Експериментальний модельний офіс, перший у Києві, надав можливість спростити й прискорити в рази процедуру реєстрації речових прав на нерухоме майно. Детальніше про особливості роботи офісу, а також про те, коли такі послуги зможуть отримувати жителі інших регіонів України, «УК» розповіла голова Державної реєстраційної служби України Ганна ОНИЩЕНКО.

Голова Державної реєстраційної служби України Ганна Онищенко

Хабарі спровоковані чергами

— Люстрація, якої так довго чекало суспільство, — це одна з умов боротьби з корупцією. Пропрацювавши на посаді кілька місяців, ви заявили, що почали очищення служби від корупційних схем і людей, які не хотіли працювати прозоро. Розкажіть, будь ласка, якими були ці схеми.

— Найпростіша — «подяка» за прискорення реєстрації. Йдеться про невеликі суми — від 50 до 200 гривень. Це поширена схема, пов’язана з рухом у черзі. На жаль, кількість державних реєстраторів менша, ніж потрібно. Відповідно, якщо існує великий попит, з’являються і черги. І якщо людина повинна займати чергу ще з ночі або дуже рано, то зрозуміло, що вона шукає способи, щоб потрапити до державного реєстратора швидше. І рано чи пізно доходить висновку, що, можливо, варто дати йому 50 гривень і прискорити вирішення свого питання.

Ще один варіант — коли людина подає нормальний пакет документів, але їй відмовляють. Вона може кілька разів подавати документи, але їх не беруть до розгляду, повертають або відмовляють у реєстрації. Я почала аналізувати причини таких відмов і, маючи вищу юридичну освіту, так і не змогла зрозуміти, в чому ж полягають порушення. Пояснення настільки далекі від норм закону, що людина не може збагнути, що їй варто виправляти. І щоразу, подаючи документи, потрібно сплатити державне мито, яке потім не повертають. Люди, що стають заручниками такої ситуації, часто доходять висновку, що легше заплатити, але напевне отримати позитивний результат.

Це найпростіші схеми. Але, зрозуміло, існували й масштабніші зловживання реєстраторів, пов’язані з великими об’єктами і проблемними ситуаціями. Ішлося, наприклад, про корпоративні конфлікти, велику нерухомість і випадки, де не все гаразд з документами. Тоді, звичайно, й суми таких «подяк» були зовсім інші.

— Можете назвати хоч приблизні цифри?

— Складно сказати, тому що все залежало від об’єкта і складності проблем, з ним пов’язаних. Наше завдання — не підраховувати суми хабарів, а боротися з корупційними схемами. Це й робимо.

— Як саме?

— По-перше, було звільнено керівників департаментів, які тривалий час працюють у системі і є висока ймовірність, що вони залучені до цих схем. Усі звільнення відбуваються не на підставі моїх припущень або зловживань, які вони допускали до призначення мене на посаду. Звільнення були пов’язані з конкретними порушеннями, які відбулися. Існує процедура проведення перевірки, визначена в чинному законодавстві. Якщо є факт порушення закону або підозри щодо його порушення, спочатку призначається перевірка конкретних ситуацій. Встановити причетність до тих чи інших порушень закону посадових осіб нескладно, оскільки реєстр вказує, хто безпосередній реєстратор.

Такі офіси слід створювати по всій Україні, адже вони справді ефективні. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Так само просто визначити, хто його керівник. І вже після того, як визначено конкретних осіб, наступним наказом призначають службове розслідування стосовно цих людей. Далі складають акт про результати службового розслідування, який підписує щонайменше троє людей. І на основі цього акта мені рекомендують ухвалити те чи інше рішення.

На підставі аналізу викладених матеріалів можу дійти висновку, чи це має бути догана, чи інше стягнення або звільнення.

Віднедавна частину держслужбовців звільнено, вважаю, за найсуворішою статтею: за порушення присяги державного службовця. До речі, саме на цій підставі держслужбовця можна звільнити, навіть якщо він перебуває на лікарняному. Це особливо важливо, оскільки дуже часто за найменшої спроби провести перевірку й притягти порушника до відповідальності він раптово занедужує.

— Чи існували, а можливо, є й досі, посередницькі структури між чиновниками й громадянами, які до них зверталися, щоб замовити послуги?

— Переконана, що такі посередники були, але в мене нема інформації, щоб я могла назвати комерційну структуру, яка працювала з конкретною посадовою особою.

Процедури спростили й прискорили

— Чи аналізували, в яких сферах діяльності Державної реєстраційної служби найбільше порушень?

— Коли мене призначили на посаду, я була переконана, що найбільші проблеми — з нерухомістю. Пропрацювавши місяць, побачила, що ситуація з питаннями реєстрації бізнесу не набагато краща. Можна місяць відкривати товариство з обмеженою відповідальністю, де насправді вимагають мінімальну кількість документів. Дуже часто потрібно вставати о п’ятій ранку, займати чергу, переписувати реєстраційні картки, бо щоразу реєстратор може знайти там помилку.

А потім я зіткнулася з управлінням реєстрації партій і зрозуміла, що й там питань вистачає. Тобто сказати, який напрям діяльності служби найбільш проблемний, складно, тому що в кожній сфері багато питань і вони пов’язані з людьми, які працюють з ними.

— Улітку в Києві відкрили модельний офіс, що повинен був спростити процедури, пов’язані з реєстрацією речових прав на нерухомість. Експеримент себе виправдав?

