Про зацікавленість Канади у співпраці з Україною щодо чималої кількості проектів зі спільного створення нових транспортних багатофункціональних літаків днями заявив міністр міжнародної торгівлі Канади Ед Фаст під час ділового візиту в Україну та відвідання ДП «Антонов».

Зацікавлені компанії

«Це був перший візит канадської делегації на українське авіабудівне підприємство — відомого у світі виробника найбільших транспортних літаків, — заявив він. — Ми обговорили можливість участі канадських підприємств у програмах «Антонов» як постачальників комплектуючих, а також у налагодженні тісних контактів українського підприємства з нашими авіакомпаніями у сегменті транспортних літаків. Я згоден з президентом-генконструктором ДП «Антонов» Дмитром Ківою: нам потрібно співпрацювати, а не конкурувати», — заявив він.

За оцінками експертів, Україна має непогані перспективи щодо співпраці у сфері транспортного авіабудування з Північноамериканським континентом. Серед компаній, які могли б зацікавитися цим, називають канадську Bombardier (третій у світі виробник цивільних літаків та перший — залізничної техніки. — Авт.), американсько-канадську Pratt and Whitney (виробник двигунів для транспортної та цивільної авіації. — Авт.).

Щодо останньої, то у 2004 — 2005 роках вона розглядала варіанти співпраці за деякими проектами фірми «Антонов», зокрема стосовно Ан-140, але Україна упустила свій шанс, згадує у коментарі для «УК» директор Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння Валентин Бадрак.

«Однією з основних причин цього став захист вітчизняного виробника. Україна теж випускає двигуни для Ан-140. Але, як на мене, нам вигідніше було випускати літаки з українським двигуном для нашого ринку і літаки з двигунами Pratt and Whitney — для американського», — наголосив експерт.

За оцінками Валентина Бадрака, перспектива України у співпраці з Північноамериканським континентом у сфері авіабудування полягає у створенні спільного продукту, де ми виробляли б увесь комплекс літака, а американсько-канадська сторона — деякі комплектуючі, такі як двигун, авіоніка і, можливо, крило.

«За такого сценарію можливе просування деяких типів українських літаків, таких як Ан-124 та Ан-140, на американський ринок, — зазначив він. — Припускаю, що проробляють якийсь третій проект. Приміром, щодо легкого військово-транспортного літака Ан-178, який має злетіти у 2014 році, але поки цього не сталось через затримку поставки двигуна нашим виробником», — констатував експерт.

Наша гордість — АН-124-100М «Руслан». Фото УНIAН

Шанс нам дається вдруге

Тоді ж, у 2004 — 2005 роках, Україна не використала свій шанс із залучення інвестицій у ДП «Антонов». Sikorsky Aircraft Corporation, філія американської компанії United Technologies, серйозно розглядала питання інвестування у це підприємство, але, попри політичні заяви, компанію так і не корпоратизували.

Тож цей шанс нам дають удруге. Адже західні компанії розуміють, що знову мають сприятливий політичний момент переорієнтувати Україну на роботу із Заходом. Останньому це цікаво, бо у нас значно дешевша робоча сила, є солідний інтелектуальний потенціал, найсильніша у світі школа щодо військово-транспортних і транспортних рампових літаків. Є збиральні майданчики в Києві та Харкові. Україна теж зацікавлена в цьому, їй потрібні інвестиції та диверсифікація ринків, розповів експерт.

На запитання «УК» щодо чуток, що американці можуть усунути зі світового ринку ДП «Антонов» як конкурента шляхом його знищення, Валентин Бадрак заявив: «Україна — не глобальний конкурент США у літакобудуванні. Вона — лідер з виробництва військово-транспортних рампових літаків. Це великий козир компанії «Антонов» і наш ексклюзивний сегмент, співпраця в якому, навпаки, могла б посилити позиції Штатів».

До того ж, якщо Україна не працюватиме з Росією у сфері літакобудування, то її позиції ослабнуть і за показниками великогабаритних перевезень. А це мільярди доларів, вважає Валентин Бадрак. Зокрема, від співпраці з Росією може відмовитися НАТО, де Україна та Росія співпрацювали 50 на 50, а також США, на ринку перевезень яких російська «Волга-Днепр» була лідером. Експерт вважає, що «самостійно Україна не покриє ці обсяги перевезень, їй банально не вистачить літаків. А от у партнерстві зі США і Канадою могла б».