Адже всі місцеві бюджети тепер можна затверджувати самостійно, не чекаючи затвердження бюджетів районних чи міст обласного значення. Місцеві фінансові документи затверджено попри прогнози скептиків щодо того, що зміна всієї системи бюджетних відносин між центром і містами та селами може призвести до колапсу місцевих рад.

«Частина нових місцевих податків дає змогу акумулювати в загальному фонді місцевих бюджетів додаткового ресурсу до 25 мільярдів гривень. Загалом з огляду на нову систему міжбюджетних трансфертів додатковий ресурс місцевих бюджетів лише цього року становитиме приблизно 45 мільярдів гривень. Реформа міжбюджетних відносин — це стимул для місцевих громад ефективніше наповнювати свої бюджети, переходити на самозабезпечення та ощадливо планувати видатки», — повідомляє прес-служба Міністерства фінансів України.

Наталія ЯРЕСЬКО,
міністр фінансів України

«Ми направили додаткові кошти в місцеві бюджети. Тепер вони можуть вирішувати, як розподілити їх серед громад, бо краще знають потреби кожного на місцях».

З цього року джерела наповнення місцевих бюджетів розширено за рахунок передачі з держбюджету на місця деяких податків, а також запровадження нових зборів. Зокрема тепер місцева влада збиратиме 100% плати за надання адмінпослуг, 100% державного мита, 10% податку на прибуток підприємств. У місцеві бюджети надходитимуть збори з роздрібного продажу підакцизних товарів (пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, нафтопродуктів) за ставкою 5% вартості реалізованого товару. Вони поповняться податком на нерухомість, яким відтепер оподатковується і комерційне (нежитлове) майно, податком на автомобілі з великим об’ємом двигуна, 80% екологічного податку (замість 35%) та 25% плати за надра. І найголовніше — тепер саме місцева влада вирішуватиме, на які потреби вона може витрачати ці кошти.

Як повідомляє сайт www.auc.org.ua із посиланням на Голову Верховної Ради України Володимира Гройсмана, схвалені парламентом зміни до бюджетного та податкового законодавства кардинально змінили якість фінансового забезпечення територіальних громад. Обсяг фінансових ресурсів місцевих бюджетів порівняно з 2014 роком збільшився на 14,7%. Власні ресурси місцевих бюджетів зросли майже втричі. Органи місцевого самоврядування отримали реальні ресурси для вирішення питань місцевого значення (ЖКГ, благоустрій, місцеві соціально-економічні програми, оновлення інфраструктури).

За словами Володимира Гройсмана, в бюджетному процесі цього року є проблеми. Більшість із них пов’язана з фінансовим забезпечення закладів соціально-культурної сфери у містах районного значення, селищах та селах. Проблеми полягають у тому, що під час затвердження місцевих бюджетів на 2015 рік органи влади районного рівня не забезпечили належне фінансування з райбюджету установ дошкільної освіти, навчально-виховних комплексів, палаців і будинків культури, бібліотек тощо, які розташовані у містах районного значення, селищах, селах. Районна влада змушує передавати майно цих установ із власності територіальних громад міст районного значення, селищ та сіл у спільну власність тергромад районів, хоч це не передбачено Бюджетним кодексом та Законом України «Про Держбюджет України на 2015 рік». Законодавством про місцеве самоврядування передбачено, що передача комунального майна здійснюється виключно за ініціативи та на підставі відповідних рішень міських, селищних та сільських рад. Такі дії дискредитують реформу з питань бюджетної децентралізації та створюють соціальну напругу в малих населених пунктах України. І це питання потрібно врегулювати.