Оскільки 90% життя людини пов’язане з діяльністю органів місцевого самоврядування (ОМС), в Україні має виникнути ще один суб’єкт законодавчої ініціативи, який пропонуватиме законопроекти. Але оскільки різні рівні ОМС мають різні інтереси, які не завжди співпадають, таким «єдиним голосом» може стати Національний конгрес місцевого самоврядування. Про це під час IX Щорічної конференції малих міст України у селищі Козин Київської області повідомив голова Асоціації малих міст України Павло Козирєв.

Нині в нашій державі такі повноваження мають три суб’єкти — Президент України, Кабінет Міністрів України та народні депутати, які вносять на розгляд Верховної Ради законопроекти. А майданчиком для консолідованих рішень щодо розвитку місцевого самоврядування і стане Національний конгрес місцевого самоврядування.

Таємничий формат та парадокси

Нагадаємо, що Конгрес місцевих і регіональних влад України утворили у 2002 році. Його організатори орієнтувалися на Конгрес місцевих і регіональних влад Ради Європи, який представляє місцеві та регіональні влади 47 держав-членів Ради Європи (проводить свої пленарні засідання в Палаці Європи в Страсбурзі, а заснований був у 1994 році).

На жаль, діяльність українського конгресу призупинилася, і про неї немає відомостей в Інтернеті. Лише згадується Угода про співпрацю і взаємодопомогу у форматі Національного конгресу місцевого самоврядування. Її уклали 26 січня 2010 року Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад та Українська асоціація місцевих і регіональних влад. Мета Конгресу — відстоювання, забезпечення захисту інтересів територіальних громад органів місцевого самоврядування відповідних територіальних рівнів та їхніх посадових осіб.

«На практиці цей формат не діє. Я не знайшов повідомлень про пленарні засідання конгресу (проводять раз на півроку) та його ради (раз на квартал). Мені нічого не відомо про діяльність постійних та тимчасових комісій конгресу. На сайтах трьох асоціацій неможливо знайти угоду про конгрес. Так, асоціації залучають до робочих груп, комісій щодо проблематики ОМС, але ця взаємодія не може замінити формат конгресу», — каже експерт проекту «Підтримка політики регіонального розвитку в Україні» Ігор Абрам’юк.

Для чого потрібно об’єднуватися ОМС? Без незалежності та консолідації вони будуть слабкими. Важливо почути голос не кожної з них окремо, а спільний. База об’єднання для діалогу з державою — це Закон «Про асоціацію органів місцевого самоврядування». «Він унікальний для Європи (такий ще є в Литві), але практика застосування цього закону в нашій країні слабка», — вважає Ігор Абрам’юк. Він упевнений, що держава має обов’язково взаємодіяти з асоціаціями (їхніми об’єднаннями-спілками, союзами, конгресами) під час визначення шляхів регіонального розвитку та напрямів у політиці місцевого самоврядування.

Слід у подальшому удосконалити цей закон. Зокрема, потрібно визначити, за яких обставин асоціації мають діяти спільно (нині закон спонукає це робити тільки під час підготовки пропозицій для так званої бюджетної декларації, в решті ситуацій ідеться про консультації між асоціаціями) та додати механізм відповідальності за недотримання його норм.

Дієздатні громади – таким має бути один із національних пріоритетів. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

«Україна залишається єдиною в Європі країною, де не місцеве самоврядування визначає склад делегації місцевого самоврядування до Конгресу місцевої і регіональної влади в Європі. Це парадокс. Згідно з положенням, яке міститься у відповідному указі Президента про визначення складу такої делегації, по суті фонд підтримки місцевого самоврядування, який подає Президенту персоналії для делегації, може обійтися і без асоціацій. І наші колеги з інших країн навіть не розуміють, як таке може бути», — обурюється Ігор Абрам’юк.

Експерти вважають, що з огляду на ситуацію в нашій державі та нові виклики перед ОМС Нацконгрес міг би через уряд пропонувати проекти нормативно-правових актів (нині він має право організовувати консультації з приводу акта, який є) та законів, щоб вони потім з подачі уряду йшли у Верховну Раду. Серед можливих практичних кроків: створення постійно діючого секретаріату конгресу, який би, зокрема, міг адмініструвати питання участі України в Конгресі місцевих і регіональних влад Європи; робота над зміною визначення складу делегації (потрібно змінювати або скасовувати указ Президента, яким затверджено відповідний порядок); започаткування дискусії у Верховній Раді щодо права законодавчої ініціативи конгресу.

Нові можливості

«Створення конгресу — реальний крок до децентралізації влади, організації дієздатного партнера, який щоденно працюватиме з урядом над найбільш важливими питаннями. Але це має бути інтерес не лише ОМС, а й підтверджений реальними діями процес в уряді», — каже директор Інституту проблем державного управління та місцевого самоврядування Національної академії держуправління при Президентові України В’ячеслав Толкованов.

За його словами, в інших країнах немає асоціацій ОМС, яким належить законодавча ініціатива. Але в багатьох країнах, зокрема північноєвропейських, існує практика, згідно з якою вони таке право де-факто мають. Аналогічне право, враховуючи курс на децентралізацію, потрібно закріпити в Україні законодавчо. У багатьох країнах ОМС мають право вето на законодавчі акти, які стосуються їхньої діяльності. В Україні також доцільно запровадити подібну практику.

Нині більшість законопроектів, які стосуються регіонального розвитку, викликають дискусію і непогодження в органах місцевого самоврядування, тому потребують їхньої експертизи. А асоціації показали спроможність готувати якісні законодавчі акти. «Потрібно окреслити коло законодавчих повноважень ОМС. Приміром, це можуть бути питання місцевого регіонального розвитку», — зазначає В'ячеслав Толкованов.

Питання децентралізації та розширення прав і можливостей громад мають стати частиною національних пріоритетів будь-якого парламенту та уряду, незалежно від «кольору» політичних сил.