Поки пожежні намагаються приборкати великий вогонь на нафтобазі компанії «БРСМ-Нафта» біля Глевахи, інтернет-спільнота зокрема з’ясовує, що ж могло спричинити цю страшну пожежу, яку вже охрестили локальною катастрофою. Версій висувають багато, проте найбільш імовірними вважаються три з них: теракт (на цьому наполягають у самій компанії, акцентуючи, що саме такими нечесними способами з ними борються конкуренти), спроба приховати кустарне виробництво неякісного бензину (до такої думки підштовхує той факт, що вогонь спалахнув о четвертій дня, а повідомили про нього аж через півтори години, тож на рівні підсвідомості закрадається думка: не інакше, як щось хотіли приховати й чекали, поки воно згорить) і недотримання техніки безпеки, ускладнене браком дозвільної документації на будівництво цього майданчика для нафтопродуктів, про що вже вголос заявляють і в ДСНС, і в МВС.

Так, попередні результати слідства (а вже порушено провадження за ознаками правопорушення, передбаченого ст.273 Кримінального кодексу) підтверджують, йдеться на офіційному сайті МВС, що компанія «БРСМ-Нафта» виготовляла фальсифікований продукт, або, якщо по-простому, бодяжила бензини сумнівної якості, змішуючи заводське пальне з різноманітними присадками, яких, за даними експертів, на цю базу надходило досить багато. Окрім того, «комплекс споруд для зберігання, перевантаження, відпуску нафти і нафтопродуктів, що належить цій компанії, — повідомляє прес-служба міліцейського відомства, — було побудовано без оформлення дозвільних документів і не вводилося в експлуатацію належним чином». Голова РНБО Олександр Турчинов, який відвідав місце пожежі, на цей момент звернув особливу увагу, пообіцявши розібратися й завіривши усіх, хто його чув, що усі, хто причетний до цього злочину, а) будуть знайдені, б) й обов’язково покарані. Що ж, поживемо — побачимо. Дуже хочеться вірити, що слідство таки справді з’ясує, що сталося на нафтобазі й хто в цьому винен.

«Причина пожежі відома, — зазначає у спілкуванні з «Урядовим кур’єром» директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн, — не просто недотримання правил техніки безпеки на майданчику нафтобази, а корупція, яка до цього призвела. Річ у тім, що на нафтобазі мав би бути спеціальний комплекс для виявлення вогню й пожежогасіння. Чому його немає? Та тому, що такі системи коштують мільйони гривень, тож керівництву компанії було набагато простіше — скажімо, за якусь «подяку» розміром кілька тисяч доларів — порозумітися з інспектором, щоб він «не помітив» відсутності такого потрібного механізму». Окрім того, зазначає мій співбесідник, вільно пливти у брудному ставку дає змогу і урядова заборона на перевірки бізнесу.

«Невже Кабмін і тепер казатиме, — обурюється у соцмережах Катерина Українцева, — що головне нині — не чіпати бізнес, не тиснути на нього перевірками?! Так то воно так, але ж не тоді, коли його діяльність загрожує життю і здоров’ю людей!» Гадаю, під цими словами підпишеться будь-хто з українців. «У доповнення також можна сказати, — додає голова Державної регуляторної служби Ксенія Ляпіна, — що до цього часу в Україні фактично відсутній орган ринкового нагляду в цій сфері. Щоб урегулювати питання його призначення, потрібно внести зміни до постанови Кабміну від 01.06.2011 № 573 «Про затвердження переліку органів державного ринкового нагляду та сфер їх відповідальності»».

Ще одне питання, яке не може не цікавити передовсім автомобілістів, — чи спричинить пожежа на нафтобазі стрибок цін на бензин. У той час, коли керівник «А-95» припускає, що корекція ціни — на гривну-півтори — таки можлива, бо «БРСМ-Нафта», з одного боку, один з найбільших гравців на столичному ринку нафтопродуктів, а з іншого — тримає ціни на пальне мінімальними, директор спецпроектів Науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев переконаний, що підстав для цього немає жодних, а якщо хтось спробує, киваючи на те, що згоріло багато нафтопродуктів, таки підняти ціни на бензин, це однозначно буде спекуляцією. «Хоч масштаб трагедії й великий, — каже Геннадій Рябцев, — дефіциту нафтопродуктів ні у Київській області, ні в самому Києві через ці події не буде, бо на АЗС інших мереж його не бракує. Та й не може мережа ОККО чи, приміром, WOG та інші реагувати на те, що сталося на базі «БРСМ». І навряд чи їхні колеги, які реалізують на власних АЗС переважно імпортоване паливо, в такий спосіб підвищуватимуть вартість бензину і дизпалива. Адже нині ця вартість і так наближена до межі еластичності. Тобто, всі розуміють, що подальше підвищення ціни на бензин призведе до різкого скорочення попиту на ці інфраструктурні товари». Зрозуміло, якщо комусь таки захочеться спробувати скористатися цим моментом, до цього когось відразу мусять виникнути певні запитання в Антимонопольного комітету. А воно серйозним гравцям ринку нафтопродуктів треба?!

Та на тлі того, що відбувається, важлива не ціна на бензин — людям важливо знати, за чиє недбальство ми сьогодні платимо здоров’ям і життями наших співвітчизників.