НОВАЦІЇ

До нового освітнього ресурсу підключилася половина українських шкіл, проте користуватися ним активно заважає брак комп’ютерів та швидкісного Інтернету

Модель е-learning (електронна освіта), зокрема й у середній освіті, почала поширюватися з розвитком комп’ютерних технологій. Зрештою, у світі вже виросло інтернет-покоління школярів, для яких знайти потрібну інформацію за допомогою комп’ютера чи мобільного телефона звична справа.

Україна також задекларувала рух у напрямі інформаційно-комп’ютерної модернізації шкільної освіти. Видано відповідні накази профільного міністерства. За офіційними повідомленнями, розпочато реалізацію багатомільйонного національного проекту «Відкритий світ», спрямованого на запровадження в школах швидкісного Інтернету 4-G та створення єдиної освітньої мережі.

Водночас в Україні вже діють освітні платформи, спрямовані на інформатизацію навчального процесу в школі. Найвідоміша — «Щоденник.ua», до якої нині вже підключилося понад 10 тисяч (тобто половина) всіх українських шкіл. За два з половиною роки в системі – вже мільйон 343 тисячі користувачів. Проект рекомендовано Міністерством освіти і науки.

Упродовж кількох років, що передували появі «Щоденника», за словами засновника та генерального директора проекту Олександра Ходорковського, разом із колегами він намагався проаналізувати системи, що вже існували, вивчити міжнародний досвід (подібні ресурси функціонують у США, Великій Британії, Ізраїлі). «Аби запровадити в нас якийсь із закордонних проектів, потрібна була тривала адаптація його до української системи середньої освіти. Ми дійшли висновку, що українські школи переповнені різними платформами, націленими на розв’язання вузьких проблем у освіті. Приміром, одна розв’язувала питання автоматизації звітів, інша — розкладу чи електронних журналів», — каже пан Олександр. Отож потрібна була платформа, що вирішувала б усі питання відразу. Наприклад, щоб інформацію, яку вже ввели в журнал, можна було б використовувати у звітах для органів управління освітою.

 За два з половиною роки в системі зареєструвалося 1 мільйон 343 тисячі користувачів

Аби не винаходити велосипед

Платформа з такими функціями — «Дневник.ру» — вже розроблена в Росії, з 2007 року успішно там упроваджена. «Хотіли використати щось перевірене. Ми знайшли такий проект у Росії. Після переговорів купили ліцензію і основне ядро, на якому працює платформа», — пояснює свій вибір гендиректор «Щоденника». — Ми знаємо, що «Дневник.ру» витримує набагато більшу аудиторію, ніж навіть потенційно може бути в Україні. Ця модель пропонує всі рішення в одному вікні. Основні чотири напрямки: розв’язання проблеми дистанційної освіти, оптимізація документообігу, управління навчальними процесами та комунікація всіх учасників освітнього процесу. Досі в Україні не було проекту, який пропонував би всі ці послуги на одному ресурсі безкоштовно».

Адаптувавши окремі функції до наших реалій, 2010 року проект «Щоденник» стартував в Україні. «Ця платформа дає змогу об’єднати всі навчальні заклади в країні в єдиний інформаційний простір та модернізувати систему освіти», — вважає Олександр Ходорковський.

Всі підключені до «Щоденника» школи пов’язані в єдину комунікаційну мережу. Підключення до цього ресурсу і користування ним безплатне. Школі слід заповнити заявку та відіслати її модераторам «Щоденника». Ті, перевіривши реальність даних, підключають навчальний заклад до мережі. Гарантія безпеки зберігання та використання даних для освітніх закладів гарантована атестатом відповідності Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України. Іншими словами, «Щоденник» забезпечує захист інформації згідно з вимогами відповідних документів.

Основний функціонал залишиться безкоштовним

Серед користувачів ресурсу переважно міські школи, сільських налічується лише 5%. Серед міських шкіл рівень користування також різний, адже не всі можуть активно послуговуватися сервісом «Щоденника». Серед очевидних причин — недостатня матеріально-технічна база, брак швидкісного Інтернету та комп’ютерів. «Звичайно, потужна модернізація освіти відбудеться лише тоді, коли в кожного вчителя на робочому столі з’явиться комп’ютер», — каже Олександр Ходорковський. Ще одна проблема — рівень зарплат українських вчителів аж ніяк не стимулює їх вивчати й запроваджувати новації.

Інвестори проекту, за словами пана Ходорковського, — він сам, друзі та родичі. «Як плануєте повертати вкладене, адже «Щоденник» — це бізнес-проект. Плануєте зробити частину послуг платною?» — питаю. «Основний функ?ціонал завжди буде безкоштовним, — обіцяє гендиректор «Щоденника». — Багато шкіл дивуються, чому сервіс безплатний. Але ж, наприклад, завести аккаунт на Google, користуватися соціальними мережами можна безкоштовно. Це така бізнес-модель».

