 2012-му  — 10 730 грн), якщо перевищує — 17 %. Як відомо, нерезиденти — iноземнi громадяни, громадяни України, особи без громадянства, якi мають постiйне мiсце проживання за межами України, в тому числi тi, що тимчасово перебувають на її території. Спадкоємці-нерезиденти не подають декларацію, бо вони зобов’язані сплатити податок до нотаріального оформлення об’єктів спадщини (пункт 174.3 статті 174 Податкового кодексу).

Не декларують доходів і спадкоємці-резиденти, які перерахували податок до нотаріального оформлення спадщини. Водночас експерти зауважують, закон не зобов’язує нотаріусів, які завіряють дарчі і видають свідоцтва про право на спадок, контролювати сплату податків. Але вони направляють інформацію про отримані громадянами доходи в податкову службу. Отож остання знає все про спадкоємців. Тому ті, хто не мають пільг та не сплатили податки до офіційного оформлення майна, повинні подати річну декларацію та сплатити їх.

А загалом такий дохід оподатковується лише після отримання свідоцтва про право на спадок. Якщо людині видали документ торік, то декларувати потрібно в 2013-му, якщо вона отримала його в цьому році, то платити податки доведеться в наступному.

     

І за таку «розкіш» доведеться платити? Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Орендодавці звітують  раз на рік

Щороку звітують у податковій і орендодавці. Фахівці податкової інформують, що відповідно до статті 170 (підпункт 170.1.5) Податкового кодексу, якщо орендар — фізична особа, яка не є суб’єктом господарювання, то відповідає за перерахування податку до бюджету платник податку – орендодавець, який здає майно. При цьому останній самостійно нараховує та сплачує податок до бюджету в строки, встановлені кодексом, а саме: протягом 40 календарних днів після останнього дня звітного кварталу. Сума отриманого доходу, сума сплаченого протягом звітного року податку та податкового зобов’язання за результатами такого року відображаються у податковій декларації. Остання подається на загальних засадах — тобто до 1 травня.

Отже, звітність річна, а сплата податку — щоквартальна. Ставки: 15% (якщо загальна сума доходів, отриманих у звітному податковому місяці, не перевищує десятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року) або 17% (якщо перевищує). 

 У разі, якщо житло здається підприємцю чи підприємству, то подавати декларацію не потрібно. Орендар як податковий агент сам утримає податок і перерахує його у бюджет. 

Податок стягується з оренди не лише житлових приміщень, а й гаражів, дачних будинків. Податківці вкотре наголошують, що нотаріуси, які завіряють договори оренди, не перевіряють сплату податків, а зобов’язані лише надіслати інформацію про підписання такої угоди в податкову інспекцію за місцем проживання орендодавця. А той за підсумком року має подати декларацію. Якщо власник нерухомості отримує гроші без договору оренди, а отже, не платить податки та не заповнює декларації, то він приховує доходи від оподаткування. А за це передбачені санкції аж до кримінальної відповідальності. До речі, інформацію про орендодавців податківці збирають, співпрацюючи наприклад з ЖЕКами.

Продавці мають пільги

А ось під час продажу нерухомості нотаріус, який засвідчує угоду, перевіряє сплату податку до бюджету. Тобто особі, що продала будинок чи квартиру, подавати декларацію не потрібно.

Загалом доходи, одержані від продажу об’єктів нерухомості, обкладають податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5%. У разі, коли продавцем нерухомості є фізична особа — нерезидент, ставка податку становить 15 (17)% від договірної вартості об’єкта, але не нижче його оціночної вартості. Якщо угода купівлі—продажу відбувається між фізичними особами, податок на доходи від продажу нерухомого майна сплачує продавець до нотаріального посвідчення такого договору. Якщо покупець нерухомості —юридична особа чи фізособа-підприємець, то саме вони, виконуючи обов’язки податкового агента, утримують та перераховують податок.  

Листом Державної податкової служби від 15.05.2012 р. № 13766/Т/17-1114 передбачені пільги для продавців житла. Так, відповідні доходи фізичної особи не обкладають податком, якщо нерухомість продається вперше у звітному календарному році і у власності платника перебувала понад три роки (якщо менше трьох років — оподатковується). На продавця-спадкоємця умова щодо терміну перебування об’єкта у власності не поширюється.

Декларувати дохід від операцій з продажу (обміну) нерухомого майна повинна лише особа, у власності якої перебувала нерухомість, відчужена за рішенням суду про зміну власника та перехід права власності на таке майно. Тобто колишній власник і звітує в податковій, і самостійно сплачує податок.

НОВОВВЕДЕННЯ

Із 2013-го українці раз на рік платитимуть податок на житло. До  1 липня (із 2014-го рахунок приходитиме до 15 січня) всі власники помешкань, які підлягають оподаткуванню, отримають повідомлення-рішення про суму збору і протягом двох місяців з дня вручення повідомлення мають перерахувати його державі через банк чи ощадкасу. Доведеться платити за кожен квадратний метр (житлової площі, а не загальної), що перевищує пільгову площу, а це 120 та 250  квадратних метрів для квартир та житлових будинків відповідно.

Для квартир від 120 до 240 квадратних метрів та будинків від 250 до 500 квадратних метрів податок становитиме 1% мінімальної зарплати (11,47 гривні за кожен зайвий квадрат). Власникам квартир від 240 квадратних метрів  та будинків від 500 квадратних метрів доведеться заплатити 2,7% мінімальної зарплати (30,9 гривні за кожен зайвий квадрат).

Однак, якщо особа володіє, наприклад, двома квартирами 30 та 40 квадратних метрів або квартирою та будинком з такої самої площі, то лише до одного з об’єктів нерухомості вона зможе застосовувати пільгу. За інший доведеться платити податок з усієї житлової площі. Так, зокрема за 30 квадратних метрів потрібно буде перерахувати у бюджет (30 помножити на 11,47) 344,1 гривні. Автоматично пільга застосовуватиметься до того житла, в якому платник податку зареєстрований. Щоб самостійно обрати пільговий об’єкт з кількох наявних у власності, протягом двох місяців з дня вручення повідомлення громадянинові потрібно в довільній формі написати заяву в податковій інспекції або надіслати її поштою.

Передбачено штрафи за невчасну сплату податку. Затримка платежу на 30 днів обійдеться власникові житла в 10% нарахованої суми. Якщо платіж прострочено більш ніж на 30 днів, — 20%. До речі, якщо людина не може за раз оплатити всю суму податку, вона протягом двох місяців з дня вручення повідомлення має звернутися до податкової і, надавши документи, які підтверджують це, отримати розстрочку і вносити щомісяця певну суму. Відповідний механізм є. Про це ще на початку квітня повідомляв директор департаменту оподаткування фізичних осіб В’ячеслав Бусарєв.

Платіжки податкова надсилатиме тим власникам, які є в єдиному електронному реєстрі.