Ми вітаємо початок тимчасового застосування важливих частин Угоди про асоціацію між Україною та ЄС із 1 листопада 2014 року. Це відповідає прагненням українського народу, який засвідчив підтримку тісніших відносин з Європейським Союзом, зокрема зовсім нещодавно під час парламентських виборів 26 жовтня.

Угода про асоціацію стане ключовим інструментом реалізації за підтримки ЄС дуже необхідних реформ в Україні протягом наступних років. Тимчасове застосування охоплюватиме такі важливі сфери, як верховенство права, боротьба зі злочинністю та корупцією, а також посилене секторальне співробітництво. Інавгураційне засідання Ради асоціації, яке визначить пріоритети і започаткує процес моніторингу імплементації угоди, відбудеться до кінця цього року.

Ми також вітаємо продовження терміну дії автономних торговельних преференцій ЄС для України до кінця 2015 року та підтверджуємо важливість належної підготовки до тимчасового застосування торговельних положень угоди з 1 січня 2016 року.

Ми сподіваємося на швидке завершення процесу ратифікації Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом всіма державами-членами ЄС у відповідності до національних процедур.

Угода сприятиме процвітанню та стабільності на нашому континенті та створить нові можливості для регіонального співробітництва між Україною та її сусідами.

ЄС зобов’язується підтримувати Україну на її шляху до сучасної європейської демократії. Угода про асоціацію не є кінцевою метою співробітництва між Україною та ЄС, повідомляє прес-служба Президента. 

Вітчизняне зовнішньополітичне відомство також оприлюднило Коментар щодо початку тимчасового застосування Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. 1 листопада 2014 року Україна та ЄС починають тимчасове застосування Угоди про асоціацію, яке стало можливим після завершення необхідних внутрішніх процедур, зокрема ратифікації угоди Верховною Радою та Європейським парламентом, а також схвалення відповідного рішення Радою ЄС.

Вибір українського народу очевидний і безповоротний. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Угода про асоціацію є масштабним та комплексним документом, який охоплює сфери, що перебувають в компетенції як європейських інституцій, так і держав-членів ЄС. Режим тимчасового застосування може поширюватися лише на ті сфери Угоди про асоціацію, які стосуються виключної або змішаної компетенції ЄС, оскільки застосування угоди в інших сферах вимагатиме її ратифікації парламентами держав-членів ЄС.

Таким чином, відповідно до статті 486 угоди та з урахуванням рішення Ради ЄС від 29 вересня 2014 року обсяг тимчасового застосування охоплює окремі статті/глави розділів «Політичний діалог і реформи, політична асоціація, співробітництво та конвергенція у сфері закордонних справ та політики безпеки», «Юстиція, свобода та безпека», «Економічне та галузеве співробітництво», «Фінансове співробітництво», «Інституційні, загальні та прикінцеві положення».

Відповідно до тристоронніх домовленостей Україна — ЄС — РФ на міністерському рівні від 12 вересня ц. р. сторони передбачили відтермінування початку функціонування поглибленої та всеосяжної зони вільної торгівлі до кінця 2015 року. Україна має намір належним чином використати цей час для практичної підготовки до повноцінного започаткування поглибленої і всеосяжної зони вільної торгівлі. Важливим у цьому контексті є ухвалене Європейським Союзом 24 жовтня 2014 року рішення щодо продовження терміну дії автономних торговельних преференцій для України, які діятимуть до початку застосування положень про ЗВТ і фактично означають одностороннє надання з боку ЄС передбачених Угодою про асоціацію тарифних та нетарифних преференцій для українських товарів.

До завершення процесу ратифікації цієї угоди всіма країнами-членами ЄС правовідносини між Україною та ЄС, які не охоплені тимчасовим застосуванням, продовжуватимуть регулюватися відповідно до Угоди про партнерство і співробітництво між Україною та ЄС від 14 червня 1994 року. Це, зокрема, стосується наближення українського законодавства до acquis ЄС відповідно до статті 51 УПС, наприклад у сферах державних закупівель, конкуренції, технічних правил і стандартів, транспорту, фінансових послуг тощо. Крім того, залишається чинним схвалений сторонами у 2009 році Порядок денний асоціації Україна — ЄС як спільний інструмент підготовки та виконання Угоди про асоціацію. З урахуванням сучасних умов невдовзі планується його оновлення.

Українська сторона вітає початок ратифікації Угоди про асоціацію окремими державами-членами ЄС (Румунія, Латвія, Литва, Болгарія, Мальта, Словаччина) і розраховує на швидке завершення цього процесу з тим, щоб угода якнайшвидше набрала чинності в повному обсязі.