Глава держави передав на розгляд народним обранцям затверджений Конституційною комісією проект закону про внесення змін до Конституції. Ключові з них стосуються процесів децентралізації влади. І за сценарієм Президента новий Основний Закон нарешті об’єднає українське суспільство. За кілька днів до втілення в життя цих завдань Петро Порошенко виніс на широкий загал суть нововведень.

У виступі-презентації через представників національних та регіональних засобів масової інформації він окреслив українцям переваги децентралізації. Мовляв, усі політичні сили ще у жовтні перед виборами до Верховної Ради застосовували цей термін у своїх передвиборних гаслах. «Усі обіцяли народу децентралізацію. Ще в квітні-травні під час своєї передвиборної кампанії я твердо пообіцяв, що ми проведемо конституційні зміни з питань децентралізації. І зараз я як Президент країни розраховую на підтримку всіх політичних сил у Верховній Раді», — сказав Петро Порошенко.

Він наголосив, що є лише «суб’єктом подання документа». Фактичні автори змін — вітчизняна Конституційна комісія та Венеціанська комісія, які схвалили проект документа.

Президент: «Справжнє самоврядування не можливе в авторитарній державі». Фото Михайла МAРКIВA

«Реформу децентралізації підтримала Рада регіонального розвитку, до якої входять не лише голови обладміністрацій, а й представлені всі голови обласних рад, найбільша кількість міських голів, а також Асоціація міст України та Національна рада реформ», — додав глава держави.

Він підкреслив, що, за даними соціологічних досліджень, вражаюча більшість українців категорично відкидає ідею федералізації і висловлюється за унітарну систему в Україні з децентралізованою політичною системою.

Центр поступається повноваженнями і фінансами

«Українські громади чекають децентралізації довгі двадцять три роки. Це те, що їм обіцяють, і це те, на що не вистачало рішучості в української влади — наблизити владу до народу. Надзвичайно скоротити ту відстань, яка є між громадянином України і містом, де приймають найважливіші рішення для того, щоб забезпечити ефективне й комфортне існування української громади», — сказав глава держави.

На його переконання, децентралізація наближає владу до людини «на відстань витягнутої руки». За таких обставин наші співвітчизники зможуть розв’язувати більшість проблем, не вирушаючи за межі місця проживання. Наступну перевагу децентралізації Петро Порошенко озвучив так: «Належна повага до місцевих специфіки й традицій, які не суперечать загальнонаціональним інтересам та законам, які не суперечать базовому документу — Конституції України, зробить нашу країну сильнішою та міцнішою, стане надійним щепленням проти бацили федералізації». Окрім цього, передача повноважень з центру на місця унеможливить прояви авторитаризму й диктатури — оскільки «розосереджує владу між тисячами суб’єктів». У цьому контексті Петро Порошенко резюмував: «Нарешті децентралізація стане ще однією нашою цивілізаційною відмінністю від сусідів по радянському табору. Справжнє самоврядування не можливе в авторитарній державі. Деспотія не терпить ані самостійності громад, ані, тим більше, свободи громадянина».

Так само він переконаний, що зміни до Основного Закону допоможуть вітчизняній політичній системі набути європейських ознак. Принаймні з такими стандартами місцевого самоврядування керівництво держави «звіряє концепцію змін до Конституції в частині децентралізації».

Глава держави вважав за потрібне нагадати, що після запровадження децентралізації на рівень громад (їх названо опорою та базовою одиницею адміністративно-територіального устрою України) делегується левова частка повноважень від трикутника центральних органів влади: Верховної Ради, Президента, Кабінету Міністрів.

«Важливим є й те, що центральна влада поступається не лише повноваженнями й відповідальністю, а й фінансовими ресурсами», — додав він.

До речі, з 1 липня органи місцевого самоврядування отримали право вносити зміни до своїх бюджетів, тож мають повну фінансову децентралізацію. Продовжуючи тему, Петро Порошенко пояснив, що пряма норма оновленої Конституції вимагатиме, аби будь-яку зміну компетенції органу місцевого самоврядування обов’язково здійснювали з одночасними відповідними змінами в розподілі фінансових ресурсів. «Не буде більше порожніх обіцянок — кожна позиція підтримуватиметься фінансово», — передає слова Президента його прес-служба.

Влада підзвітна лише громаді

Презентуючи зміни до Конституції в частині децентралізації, Петро Порошенко торкнувся параграфу скасування інституту голів державних адміністрацій, яких до цього часу призначали з Києва. За умови підтримки документа парламентаріями, оперативне управління областями й районами перейде до обласних та районних виконавчих комітетів, яких формуватимуть ради відповідного рівня, обрані пересічними українцями. «Виконкоми підзвітні й підконтрольні лише обраним радам відповідного рівня. Лише радам і нікому більше», — пояснив глава держави.

А ще він зауважив, що питання оборони, зовнішньої політики, національної безпеки, верховенства права й дотримання громадянських свобод залишаються під контролем центральної влади. «Йдучи на широку децентралізацію, ми маємо надійно застрахуватися від спроб ворога використати нові й надзвичайно широкі повноваження місцевих громад для порушення суверенітету й територіальної цілісності. Саме тому для нагляду за додержанням Конституції і законів України органами місцевого самоврядування в районах та областях запроваджується інститут префектів», — констатував Петро Порошенко.

Префект — не керівник області

У змінах до Конституції прописано процес призначення префектів — за принципом призначення голів ОДА, тобто указом Президента за поданням Кабінету Міністрів. Вони, щоправда, матимуть значно менший обсяг повноважень і не матимуть права втручатися в оперативне управління, розпоряджатися фінансовими ресурсами місцевого самоврядування. Їхній обов’язок — здійснювати контрольно-наглядові функції, скасовувати за потреби чинність актів місцевого самоврядування.

«З мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України з одночасним зверненням до суду, — додав Президент. — Конституційна комісія ухвалила мудре й відповідальне рішення, надавши можливість Президенту, Конституційному Суду й Верховній Раді — лише їм трьом спільними зусиллями притягати до відповідальності ті ради, які, не дай Боже, згрішать сепаратизмом і створять загрозу суверенітету, територіальній цілісності й національній безпеці України. У подібних випадках Президент як гарант Конституції негайно призупиняє повноваження відповідної ради чи голови громади. Конституційний Суд має надати правову оцінку, а Верховна Рада ухвалити рішення про призначення позачергових виборів відповідної ради чи голови громади. Сподіваюся на мудрість виборців, відповідальність і патріотизм місцевих еліт, які не даватимуть приводів для радикального втручання Верховної Ради, Конституційного Суду та Президента».

Про процес самоврядування на Донбасі йшлося окремо. За словами Президента, проект змін до Конституції не передбачає жодного особливого статусу Донбасу, натомість «допускає можливість специфічного порядку здійснення місцевого самоврядування в окремих адміністративно-територіальних одиницях Донецької та Луганської областей, що визначається окремим законом». Він пояснив, що така норма допустима в межах міжнародних зобов’язань України у рамках мінських домовленостей. Вони визнані всім світом як безальтернативна основа для політико-дипломатичного врегулювання ситуації в Україні.