СИТУАЦІЯ

Більшість органічних харчів не мають права називатися такими

Мода на екологічно чисту та органічну продукцію поступово доходить до України. Вже сьогодні є споживачі, які перед тим як придбати товар у магазині, уважно вивчають його маркування. Більше того, серед величезного асортименту продукції віддають перевагу тим, де є стикер з надписом «еко» чи «органік». Проте чи справді продукти із подібним маркуванням є натуральними, досліджував «Урядовий кур’єр».

Українці все частіше вибирають органічну, а не звичайну продукцію. Фото з сайту visualphotos.com

Перекрутити інформацію

Останні кілька років ВООЗ констатує, що в Україні погіршується стан здоров’я населення. На думку фахівців з цієї поважної організації, це пов’язано з продуктами харчування, якістю питної води і товарів, якими ми оточуємо себе в повсякденному житті.

— Ця статистика хвилює як екологів, так і спілку, яка представляє інтереси споживачів, — зазначає президент Всеукраїнської громадської екологічної організації «Жива планета» Світлана Берзіна. — Також до роботи ми підключили представників асоціації виробників і незалежних експертів. Об’єднавшись, ми всі разом вирішили з’ясувати, наскільки безпечна і якісна стосовно впливу на здоров’я людини і навколишнє середовище продукція, представлена на нашому ринку.

Розпочали своє дослідження експерти із запиту до Держспоживінспекції, щоб з’ясувати ситуацію на ринку продуктів з точки зору компетентних органів. Відповідь була приголомшливою. Згідно зі статистичними даними, у 91% перевірених у кінці минулого та на початку цього року товарів і виробів виявлено невідповідності нормативним документам. З них переважна кількість, тобто приблизно 60%, мали перекручену інформацію щодо якісних показників і показників безпеки, в тому числі й екологічних характеристик продукції. Досліджували їжу і товари для дітей. Громадські організації пішли іншим шляхом. Для свого дослідження вони обрали групу екологічних та органічних товарів.

— Сьогодні така продукція присутня на нашому ринку й охоплює два основні аспекти — захист здоров’я і навколишнього середовища, — зазначає Світлана Берзіна. —  До товарів цієї групи, як правило, належать продукти харчування та косметика. Маю визнати, що цей ринок, на жаль, не зовсім збалансований.

Звичайні чи органічні?

Якщо йдеться про органічні продукти харчування, то їх мають вирощувати з дотриманням дуже суворих вимог і виготовляти без застосування хімічних компонентів та добавок. А в процесі вирощення натуральних продуктів можна застосовувати вельми обмежену кількість агрохімікатів. Система, що стосується культури органічного виробництва, закріплена певними технічними регламентами і стандартами, які можуть бути як європейськими, так і міжнародними. І будь-який продукт, який відносять до органічного чи екологічного, має пройти оцінку відповідності і відповідати вимогам, прописаним у цих стандартах. Те саме стосується і промислової групи товарів.

З точки зору споживача продукт, який відносять до категорії еко чи органік, повинен містити три основні складові: безпеку, здоров’я і якість.

На жаль, ринок українських товарів еко та органік розвивається слабко. Система державного контролю тільки починає формуватись. Лише в минулому році був затверджений технічний регламент, який встановлює правила і вимоги стосовно застосування екологічних декларацій при маркуванні продукції.

Також цей регламент забороняє вказувати в маркуванні «еко» чи «органік», якщо виробник не підтверджує ці надписи сертифікатом. Кожен виробник визначає для себе, виробляє він продукцію в категорії еко чи звичайну. Це добровільно. Забороняє цей документ і наносити маркування, яке може ввести в оману споживача. Проте виробники у своїй більшості не зважають на ці норми і спокійно пишуть на своїй продукції все, що заманеться.

— Нам потрібно навести порядок з маркуванням, — переконує президент Української асоціації споживачів Олег Самчишин. — Яскравий приклад — ситуація, яка склалась навколо ГМО. Подібні надписи можна побачити навіть на тих продуктах, де трансгенів не може бути. Також маркування має бути доступним і зрозумілим для споживача. Нині в нас спостерігається така ситуація: без спеціальних знань годі й вчитуватись в надписи на продукції. Це стосується індексів «Е». Тому щоб споживачі знали, що саме вони купують, потрібна спеціальна освітня програма.

Не вір очам своїм

Щоб з’ясувати, чи відповідає дійсності маркування на зразок еко та органік всім вимогам, представники громадських організацій зробили незалежний забір продукції в торговельній мережі. При цьому вони не акцентували увагу на одній групі товарів, а одразу закупили продукти харчування, миючі засоби та засоби для догляду за тілом. Всіх їх об’єднувала наявність у маркуванні надписів еко та органік. Для початку фахівці поцікавились у продавців магазинів, чи можуть вони продемонструвати документи, які підтверджують відповідність продукції екологічним чи органічним стандартам. У відповідь почули: подібних документів у них немає. Адже в магазині не вимагають у виробника чи постачальника подібної продукції такі сертифікати.

— Ми звернулися до виробників з проханням надати документи, які б підтвердили, що їх товари справді натуральні. Вони ж самі про це вказали на етикетках, — зауважує Світлана Берзіна. — Більшість виробників на наші запити нічого не відповіла. Із 23 зразків, відібраних у торговельній мережі, лише один виробник підтвердив, що в нього є екологічний сертифікат на його продукцію. І хоч серед відібраних товарів була й екологічно чиста вода та органічні молочні продукти, проте ми з’ясували, що вони не можуть такими називатись. Тож гучні заяви виробників, що їхня продукція органічна, так і залишилися заявами.