— Більше навіть, аніж очікували. У модельному офісі ми розподілили роботу всіх держреєстраторів за принципом фронт- та бек-офісів. Співробітники фронт-офісу спілкуються безпосередньо з громадянами, приймають документи, видають готові документи та консультують. Працівники бек-офісу працюють лише з документами й приймають рішення щодо реєстрації або відмови у її проведенні. У цьому офісі немає черг. Цього вдалося досягти за рахунок програмного забезпечення, яке дає змогу самому операторові, що приймає документи, заповнювати реєстраційні картки. Клієнтові достатньо прийти з усіма необхідними документами й передати їх операторові. Він внесе всі дані в програму і роздрукує сформований програмою бланк. Громадянинові залишиться тільки перевірити правильність даних і підписати документ. Далі в електронному вигляді заповнений бланк передадуть до бек-офісу, де його отримує вільний реєстратор шляхом випадкового вибору.

Розподіл на фронт- і бек-офіс — важливий крок у боротьбі з корупцією. Людина, яка приймає документи, не ухвалює рішень. А співробітник бек-офісу не має контакту зі споживачем. Це ліквідує можливість клієнта й виконавця домовитися про вчинення певної адміністративної дії за окрему плату і прискорює процедуру. Якщо раніше людина витрачала не менш як 40 хвилин, то тепер її обслуговування триває не більш як 10 хвилин.

Кабінет Міністрів прийняв розпорядження про поширення цього експерименту на інші міста. З 1 жовтня цього року цей експеримент поширено на Київ, Вінницю, Дніпропетровськ, Львів і Харків, Чернігів та Черкаси, тобто ті міста, де існують центри з надання адміністративних послуг. Уже маємо перші результати роботи. Вони також позитивні. Крім скорочення часу на обслуговування громадян, значно зменшилася кількість відмов у проведенні реєстрації прав на нерухомість, що, звісно, значний позитив.

— Коли буде прискорено інші процедури? Наприклад, щоб змінити прізвище, громадянам доводиться чекати по півроку.

— На це є об’єктивні й суб’єктивні причини. Наприклад, у нас у країні нема єдиного демографічного реєстру. Він потрібен для будь-якої служби, тому що в інших країнах це основа, до якої, умовно кажучи, долучаються решта реєстрів. У нас також нема єдиного паспортного реєстру, тобто не існує переліку всіх паспортів. Це нонсенс.

Та й дані з паперових носіїв, які існують у РАЦСах, в електронні бази почали переносити лише з 2008 року. Оскільки обсяг інформації дуже великий, нині більшість областей заповнила цей реєстр даними за 1950-ті роки, робота триває. Тому пошук інформації на паперових носіях також робить процес довшим.

Обговорюють питання передачі реєстраційній службі повноважень з видачі паспортів. Логіка в цьому є. Якщо ми реєструємо народження, одруження, смерть, то логічно, що видаватимемо й основний документ, який посвідчує особу.

Як захистити нерухомість у зоні АТО

— Президент підписав закон про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей. З погляду процедур реєстрації бізнесу чи прав на нерухомість щось буде змінено?

— Цей закон жодним чином не визначає особливостей реєстрації бізнесу чи нерухомості на території цих областей. Особливості реєстрації бізнесу на території проведення Антитерористичної операції визначено Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», який набрав чинності 15 жовтня 2014 року.

Відповідно до закону особи, які переселилися із цих територій, для набуття статусу фізичної особи — підприємця можуть звернутися до державного реєстратора за адресою свого тимчасового проживання без вимоги щодо наявності реєстрації місця проживання.

Зареєстровані юридичні особи та фізичні особи — підприємці мають змогу перенести свій бізнес (офіс) із території проведення АТО на іншу територію, звернувшись до будь-якого державного реєстратора. Крім того, цей закон встановлює заборону змінювати склад засновників (учасників) та керівників юридичних осіб, місцеперебування яких — територія проведення АТО.

Щоб спростити реєстраційні процедури для бізнесу Донецької й Луганської областей, Укрдержреєстр розробив і направив до Міністерства юстиції проект наказу, який дозволяє звернутися до будь-якого державного реєстратора для проведення реєстраційних дій, не передбачених цим законом.

На сьогодні до затвердження урядом переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась Антитерористична операція, юридичним особам та фізичним особам — підприємцям, які фактично перебувають на таких територіях, слід згідно з наказом Міністерства юстиції України звертатися до відповідних державних реєстраторів Кіровоградської, Полтавської, Сумської або Черкаської областей.

Що ж до реєстрації речових прав на нерухомість, то так само існує відповідний наказ та альтернатива: або за місцем перебування майна, якщо це можливо, або це можна зробити на території Харківської, Полтавської, Дніпропетровської, Запорізької, Житомирської, Сумської або Чернігівської областей.

— Люди, змушені через бойові дії покинути свої домівки, розповідають, що бойовики захоплюють квартири. Вони побоюються, щоб ті не переоформили їхнє житло на себе. Чи захищенні державні реєстри від доступу третіх осіб?

— Наказом Міністерства юстиції «Про невідкладні заходи щодо захисту прав громадян на території проведення антитерористичної операції» доступ до реєстру речових прав на нерухомість у більшості районів Луганської області припинено. Тобто вони відключені. І фактів зміни власників квартир поки що не зафіксовано. Нам такі скарги не надходили.

У Донецькій області реєстр прав на нерухомість працює, проте його можуть відключити у будь-який момент, тому ми щоденно спілкуємося із керівництвом реєстраційної служби цієї області, щоб відреагувати своєчасно.

Тетяна БОДНЯ,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Ганна ОНИЩЕНКО. Народилася 1984 року в місті Києві. Кандидат юридичних наук. З 2004-го по березень 2014 року працювала адвокатом в адвокатській компанії та на підприємстві. З березня по травень цього року —заступник міністра юстиції України — керівник апарату. У травні 2014 року її призначено на посаду голови Державної реєстраційної служби України.