Отже, все, що зараз безплатне в «Щоденнику» — система інформаційного обміну між школами, збір статистичних даних, сервіси для школи (електронні журнали, щоденники, розклад, тести, домашні завдання, бібліотека та медіатека, створення груп, особисті сторінки користувачів), загалом понад 1000 функцій, — таким буде завжди, запевняє Олександр Ходорковський. Водночас платними можуть бути додаткові послуги: скажімо, смс-інформування для батьків (оцінки, контрольні, оголошення тощо), розширений аналіз успішності в школі, регіональні преміум-сервіси.

Навіщо потрібна ще одна соцмережа?

Серед основних функцій «Щоденника» — спілкування за допомогою соціальної мережі. «Ви вважаєте, що її створення доцільне? З огляду на популярність, приміром, «Faсebook» чи «Вконтакте»? — питаю в Олександра.

«Ми використовуємо комунікаційну складову соціальної мережі для освітнього процесу. Наприклад, діти отримали оцінки й хочуть обговорити їх з однокласниками чи вчителем. Наше спілкування — це віртуалізація процесів, які реально відбуваються в школі. Якщо не дати дітям можливості спілкуватися, вони шукатимуть її деінде. Водночас, коли школяр спілкується у «Faсebook» чи «Вконтакте», нема гарантії, що інформація, яку він отримує, відповідає нормам етики й моралі для дітей. В «Щоденнику» всю інформацію публічно модерують. Якщо когось що-небудь не влаштовує, можна поскаржитися, й інформація буде видалена. Наголошу, в нашій соціальній мережі всі користувачі — реальні люди: доступ до неї мають лише ті, хто авторизований через школу. Комунікація й спілкування дітей має формуватися довкола навчального процесу. А сьогодні це відбувається навколо розважального процесу, який часто заважає навчальному».

Торік фахівці «Щоденника» розробили електронну систему, завдяки якій школярі мають змогу безкоштовно скласти онлайн торішні тести ЗНО й відразу дізнатися свої результати. Цього року вже створено спеціальну мережу, яка допомагає готуватися до зовнішнього оцінювання. «Якщо учневі потрібно дізнатися відповідь на якесь запитання, він звертається за допомогою й отримує консультацію. Це також функції соціальної мережі», — додає гендиректор проекту.

«Чому ви, математик за фахом, вирішили займатися проблемами модернізації шкільної освіти? Проект, звичайно, амбітний, але ж на швидке повернення немалих інвестицій розраховувати не доводиться?» — цікавлюся насамкінець.

«Чарівної легенди, яка стояла б за цим рішенням, не пам’ятаю», — знизує плечима пан Олександр. — Але розумієте: нині багато дітей мають удома комп’ютери, звикли до планшетів, інших гаджетів, якими користуються їхні батьки. Цей світ високих технологій, з яким вони мають справу вдома, разюче відрізняється від того, що їх чекає у школі. Шкільний етап у житті дитини — це інший простір, він не готує до тієї реальності, з якою дитина стикається після школи. Тому його треба модернізувати. Коли бачиш, що розумієшся на такому, це надихає».

Утім, успіх таких проектів, приватних чи державних, як і модернізація вітчизняної освіти загалом залежить від розв’язання на національному рівні проблем, про які вже йшлося: забезпечення шкіл комп’ютерами, наявності швидкісного Інтернету та мотивації вчителів упроваджувати інновації. Поки що з боку держави подібні ініціативи перебувають переважно у вигляді планів та багатообіцяючих заяв.

ТОЧКА ЗОРУ

Паперовий щоденник не потрібен

Марина РАГУТСЬКА,
модератор проекту «Щоденник.ua»,
Фінансовий ліцей м. Києва:

— Такий проект дуже потрібний, адже інформатизація суспільства зростає, і великий плюс — те, що учні та вчителі мають змогу працювати в такому форматі. В нашому ліцеї проект «Щоденник.ua» працює другий рік.

Існує кілька проблем, з якими ми зіткнулися під час упровадження проекту. Зокрема часто викладачі не мають можливості заповнювати електронні щоденники учнів. Проблема — брак комп’ютерів та відповідних знань. Оскільки проект всеукраїнський, можливо, як варіант треба подумати над уведенням у школах ставки фахівця, який займатиметься цим безпосередньо. Адже куратори й без того завантажені роботою. Вони мають перевірити й електронний щоденник, і паперовий, і журнал. Фактично одну роботу роблять тричі. Тому буде доречно позбутися старого. Якщо вирішили користуватися електронним щоденником, потрібно відмовитися від паперового аналога.

Крім того, оскільки не всі викладачі забезпечені комп’ютерами, на практиці виходить, що оцінки накопичуються протягом тижня-двох, а потім їх мусить виставляти класний керівник. Уявляєте, скільки часу він на це витрачає?

Є певні скарги на саму якість роботи цього ресурсу. Приміром, вчителі нарікають, що викладають у «Щоденнику» домашнє завдання, але не кожна дитина може переглянути його, також не можуть скачати прикріплені до завдання файли. Наші викладачі стикалися з цими проблемами неодноразово. Навіть телефонували у службу технічної підтримки проекту, де їм обіцяли усунути проблему. Проте вона так і лишилася нерозв’язаною.