Вартість високооктанового бензину сягнула учора на деяких столичних заправках мало не 30 гривень за літр. Високі ціни на енергоносії — лихо не тільки для споживачів, а й для держбюджету. Під тиском здорожчання зменшується попит. За даними Державної служби статистики, споживання бензину 2014 року скоротилося на 20,6%, а реалізація дизпалива зменшилася на 11,6%. А вже у січні цього року продаж бензину встановив історичний антирекорд — 34% падіння, у лютому цей показник може сягнути 50%. 

Причина стрімкого зростання цін на пальне — рекордна девальвація.  Тим часом ціна пального на 90% формується із валютних складових — закупівельної ціни й податків. Понад 80% бензину та 85% дизельного пального в Україні — це імпорт, тому будь-яке здешевлення національної валюти автоматично збільшує закупівельну ціну. За імпортом підтягуються й  бензин із дизпальним внутрішнього виробництва, оскільки виробляють їх із української нафти, ціни на яку прив’язані до світових, а отже, також враховують курс валют. Крім цього, імпортні й українські нафтопродукти прив’язані до валюти ще й акцизами, які в Україні встановлені в євро. А цього року введено фактично нову ставку — 5% з роздрібного продажу підакцизних товарів, зокрема й нафтопродуктів.

Цінники на бензин прив’язані до курсу долара. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

За підрахунками директора «Консалтингової компанії А-95» Сергія Куюна, якщо 2013 року податки з літра бензину становили близько 3,5 гривні, то з ціною більш як 25 грн/л — понад 11 гривень.

Тому ринок заполонив фальсифікат, про що свідчить збільшення скарг споживачів. За даними «Консалтингової компанії А-95», торік кустарні виробники поставили на ринок 670 тисяч тонн. Звісно, про сплату податків навіть не йдеться. За розрахунками фахівців, через фальсифікат державний бюджет торік недоотримав близько 5 мільярдів гривень. Динаміка очевидна: якщо 2013 року частка фальсифікату на ринку бензину становила 15% (435 тисяч тонн), то 2014-го — 25%. Фахівці кажуть, що тепер ситуація ще гірша, бо в хід іде все, що горить: газолін, конденсат, бензол, навіть імпортні октанопідвищувальні добавки.

Щоб стабілізувати ціни, провідні постачальники пального пропонують зафіксувати акцизи в національній валюті з урахуванням курсу долара на рівні 21,7 гривні, який уряд заклав у зміни в закон про держбюджет на 2015 рік. Гравці ринку також акцентують на нагальній потребі максимального контролю за обігом нафтопродуктів для стягнення 100% акцизу й ПДВ.